Waar ben je naar op zoek?

Wat is conversie-optimalisatie?

Conversie-optimalisatie is vrij vertaald Conversion Rate Optimization, oftewel CRO. Je gaat op zoek naar de problemen waar bezoekers tegenaanlopen op je website. Deze problemen ga je verbeteren, met als doel dat de bezoeker een handeling gaat uitvoeren. De handeling is afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt.

Voorbeelden van conversies die je wilt optimaliseren:

  • Een klik naar een volgende pagina;
  • Een contactaanvraag (contactformulier, e-mail of telefoonnummer);
  • Een aanvraag (nieuwsbrief, offerte, whitepaper);
  • Het toevoegen van een product aan de winkelmand of het afrekenen van een product voor webshops.

Conversie-optimalisatie is dus vooral interessant wanneer je al een website hebt die technisch goed is en waarmee je genoeg bezoek binnenhaalt. Het gaat er dan juist om dat je meer haalt uit je huidige bezoekers. We berekenen dit met de conversieratio. Dit is het percentage conversies gedeeld door het totaalaantal websitebezoeken. De conversieratio is een mate van succes die je kunt meten via een doel.

Conversie-optimalisatie is een hot item, en dat is niet voor niets zo. Er zijn meerdere redenen waarom deze online marketingtechniek de laatste tijd aan populariteit wint:

  • De online concurrentie groeit. Er komen meer en meer websites bij en je zult dus manieren moeten vinden om de concurrentie voor te blijven;
  • De consument heeft steeds meer een bepaald verwachtingspatroon. Bezoekers hebben een bepaalde standaard voor ogen die ze verwachten bij het gebruik van een website;
  • Het is een effectieve manier om meer uit je bezoekers te halen. Met hetzelfde aantal bezoekers kun je toch meer omzet krijgen.

Onze juiste werkwijze

Wil je conversie-optimalisatie in samenwerking met Juist uitvoeren voor jouw website? Dan volg je een traject bestaande uit negen stappen. Deze stappen volgen elkaar logischerwijs op en je wordt als klant veel betrokken bij het proces.

Pakket op maat

Iedere website is anders en ook ieder doel is anders. We bieden daarom naast het totale pakket, ook een pakket op maat aan. Nadat de quickscan is afgenomen en de resultaten hiervan zijn bestudeerd, gaan we graag met jou samenzitten om het beste pakket samen te stellen om jouw website te verbeteren. Afhankelijk van de huidige staat van je website, je doelgroep en je budget stellen wij voor jou een pakket op maat samen om de beste resultaten te behalen.

Middelen voor conversie optimalisatie

Met een diepgaande data-analyse kunnen we het gedrag van de bezoekers op jouw website meten. Zowel kwantitatieve data als kwalitatieve data kunnen helpen om goede feedback te krijgen van (potentiële) klanten. We kunnen diverse middelen inzetten om tot waardevolle bezoekersdata te komen. Welke bezoekersdata voor jou het meest waardevol is, is afhankelijk van meerdere factoren.

 

Google Analytics
Met Google Analytics maken we inzichtelijk welke pagina’s van je website het belangrijkste zijn. Welke pagina’s presteren goed en welke niet? Waar en wanneer komen de meeste conversies binnen? Waar haken je bezoekers af?

Enquête
Om te achterhalen wat er omgaat in de gedachte van een bezoeker, kun je hem/haar een online enquête laten invullen. Een bezoeker kan hiermee zijn feedback achterlaten over een bepaalde website of pagina.

 

Session Replay
Door middel van session replays is het mogelijk om de interacties van een bezoeker op je website op te nemen en terug te kijken. Kijk hoe de bezoeker klikt, scrollt en navigeert door je website.

 

 

Heatmaps
Aan de hand van heatmaps kun je opmaken waar bezoekers van jouw website op klikken. Hierdoor kun je achterhalen of de focus van de bezoeker op de juiste elementen van jouw website ligt.

 

Scroll- en linkmaps
Scroll- en linkmaps maken inzichtelijk of bepaalde elementen wel op de juiste manier en op de juiste plaats zijn gepositioneerd en of deze elementen genoeg aandacht krijgen.

Usertest & Eye-tracking
Tijdens een usertest laten we verschillende (potentiële) gebruikers uit je doelgroep taken uitvoeren op je website om de gebruikerservaring te verbeteren. Een van de methodes die we bij Juist gebruiken voor het uitvoeren van een usertest is een Eye-trackingonderzoek.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐