Waar ben je naar op zoek?

26.05.2016
7 minuten
Wij zijn Juist

Waar moet je op letten bij het maken van metatags?

Juist Redactieteam

De laatste jaren krijgen off-site factoren een steeds grotere rol bij zoekmachineoptimalisatie. Hiertoe behoren onder anderen het aantal (kwalitatieve) inkomende links die steeds belangrijker worden voor de vindbaarheid in Google. Tóch blijven ook metatags een goede oplossing voor zoekmachineoptimalisatie. Zéker als je te maken hebt met minder concurrenten.

Wat is een metatag?

Metatags zijn onzichtbare elementen die informatie geven aan zoekrobots over de inhoud van een website of webpagina. In de code van de webpagina wordt een beschrijving van de informatie over de pagina opgenomen, vaak bevat deze beschrijving de zoekwoorden waarop de pagina gefocust is. De meest bekende (en gebruikte) metatags zijn de de html title tag, meta description tag én de meta author tag. Hieronder is de blauw/paarse tekst een voorbeeld van een html title tag. En de zwarte tekst eronder een voorbeeld van de meta description.

Aandachtspunten bij het instellen van metatags

Per soort metatags zijn er een aantal belangrijke punten waar je rekening mee moet houden. Deze hebben wij hieronder kort toegelicht.

Title tag: zichtbaar in de ‘blauwe balk’ in de browser

  • Zorg dat iedere pagina een unieke title tag bevat
  • Zorg dat de tekst wervend is of een trigger bevat
  • Title tag mag max. 70 karakters bevatten
  • Integreer belangrijkste zoekwoord in title tag
  • Title tag moet een concreet beeld geven over de pagina
  • Zorg voor consistente opbouw (zoekwoorden moeten terugkomen op de pagina)

Description tag

  • Maximaal 250 karakters
  • Nette en correcte beschrijving die niet té opdringerig is
  • Zorg dat individuele zoekwoorden niet teveel voorkomen
  • Zorg voor consistente opbouw (zoekwoorden moeten terugkomen op de pagina)

Keywords

De keywords (ook wel: zoekwoorden) zijn al een lange tijd relevant. Zorg dan ook dat je een duidelijk overzicht hebt van de top 25 zoekwoorden die je vervolgens automatisch invult voor iedere pagina.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐