Kan jij nog zonder social media? Een gemiddeld persoon besteedt al gauw zo’n twee uur per dag aan het checken van Facebook, Instagram en Snapchat. Dat lijkt misschien niet veel, maar dit betekent dat we gedurende ons leven gemiddeld 5 jaar en 4 maanden besteden aan het scrollen door social-mediakanalen. Mede daardoor zetten ondernemers social media ook steeds breder en steeds creatiever in, bijvoorbeeld om een sollicitatieproces te ontwikkelen, of om een bibliotheek hipper te maken. Daarom: 3 inspirerende cases met innovatieve ideeën om social media nóg creatiever in te zetten als ondernemer.
Snapchat
McDonald’s is de grootste werkgever van jonge mensen in Australië. In totaal werkt 65% van de jongeren onder 18 jaar in Australië bij McDonald’s. Nu, in samenwerking met Snapchat, kan iedereen uit Australië die is geïnteresseerd in een bijbaan bij de McDonald’s de nieuwe Snaplications-lens gebruiken. Je kunt dan een foto van jezelf maken in een Mac-uniform met behulp van een nieuwe filter én een filmpje van 10 seconden opsturen naar het bedrijf. Op deze manier kunnen jongeren op een hele laagdrempelige manier een ‘sollicitatievideo’ opsturen.
Deze manier van solliciteren zal niet het traditionele interview proces vervangen. Wel is het een manier om potentiële werknemers te vinden en met hen in contact te komen. Bovendien weet McDonald’s zich op deze manier in de kijker te spelen bij de doelgroep op het platform waar deze zich bevindt, waardoor ook branding een belangrijk doel van de actie lijkt te zijn. De nieuwe filter is niet alleen via Snapchat beschikbaar, maar ook via de McDonald’s website.
Wat vind jij? Zou jij ook op deze manier in contact willen komen met potentiële jonge werknemers?
De Franse startup Ownpage, heeft een manier ontwikkeld om van een Facebookpagina een e-mailnieuwsbrief te maken. Het product, genaamd Relike, stelt gebruikers in staat om eenvoudig hun recente Facebookberichten van de site te halen en hiermee een e-mailcampagne op te zetten. Daardoor kunnen gebruikers op een efficiënte manier automatisch al hun beste berichten in een nieuwsbriefformat versturen naar al hun contacten.
Net als bij andere e-mailnieuwsbrieven biedt het systeem van Relike gebruikers de mogelijkheid om uit meerdere sjablonen te kiezen, of hun eigen aangepaste sjabloon te ontwerpen. Het stelt gebruikers ook in staat om nieuwsbrieven in te plannen en gepersonaliseerde nieuwsbrieven te versturen. Relike is voornamelijk ontworpen voor particulieren, kleine bedrijven, non-profitorganisaties en organisaties die wel een Facebookpagina beheren, maar nog geen e-mailcampagnes inzetten.
In de toekomst is Ownpage van plan om de mogelijkheid toe te voegen Tweets en Instagramberichten te integreren in de service. Zou dit voor jouw onderneming dé ultieme oplossing zijn voor e-mailcampagnes?
De New York Public Library heeft een manier ontwikkeld om de liefde voor lezen van de vele gebruikers van Instagram te bevorderen. De bibliotheek werkt samen met creatief reclamebureau Mother om Instagramversies van klassieke boeken te ontwikkelen; Insta Novels genaamd. Het doel van deze Insta Novels is om de meest klassieke literatuurstukken toegankelijker te maken voor de massa.
De Insta Novels worden geplaatst in de Instagram story van de New York Public Library. De tekst wordt aangevuld met speciaal ontworpen afbeeldingen en animaties. Lezers kunnen het verhaal op elk gewenst moment onderbreken en in hun eigen tempo lezen. De echte Instagramkenners zullen nu denken dat je dan wel heel snel een boek moet uitlezen, aangezien Instagram stories maar 24 uur zichtbaar zijn. Gelukkig hebben ze hier een oplossing voor bedacht. De Insta romans worden namelijk gearchiveerd in de Instagram ‘highlights’ en zijn dus op elk moment toegankelijk.
De eerste klassieker die is geplaatst is Alice in Wonderland van Lewis Carroll. Het tweede boek dat je kunt lezen is The Yellow Wallpaper, door Charlotte Perkins Gilman. Ook kun je Franz Kafka’s The Metamorphosis bewonderen.
Lijkt dit jou nu een hele gave en innovatieve invulling van Instagram en zou je wel eens een Insta Novel willen lezen? Neem dan eens een kijkje op de Instagrampagina van de New York Public Library.
Creatieve social media campagnes gecreëerd door Juist
Bovengenoemde voorbeelden zijn weliswaar heel innovatief en creatief, maar vereisen ook een groter budget dan de gemiddelde ondernemer beschikbaar heeft. En hoewel niet altijd dezelfde budgetten als van bijvoorbeeld McDonald’s beschikbaar zijn, kun je ook met beperktere middelen heel effectief je doel bereiken. We maken graag gebruik van Shortstack om effectieve campagnes via social media op te zetten. Eén van deze succesvolle campagnes was de winactie van Bruidshuis Diana & Elly. Met deze bruidsverkiezingscampagne kon je een droomjurk winnen voor jezelf óf voor iemand anders. Deelnemers (vaak toekomstige bruiden) konden zichzelf en elkaar nomineren door hun gegevens achter te laten op de bruidsverkiezingspagina die was ingericht met behulp van Shortstack. Deze deelnemers konden hun droomjurk winnen wanneer zij de meeste stemmen ontvingen. Dit zorgde voor veel likes en shares op social media, wat weer extra bereik opleverde voor de campagne. Bovendien werden via de actie directe leads verzameld. De gegevens van de deelnemers konden later weer worden gebruikt voor retargeting op verschillende kanalen.
Wil je zelf meer social media gaan implementeren in jouw marketingstrategie? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Nog meer geïnspireerd raken op het gebied van innovatieve ontwikkelingen? Bekijk dan eens onze blogs over 3 innovaties binnen de meubelbranche of 5 gave ontwikkelingen in de horeca.