Waar ben je naar op zoek?

04.10.2018
7 minuten
Marketing

Dierendag: wat voor rol spelen dieren in de marketing?

Juist Redactieteam

Het is vandaag 4 oktober en dat betekent dat het Werelddierendag is! Wie is er nou niet gek van dieren? Mijn vrienden en ik in ieder geval wel. Samen hebben we, speciaal voor dierendag, drie vissen gekocht om van deze prachtdieren te genieten (en nee, niet met een klontje boter). Niet alleen onze vissen krijgen vandaag extra aandacht, maar álle dieren worden extra in het zonnetje gezet. Ook door Juist. Dieren spelen namelijk ook in de marketing een belangrijke rol. Kijk maar naar de logo’s van bedrijven en in reclame-uitingen.

Symbolische waarde dieren

Een van de redenen waarom dieren in de marketing ingezet worden is de symbolische waarde die ze met zich meebrengen. Het bekendste voorbeeld hiervan is waarschijnlijk het logo van het Wereld Natuur Fonds ; de reuzenpanda. Dit logo staat namelijk symbool voor het zachtaardige karakter dat het WNF wil uitstralen.

Ook bedrijven die zelf niet werken met dieren gebruiken toch de symbolische waarde die aan bepaalde dieren hangt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kracht en snelheid van een paard (Ferrari) en de zachtheid van een puppy (Page). De dierlijke kenmerken worden door de consument onbewust gekoppeld aan het product of dienst van het bedrijf.

Toch hoeft het dier niet in direct verband te staan met het product. Zo kan een grappig of schattig dier een merk herkenbaar maken en zorgen voor onderscheid ten opzichte van de concurrentie. Een voorbeeld hiervan is het aapje van Kipling. Waar een puppy duidelijk zacht is en iedereen snapt dat een paard een behoorlijke draf kan maken, is de link tussen dat aapje en Kipling (vernoemd naar een Britse, apenliefhebbende auteur) minder voor de hand liggend. Toch wordt er elke twee seconden een Kipling tas verkocht. Mét aapje.

Schattigheidseffect

Naast het gebruiken van dieren voor associaties met je merk, worden dieren ook vanwege hun schattigheid ingezet. Hier is een neurologische verklaring voor: bij het zien van een schattig plaatje (o.a. van een dier) wordt er dopamine aangemaakt in je hersenen. Dit heeft als gevolg dat het stress- en agressieniveau wordt verlaagd en je vrolijker wordt.

Maar wat vinden we nu eigenlijk schattig? Dit is uit te leggen aan de hand van een evolutionaire verklaring. Zo slaat ons verzorgingsinstinct aan als we grote ogen, kleine neusjes, bolle wangetjes en minilichaampjes zien. Zien we dus bijvoorbeeld puppy’s, dan begint ons instinct te werken en worden we automatisch iets vrolijker.

Dieren in reclames

Dieren worden dus vaak gebruikt als beeldmerk, maar je ziet ze ook regelmatig terugkomen in reclames. Hierbij komt het vaak voor dat dieren praten, lopen of dansen. Dit heet antropomorfisme, oftewel: het vermenselijken van dieren.

Ook prijzen dieren in reclames vaak hun eigen product aan. Een mooi voorbeeld hiervan is de reclame van La Vache Qui Rit, waar een (animatie)koe te zien is die zelf ‘haar’ kaasjes aanbiedt. Daarnaast is te zien hoe de kaasjes gemaakt worden door de koeien.

Kritiek

Naast alle positieve effecten van dieren in een reclame kan het ook voorkomen dat er kritiek ontstaat op de uiting. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de ABN AMRO-reclame van afgelopen jaar, over het aanvragen van een nieuwe bankpas. De kritiek sloeg in dit geval op het gebruik van de mopshond. De reclame zou namelijk de vraag naar het ras vergroten. Hierbij is echter geen rekening gehouden met de gezondheidsproblemen van kortsnuitige honden en de bijbehorende risico’s.

Als gevolg heeft de organisatie Dier & Recht het verzoek gedaan om slechts gezonde dieren te gebruiken bij reclame-uitingen. De ABN AMRO had hier overigens weinig boodschap aan; ze zetten de campagne gewoon voort. Wel hebben zij aangegeven dat ze in toekomstige campagnes uitsluitend van gezonde dieren gebruik zullen maken.

Conclusie

Kortom: de psychologie leert ons dat reclamedieren onze ziel beïnvloeden, waardoor het gebruik van dieren simpelweg effect heeft op onze menselijke breinen.

Momenteel zijn er al veel klanten van Juist die van dit voordeel profiteren. We zouden zelfs een heuse dierentuin kunnen bouwen met de dieren die in hun logo’s gebruikt worden. Met vlinders (Dacks), vossen (RedFoxBlue), haviken (Havic kantoormeubelen en Hawk International), varkens (Onlinepigtrade), paarden (Quality Horses en Online Hengstenboer), honden, katten, vogels, kippen en konijnen (Trendyhuisdierenshop). We zoeken nog een klant met een tapir als beeldmerk…

Ben je geïnspireerd en enthousiast om wellicht ook dieren als symbool of in een reclame in te zetten? Maak dan gerust een afspraak; we bespreken graag de mogelijkheden om de dierentuin van Juist verreiken!

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐