Waar ben je naar op zoek?

30.04.2020
7 minuten
Marketing

5x waarom je juist nú moet bloggen. Blogtips in coronatijd #1

Juist Redactieteam

De komende tijd werken we allemaal nog wel een tijdje thuis. Door die situatie moest je waarschijnlijk al aardig wat afspraken verzetten. Sommige werkzaamheden komen compleet te vervallen. Grote kans dat je hierdoor je tijd anders moet indelen. Misschien heb je juist wel tijd óver. Een mooi moment om te gaan bloggen! Want bloggen kan enorm interessant zijn voor je website. Vaak kom je daar niet aan toe. Deze weken kun je daarom goed gebruiken om een flinke database op te bouwen, zodat je voorlopig even vooruit kan.

Om je daarbij te helpen geven we de komende weken in verschillende blogs allerlei tips over bloggen. We leggen uit hoe je begint, hoe je een blog structureert en we gaan dieper in op verschillende schrijfstijlen en -technieken.

Maar eerst: waarom is bloggen eigenlijk interessant? En waarom zou je juist nú moeten bloggen? Dat leggen we uit in deze blog.

Om vast met de deur in huis te vallen: dit zijn vijf redenen waarom je als bedrijf zou moeten bloggen:

  • Om vindbaar te zijn in zoekmachines;
  • Om een status als autoriteit te krijgen;
  • Om kennis te delen en klanten te binden;
  • Om meer bezoekers te krijgen voor je website;
  • Om je merk (herkenbaar) uit te dragen.

1. Blogs en SEO gaan hand in hand

Een blog is één van de belangrijkste vormen van content voor SEO. Door te bloggen over relevante zoektermen (en dat goed in te richten) vergroot je de kans om in de resultaten van zoekmachines als Google te verschijnen.

Daar komt wel wat meer bij kijken dan alleen goede content schrijven. Want je blog kan nóg zo goed zijn; als je techniek niet op orde is en de populariteit van je website achterblijft, is de kans klein dat je goed scoort in Google. Een website die al tien jaar meedraait en waar verschillende andere (goed rankende) websites naar verwijzen kan eenvoudiger scoren in zoekmachines dan een nieuwe website. Hoe goed dat blog van die nieuwe website misschien ook is.

De populariteit van je site is dus ook belangrijk. Daar kun je op verschillende manieren voor zorgen, en structureel blijven bloggen is zo’n manier. Zonder blogs heb je immers weinig relevante content waar andere sites naartoe kunnen verwijzen.

Door die content regelmatig te vernieuwen en bij te werken wanneer de actualiteit dat verlangt, waardeert Google je bovendien vrijwel direct opnieuw. Updaten is dus ook van belang.

Meer weten over SEO en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt? In deze uitgebreide blog leggen we haarfijn uit hoe wij onze klanten helpen op 1 te krijgen in Google.

2. Expert zijn in jouw vakgebied

Of je nu een webshop hebt in doe-het-zelf-artikelen, een adviesbureau leidt of een maatschappelijke instelling runt: in alle gevallen kun je waarschijnlijk best veel vertellen over jouw product of dienst. Meer dan jouw klanten daarvan weten. Jij bent immers de expert.

Maar als je die vragen niet openlijk beantwoordt, wordt het lastig om dat uit te leggen. Door alleen te roepen dat je de expert bent weet niemand of dat wel klopt. Daarom moet je dat laten zien. Geef tips, deel inzichten, best practices en trends.

Met blogs kun je bijna alle vragen beantwoorden die je doelgroep heeft. En als jij de antwoorden hebt over alle vragen binnen jouw vakgebied, kun je wel stellen dat je de autoriteit bent. Blog je niet, dan is het ook een stuk lastiger dat te laten zien.

En zeg nou zelf: je gaat ook niet shoppen bij een kledingwinkel die niet laat blijken verstand te hebben van de laatste modetrends. Zeker als de buurman dat wél laat zien.

Met blogs kun jij dat dus ook laten zien. Daarmee zorg je ervoor dat je wordt gezien als expert. Bovendien bouw je zo een kennisbank op waar je klanten bij vragen naar kunt doorverwijzen. Scheelt weer een uitgebreide uitleg!

3. Kennis delen voor klantenbinding

Veel bedrijven vragen zich af of dat wel zo verstandig is, kennis delen. Zeker in branches waar die kennis eigenlijk het ‘product’ is. Je kunt toch ook expert zijn zónder al je geheimen prijs te geven?

Psycholoog Robert Cialdini is zo’n beetje dé marketingguru op het gebied van overtuiging. Hij beschrijft zeven principes waarmee je doelgroep beïnvloed kan worden. Een van die principes is wederkerigheid. Simpel gezegd: wie wat geeft, kan wat terug verwachten. Een conversie, bijvoorbeeld.

Cialdini stelt dat een (potentiële) klant eerder geneigd is je dienst of product af te nemen op het moment dat hij daar eerst wat voor terug krijgt. Deel je een blog waarmee je klant écht vooruit kan? Dan wordt dat ongetwijfeld gewaardeerd. De lezers zullen je na het lezen van dat blog misschien wel gaan volgen op social media, ze delen je artikel, ze bekijken je website, of ze doen misschien zelfs een aankoop.

Door eerst wat ‘weg te geven’ krijgt de lezer dus het gevoel wat terug te moeten doen, volgens Cialdini. Een goed blog kan daar een mooie trigger voor zijn.

4. Meer bezoekers genereren

Een blog is een prima vorm van content, die dus mensen kan aansporen om actie te ondernemen. Maar voordat iemand tot actie kan overgaan na het lezen van je blog, moet-ie ‘m wel kunnen vinden. Daarom is het belangrijk om niet alleen zichtbaar te zijn in zoekmachines, maar ook op social media. Zo trek je via verschillende kanalen bezoekers naar je site.

Waarschijnlijk heb je al een trouwe schare volgers opgebouwd via social media. Of misschien heb je helemaal geen Facebook-, Instagram-, Pinterest- of LinkedIn-pagina. In dat laatste geval wordt het hoog tijd. 😉

In het eerste geval heb je een ideale gratis tool om je content onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Wanneer volgers je berichten liken, delen of erop reageren, zorgt het algoritme van de social kanalen ervoor dat de content ook aan andere gebruikers getoond wordt. Zo kun je dus niet alleen je huidige volgers op je website attenderen, maar kun je er ook nieuwe fans bij krijgen. En zodra die fans ook weer interactie hebben met je content verspreidt de olievlek zich verder.

Social media is dus ideaal om betrokkenheid bij bestaande klanten te vergroten en nieuwe bezoekers te enthousiasmeren voor je content.

5. Een herkenbaar merk

Blogs zijn ook heel geschikt om je merk mee te laten zien. Als het goed is heb je best een idee van het merk dat je bedrijf vertegenwoordigt. Met een passende merkpositionering krijg je richting voor het ontwikkelen van middelen. Zo weet je of je bijvoorbeeld heel persoonlijk en informeel communiceert, of juist heel zakelijk en formeel. Als ‘rebels’ een van je merkwaardes is, communiceer je waarschijnlijk anders dan wanneer die merkwaarde ‘vriendelijk’ is.

Een herkenbaar merk is een sterk merk, en in blogs kun je de persoonlijkheid van je bedrijf prima terug laten komen. Bij een rebels bedrijf verwacht je bijvoorbeeld eerder een scherpe, opiniërende column, terwijl een vriendelijk bedrijf vooral behulpzame content zal delen, met een vriendelijke tone of voice. 

Welk stemgeluid je ook laat horen en welke onderwerpen je ook behandelt: de manier waarop je dat doet, bepaalt in hoeverre de lezer zich kan identificeren met je merk. Consequente branding vergroot zo de kans dat de bezoeker de volgende keer aan jóu denkt, zodra hij een aankoop overweegt. De moeite waard om verder in te duiken, dus!

Conclusie

Blogs zijn een belangrijke schakel in het bereiken van je doelgroep. Een vrij kostenefficiënte schakel, bovendien. Want als expert op jouw vakgebied kun je hier prima zelf mee aan de slag. Gebruik de komende periode dus zoveel je kunt en bouw een database op van blogs, waaruit je de komende maanden of misschien zelfs jaren nog kunt putten. Daarmee word je beter gevonden in Google, bouw je autoriteit op, bereik je meer mensen uit je doelgroep en kun je je merk versterken.

Voldoende redenen om te bloggen, dus! In onze volgende blog leggen we je uit hoe je precies aan zo’n blog begint.

Nu al hulp nodig bij bloggen? Geef ons gerust een belletje!

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐