Google Analytics staat op het punt te veranderen – drastisch. Na twee decennia brengt Google Analytics een opvolger uit. Deze nieuwe versie is nu al beschikbaar als Google Analytics 4. Google Analytics 4, ook wel GA4 genoemd, is een update van Googles veelgebruikte software voor het verzamelen en analyseren van gegevens. Wat GA4 nu precies is én waarom je juist nú zou moeten overstappen vertellen we je graag in deze blog.
Update: april 2022
Toen we deze blog schreven in oktober 2021 was het nog niet duidelijk wanneer Universal Analytics precies zou stoppen met het verzamelen van data. Inmiddels weten we het wel: Google maakte via een blog bekend dat het vanaf 1 juli 2023 stopt met het verzamelen van gegevens. Google zal dan starten met het uitfaseren van het oude Universal Analytics.
Eerder verwerkte gegevens in Universal Analytics zullen nog tenminste zes maanden na de hierboven genoemde datum worden bewaard. Maar om je data écht te behouden moet je nu al beginnen met het (opnieuw) verzamelen van data.
Nieuwsgierig wat je kan doen om goed voorbereid te zijn op GA4? Lees dan vooral verder…
Google Analytics 4: wat je moet weten
Even terug naar het begin, want je hebt waarschijnlijk al enige kennis over Google Analytics, of juist niet. Google Analytics is een belangrijk hulpmiddel om de prestaties van websites te verbeteren, ongeacht jouw branche of bedrijfsgrootte. Met deze tool kun je essentiële websitegegevens beter bijhouden om zo succesvolle strategieën te kunnen bouwen rondom je marketing. Daarnaast helpt het je de interacties van jouw online klanten op je website of mobiele app beter te begrijpen. Zo kun je leren van het klik- en surfgedrag van je (potentiële) klanten.
Daarmee is Google Analytics een belangrijke bron van informatie. De data die Google Analytics je geeft vormt de basis voor (een deel van) jouw marketingacties.
Normaal gesproken zijn updates aan de orde van de dag. Je voert ze door en als je dat goed doet verandert er verder niets. Maar met de overgang naar Google Analytics 4 moeten er meer alarmbellen gaan rinkelen…
Waarom deze switch
Wat goed is, moet toch goed blijven? Veranderingen blijven altijd lastig en ook over deze switch naar GA4 is al het een en ander gezegd door marketeers die iedere dag werken met Google Analytics. Ook bij ons hebben we gemerkt dat we dit niet in één dag onder de knie hebben. De verschillen met Universal Analytics is dan ook groot. Maar waarom dan deze switch?
Google is al meerdere malen op de vingers getikt wegens het overtreden van de AVG-wetgeving. Zo worden IP-adressen en cookiegegevens van Europese gebruikers naar servers in de VS gestuurd. Maar Google zou Google niet zijn als ze achter de schermen niet bezig waren met het vinden van een oplossing. Daarom kwam Google in oktober 2020 al met de vernieuwde versie van Google Analytics: GA4.
GA4 verschilt van zijn voorganger doordat het niet afhankelijk is van cookies en een event-based datamodel gebruikt voor metingen. Het slaat ook geen IP-adressen op, wat bedrijven en merken kan helpen om aan de goede kant van de privacywetgeving te blijven.
Voorkom dat je data verliest
Dit is een soort wake-up call. De allerbelangrijkste reden om (nu al) over te stappen naar Google Analytics 4: je kunt data verliezen als je daar te lang mee wacht.
‘Hè, data verliezen?’ Ja, een gewaarschuwd mens telt voor twee zeggen ze. Dus bij dezen: je bent gewaarschuwd. Dat leggen we uit.
Vanaf 1 juli 2023 zal GA4 de standaard zijn voor Analytics. Maar zoals met alles wat Google Analytics introduceert, zal het nieuwe GA4 alleen gegevens verzamelen vanaf het moment van creatie. Het zal geen gegevens uit het verleden importeren. Dus, om meer gegevens tot je beschikking te hebben, raden wij aan om GA4 meteen te implementeren. Zo start je straks niet helemaal vanaf 0.
Ook al heb je ruim een jaar de tijd, door GA4 nu te configureren kun je al beginnen met het bijhouden van de statistieken die jij zó belangrijk vindt. Op deze manier behoud je nog een gedeelte van je historische gegevens en kan je doorgaan met het vergelijken van data.
Waarom zou je overstappen naar Google Analytics 4?
Het nieuwe Google Analytics is precies zoals ’t klinkt: nieuw en verbeterd. Als jij klaar bent voor bruikbare inzichten met betrekking tot degenen die jouw inhoud bekijken, is GA4 de oplossing.
Hierom zou je over moeten stappen op Google Analytics 4:
- GA4 is dé toekomst van Google Analytics
Waar Google Analytics voorheen focuste op used-based dataverzameling zoals sessies en paginaweergaven, wordt er met GA4 gefocust op het doormeten van gebeurtenissen. Daardoor krijg je meer informatie over het daadwerkelijke gedrag van een bezoeker. Dat gaat een stuk verder dan alleen de tijd die een bezoeker doorbrengt op een bepaalde pagina. Je krijgt hierdoor dus veel beter inzicht in het gedrag van jouw websitebezoekers.
Google Analytics gebruikt hiervoor onder andere machine learning. Daardoor kan GA4 makkelijk voorspellingen doen over hoe klanten zich gedragen en welke producten ze gaan afnemen – en welke niet. Dat levert al de nodige voordelen op:
- Je krijgt inzicht in bepaalde datatrends en zo kan je dus zien welke producten momenteel erg in trek zijn en welke juist minder;
- Het voorspelt het aantal afhakende klanten;
- Het voorspelt hoeveel omzet er verwacht wordt van een bepaald segment;
- Het voorspelt naar welke producten de komende periode meer vraag is.
- Meer functies zullen volgen
Niets staat vast. GA4 is nog volop in ontwikkeling waardoor er de komende tijd nog veel zal veranderen. Google zal nog verschillende verbeterde functies toevoegen. Daardoor krijg jij je data straks nog beter inzichtelijk.
- Je kunt de oude versie naast de nieuwe versie gebruiken
Zoals gezegd gaat GA4 je huidige Google Analytics vervangen en begin je dan ‘opnieuw’, maar tot die tijd kun je je huidige Google Analytics (Universal Analytics genaamd) nog even blijven gebruiken.
Omdat GA4 geen historische data meeneemt is het verstandig nú al data te laten meten door GA4. Totdat Universal Analytics niet meer wordt ondersteund raden we (voorlopig) aan om zowel Google Analytics 4 als Universal Analytics te gebruiken. Daarmee profiteer je nu al van de mogelijkheden van GA4, weet je zeker dat je voldoende data hebt opgebouwd als UA niet meer ondersteund wordt en kun je tot die tijd ook nog putten uit je ‘oude’ data van UA.
Conclusie: stap nú over naar GA4
GA4 is op weg om krachtiger te zijn dan Universal Analytics en meer relevante gegevens te bieden over waarom gebruikers op jouw site en/of app zijn. Het stelt je in staat om de gegevens van meerdere datastromen te combineren in één object en nauwkeuriger acties toe te schrijven aan gebruikers over verschillende apparaten.
Hoewel GA4 je niet meteen al deze gegevens zal geven, zal een vroege implementatie je helpen om eerder dan later te profiteren van de verbeterde ervaring en gegevens. We moedigen alle site-eigenaren aan om GA4 zo snel mogelijk op hun sites en apps te implementeren. Want één ding is zeker, GA4 komt eraan!
Heb je hulp nodig bij het opzetten van GA4 voor jouw website? Dan helpen we je graag!
Richt nú GA4 in!