Waar ben je naar op zoek?

Waarom een merkstrategie?

Of je nu een huisstijl vormgeeft, een website bouwt of een contentstrategie bepaalt: de merkstrategie geeft richting aan ieder middel dat bij jouw merk past. Want vergis je niet: jouw bedrijf is een merk. En door dat merk helder te hebben zorg je ervoor dat je doelgroep voor jou kan kiezen – en blíjft kiezen. De merkstrategie is als de fundering van je huis. Zonder fundering bouw je op los zand. Leg dus die stabiele basis!

Met de juiste merkstrategie zorg je voor:

  • Concrete handvatten voor al je communicatie, zowel intern als extern;
  • Een herkenbare identiteit die je doelgroep bijblijft;
  • Afspraken waar iedereen, van collega tot partner, zich aan kan houden;
  • Een unieke positionering waarmee je blijft hangen bij je doelgroep.

Wanneer is een merk­strategie het juiste antwoord?

Als je helemáál nog geen merk hebt

Bijvoorbeeld als je een onderneming afstoot, of juist meerdere ondernemingen samenvoegt. Of als je helemaal aan het begin start met een gloedjenieuw bedrijf, zonder naam, logo of identiteit.

Als je niet weet waarin jij je onderscheidt van je concurrenten

Ieder bedrijf is uniek, maar weten wat jóu uniek maakt is soms een kunst. Als je nog niet weet wat jou anders maakt dan de concurrentie, of als je niet weet waarom jouw doelgroep voor jou zou moeten kiezen.

Als je geen idee hebt hoe je moet communiceren

Als je moeite hebt met het kiezen van de juiste woorden. Als je nog niet weet of je je doelgroep nou met ‘u’ of ‘jij’ zou moeten aanspreken. Of als je worstelt met het kiezen van de juiste beelden.

Als je al precies weet waar je voor staat…

… maar je dat nog niet hebt vastgelegd. Soms heb je – in je hoofd – al een goed beeld van je merk. Maar pas wanneer je dat goed vastlegt wordt het écht concreet. En ook: tastbaar, voor collega’s en partners.

De juiste aanpak

Vragenlijst

Een merkstrategie begint met het verzamelen van de juiste informatie. Jóuw informatie. Want de juiste merkstrategie moet je natuurlijk passen als een maatpak. Daarom sturen we je vooraf een vragenlijst. Stof tot nadenken voor jou, én voor ons – nadat je hem hebt ingevuld. Dit helpt ons snel slimme (en soms kritische) vragen te stellen tijdens de volgende stap.

01
Merksessie

Daarna gaan we samen aan de slag. Tijdens een interactieve merksessie ontdekken we wat jouw merk eigen maakt. Wat is jouw bestaansrecht? Waarin verschil jij van je concurrenten? Waarvoor kom jij iedere dag je bed uit? In deze sessie gaan we in gesprek en zetten we jou (en je collega’s) tot nadenken.

02
Merkdocument

Na deze sessie zijn wij aan zet. Met de verzamelde informatie werken wij een handleiding uit die helemaal op jouw behoeftes is afgestemd. Met of zonder nieuw merk, met of zonder nieuwe huisstijl. Maar altijd: concreet, helder en met voorbeelden van hoe je merk vanaf nu eruitziet, klinkt, proeft en vooral: hoe je merk raakt. Het resultaat: een compleet merkdocument met superduidelijke handvatten waar iedere collega of partner mee kan werken.

03
Merkbewaking

Nu de richting van je merk is bepaald is het belangrijk dat we regelmatig bijsturen – waar nodig. Daarom nemen we structureel je middelen onder de loep. Voldoen die nog (of al) aan de afspraken die we hebben gemaakt? Wat gaat er goed, en wat kan er beter? Met merkbewaking zorgen we er samen voor dat je merk sterk, herkenbaar en aantrekkelijk blijft.

04

Ook zij weten onder andere wat juist is

Meer weten?

Wil jij weten of een merkstrategie ook voor jou het juiste antwoord is? Onder het genot van een (worsten)broodje legt Filip je uit wat we voor je kunnen doen!

Neem contact op met Filip

Filip Demuyt

Commercieel Directeur en Mede-eigenaar

"Samen resultaten halen waar jij en wij gelukkig van worden."