Waar ben je naar op zoek?

28.01.2019
7 minuten
Wij zijn Juist

Webdesigntrends van 2019 – Een SCHREEUW om aandacht!

Juist Redactieteam

Designtrends komen en gaan. Dat geldt voor mode, interieur én webdesign. In sommige gevallen zijn we best blij dat een trend tijdelijk is. Weer andere trends kunnen wat ons betreft niet lang genoeg duren. 2019 gaat wat dat betreft een extreem designjaar worden. Dit zijn de webdesigntrends van 2019!

Designtrends 2019

2019 is het jaar van ‘ik doe het nét eventjes iets anders’ en ’terug naar de jaren 80′. Dat kenmerkt zich door de volgende elementen:

  1. Gedurfde en levendige kleuren
  2. Typografie in de hoofdrol
  3. Asymmetrische vormen
  4. Animaties en video’s
  5. Design mobile first
  6. Buiten de kaders denken
  7. Custom illustraties en fotografie
  8. 3D illustraties en animaties & augmented reality

De designtrends van 2019 worden daarmee deels bepaald door algemene trends. Gifjes, video’s en augmented reality zijn immers als communicatiemiddel al enkele jaren aan een opmars bezig (of hebben zich al definitief gevestigd). Die trends blijf je dus ook in 2019 terugzien. Maar ook het minimalisme is aan een duidelijke opmars bezig. In 2019 zullen steeds meer combinaties tussen minimalisme en schreeuwerige uitingen terugkomen. Eenvoud, gecombineerd met gedurfde kleuren en typografie.

De designtrends van 2019 op een rijtje

1.    Gedurfde en levendige kleuren

In 2018 zagen we het al bij een aantal bedrijven langskomen, maar nu kunnen we er echt niet meer omheen. Kleuren zijn in 2019 nóg brutaler, gedurfder en verzadigder. Als je in 2019 wil opvallen, ga dan voor fel en onverwachts kleurgebruik. Zoek het randje op en durf risico’s te nemen.

Bron: Behance & Graphic Mama

Over gedurfd gesproken: Adidas lanceerde in oktober 2018 een website voor hun Yung-sneakers. De site is, net als de schoen, behoorlijk eh… retro. Adidas laat zien niet bang te zijn het randje op te zoeken, getuige deze jaren 90-website.

Niet alleen gedurfde kleuren maken hun opmars in 2019. Ook levendige kleuren met dromerige kleurovergangen (gradients) blijven trendy in 2019. Deze kleuren geven je een futuristisch en dromerig gevoel en spreken echt tot de verbeelding. Als ontwerper geeft dit je veel mogelijkheden om te improviseren en écht iets anders te ontwerpen.

Instagram is een goed voorbeeld van een bedrijf dat gradients toepast in hun logo’s.

2.    Typografie in de hoofdrol

Je typografie mag nóg meer opvallen in 2019. Maak je tekst dus nóg groter en kies voor BOLD!

Zet typografie in 2019 in de ‘spotlight’. Kies voor toffe statements op je website of verpakking in plaats van afbeeldingen. Hoe groter en vetter de tekst, hoe groter de impact. Zorg wel dat je de rest van je opmaak minimalistisch houdt, anders wordt het geheel te druk.

Bron: Behance

Outlines (omtrek)

Hoewel het omtrekken van elementen steeds meer uit de mode lijkt te gaan, lijkt dit bij typografie steeds populairder te worden. Bij ontwerpen van bijvoorbeeld websites en logo’s zal je in 2019 steeds vaker open composities en ‘outlines’ zien.

Jouw brand, jouw font

Heb je net als Nike genoeg gehad van Arial, Calibri, Helvetica en Comic Sans? En wil je een unieke typografie die helemaal past bij jouw bedrijf? Ontwikkel dan je eigen lettertype!

Met de tool Prototypo ontwikkel je gemakkelijk (inspiratie voor) je eigen lettertype. Kies een bestaand lettertype en vorm het eenvoudig naar je eigen stijl.

3.    Asymmetrische vormen

Een andere designtrend van 2019 is asymmetrie in vormen. Ongelijke vormen zagen we ook al in 2017 en 2018, maar dit jaar wordt asymmetrie nog populairder. Deze vormen zijn extra hip en trendy als je ze combineert met de bovengenoemde designtrends van 2019. Gebruik dus felle kleuren met een kleurenovergang (gradient) en ‘giet’ ze in een vloeistofachtige vorm.

Gebruik asymmetrie om harmonie te creëren en de hele compositie in evenwicht te brengen door opzettelijk de traditionele balans te vermijden. Het is hierbij belangrijk dat je nadenkt over wat de gebruiker eerst moet zien. Waarop dient de aandacht gevestigd te worden? Vergroot dit element dan als eerste uit.

4.    Animaties en video’s

Animaties zijn niet weg te denken in de designtrends van 2019. Je ziet ze overal en ze kunnen in nagenoeg alle (online) media geïntegreerd worden.

Door animaties te gebruiken maak je je website, advertentie of app interactiever én een stuk interessanter. Kies voor subtiele overgangen, zoals een ‘hovereffect’ (wanneer je met een muis ergens op gaat staan, verandert bijvoorbeeld de vorm of kleur) voor een button of sectie. Dit kan vaak al een groot verschil maken.

> Klik op de animaties voor interactie!

Met micro-interacties verras je de gebruiker en nodig je de gebruiker uit om ergens op te klikken. Daarnaast lijkt de pagina slimmer omdat hij op elke beweging die je maakt, reageert.

Ook hip in 2019 zijn geanimeerde logo’s!

> Klik op de geanimeerde logo’s voor interactie!

Een andere designtrend die we ook terugzien in 2019 is video. Vaak kun je in een video in enkele secondes laten zien wat je doet en wat jouw boodschap is of wat jouw USP’s zijn. Paginavullende video’s op een homepagina zien we dan ook steeds vaker voorbijkomen. Daarnaast kunnen video’s de conversieratio vergroten en blijven gebruikers vaak langer op je website wanneer je een video hebt.

Een voorbeeldje van onze hand: de website van Haarmode André. We hebben een animatie ontwikkeld voor de homepage. Een paginavullende video, die zowel asymmetrisch als simplistisch is.

 

5.    Design Mobile first

Elk jaar weer wordt het percentage gebruikers dat op mobiel websites bekijkt groter. Des te belangrijker dat in 2019 het design van websites op mobiel op nummer 1 komt. En dát zorgt vaak voor een heel ander design! Want op mobiel gebruiken mensen vaak hun duim om te navigeren. Deze uitdaging vraagt om een ‘duimvriendelijke-navigatie’. Zo zul je het menu van een mobiele pagina vaak onderaan de pagina terugvinden, want daar kan je duim ’t handigste bij. Hierdoor maak je het voor de gebruiker een stuk makkelijker om te navigeren.

  • Ontwikkeld door Juist
    Bij de website van Van Berkel Aanhangwagens kozen we er al voor om mobiele gebruiksvriendelijkheid zo goed mogelijk te integreren. Test het hier zelf op je mobiel!

6.    Buiten de kaders denken

Denk buiten de kaders, denk out-of-the-box! Kies voor overlappende elementen en laat afbeeldingen buiten het bestaande ‘grid’ vallen. Hierdoor ontstaat er een veel dynamischere website.

Maar let op! Zorg dat de ervaring op mobiel goed zichtbaar blijft (want zoals gezegd: mobiel staat op één).

Daarnaast kun je ervoor kiezen om maar een deel van je afbeelding of design te laten zien. Door een deel van een afbeelding weg te laten vallen, houd je het spannend voor gebruikers en wek je hun nieuwsgierigheid op.

 Bron: Magic Leap  Kijktip!

Vliegende elementen

We hebben het al jaren over vliegende auto’s en of we dit nog mee zullen maken. Hoewel de vliegende auto nog even op zich laat wachten, zullen we steeds vaker vliegende elementen in de designtrends van 2019 gaan zien. Doordat vliegende elementen verschillende kanten op bewegen, lijkt het net alsof ze in een omgeving zijn waar geen zwaartekracht is. Dit geeft je een gevoel van vrijheid.

Zo is ook de website van Magic Leap (zie hierboven) ontwikkeld met een open compositie in gedachten. De vliegende en bewegende elementen lijken je scherm in en uit te vliegen. Dit versterkt het gevoel dat je een nieuwe wereld binnenstapt.

Project van Nahel MoussiLouis Ansa, Romain Avalle

7.    Custom illustraties en fotografie

Stockfoto’s en -illustraties passen NIET meer bij de designtrends van 2019. In 2019 willen we natuurlijke foto’s en op maat gemaakte illustraties zien. Ik zie je al denken: “maar dit kost veel meer tijd én geld.” Klopt, maar daar krijg je wel iets voor terug! Volgens recente statistieken werken op maat gemaakte illustraties namelijk 7 keer beter dan welke stockfotografie dan ook. Een unieke illustratie met gedurfde kleuren zal zeker beter opvallen en meer impact hebben bij de doelgroep. Laat daarom een goede illustrator een levendige illustratie voor jouw bedrijf creëren die past bij de kernwaarden!

 Bron: Fernando Nunes – Fantasy Play

Ook illustraties en animaties met een korrelige uitstraling (grain effect) doen het goed, zowel in 2D als 3D.

 Bron: NIKE WOMEN

Bron: Buon Ferragosto

8.    3D-illustraties en animaties & augmented reality

3D-animaties zien er vaak nog spectaculairder uit, waardoor ze uitermate geschikt zijn om je product mee te verkopen. Steeds meer grote bedrijven gebruiken 3D-animaties in hun advertentiecampagnes omdat ze een hoge conversieratio opleveren.

Ook 3D-illustraties hebben een grote sprong gemaakt afgelopen jaar. Daarom verdienen 3D-illustraties zeker een plekje In de designtrends van 2019. Grote bedrijven gebruiken steeds vaker 3D-renders om hun producten te promoten. Denk hierbij aan sneakers, sportartikelen, verpakkingen, etc.

Augmented reality (AR)

Augmented reality wordt steeds vaker gebruikt in webdesign en appdesign. Veel online winkels proberen AR te integreren in hun websites. Zo kun je bijvoorbeeld met behulp van de IKEA-app een virtuele IKEA-kast in je woonkamer plaatsen. Zo weet je precies hoe groot je kast kan én mag zijn. In 2019 zal deze designtrend zich verder gaan uitbreiden. Houd deze trend dus goed in de gaten!

Een laatste tip: Mix & Match

Combineer verschillende stijlen met elkaar hierdoor krijg je een unieke stijl voor jouw identiteit.

 Bron: Mailchimp

Wat vind jij van de designtrends van 2019?

Laat het ons weten in een reactie! Of neem contact met ons op als je wilt weten welke elementen uit de designtrends van 2019 voor jou van toepassing zijn.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐