Waar ben je naar op zoek?

Wat is SEO?

SEO is een langetermijnproces waarmee je zo breed én zo goed mogelijk vindbaar bent met jouw website in de organische zoekresultaten van zoekmachines als Google en Bing. Breed vindbaar zijn betekent dat je doelgroep je met zoveel mogelijk relevante zoekopdrachten vindt. Goed vindbaar zijn gaat over de posities die je met die zoekopdrachten scoort.

Makkelijker gezegd dan gedaan, want er komt best wat bij kijken om met SEO succesvol te zijn. Gelukkig houden wij wel van een uitdaging!

SEO valt of staat met drie belangrijke onderdelen:

  • de juiste techniek
  • de juiste content
  • de juiste (link)populariteit

De techniek is de basis. Die moet goed ingericht zijn voordat je aan de slag gaat met SEO. Als de technische basis eenmaal staat is het belangrijk om die ook te blijven onderhouden. Zoekmachines vinden het namelijk belangrijk dat je website technisch in orde is.

Voor content is het (zoek)gedrag van doelgroepen altijd leidend in een SEO-strategie. Een doordacht zoekwoordenonderzoek geeft een goed beeld van zoekvolumes, concurrentie en potentie van zoekwoorden. Daarmee ontwikkel je waardevolle en deelbare content. Zo werk je bijvoorbeeld aan een betrouwbaar en waardevol linkprofiel.

Ondanks dat er de afgelopen jaren veel is veranderd op het gebied van SEO, blijven aandacht, tijd én geduld de belangrijkste pijlers voor succes. Er zijn geen trucjes of geheimen om snel te scoren. We houden ons dan ook aan de Google richtlijnen voor webmasters en weten wat werkt (en wat niet). Als je je website of webshop optimaliseert voor je bezoekers, dan doe je dat automatisch ook voor zoekmachines. Andersom geldt dat niet.

Waarom aan de slag met SEO?

‘Ik word helemaal niet gevonden in de zoekresultaten.’ ‘De kosten voor betaald adverteren rijzen de pan uit.’ ‘Het verkeer dat wél op mijn website binnenkomt vertrekt vrijwel direct.’

Misschien zijn dit uitspraken die van jou hadden kunnen zijn.

En juist dáárom moet je aan de slag met SEO! Uiteindelijk draait het immers om zo breed en zo goed mogelijk vindbaar te zijn in zoekmachines. Hier wil je op lange termijn de vruchten van plukken.

Vooraf moet je wel goed nadenken of SEO bij je past. De doelgroep is hierbij heel belangrijk. Je moet weten wie je doelgroep is, hoe je doelgroep zoekt en in welke fase van de klantreis de (potentiële) klant zich bevindt.

Maakt jouw doelgroep eigenlijk wel gebruik van zoekmachines? Is een zoekmachine wel het juiste middel voor het doel dat je wilt bereiken? En welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep dan? Zitten je zoekers in een oriëntatiefase of overwegen ze al een aankoop? Of willen ze alleen informatie inwinnen?

Afhankelijk van de antwoorden op die vragen kun je bepalen of SEO geschikt is voor jou. Om je vast op weg te helpen: een korte vragenlijst.

Kun jij één of meerdere vinkjes zetten bij de volgende argumenten om met SEO aan de slag te gaan?

  • Ik wil lokaal gevonden worden in de organische zoekresultaten;
  • Ik weet weinig over de techniek van mijn website;
  • Ik ben op zoek naar de juiste content voor op mijn website;
  • Ik wil het linkprofiel van mijn website verbeteren maar weet niet hoe.

Vinkjes gezet? Dan is de kans groot dat SEO ook voor jou het juiste antwoord is. Twijfel je nog? We schreven een overcompleet recept voor succesvolle SEO.

Lees ons blog over SEO

De juiste aanpak

Quickscan

We beginnen met een quickscan. In dit snelle onderzoek kijken we naar de status van de website en de potentie op het gebied van SEO. Want niet iedere website is geschikt voor SEO. Start je een nieuw bedrijf en wil je vindbaar zijn met je (nieuwe) website? Dan is SEO in ieder geval geen kortetermijnoplossing. Misschien is bijvoorbeeld SEA dan (ook) interessant voor jou. Na deze quickscan kennen we je kansen op het gebied van techniek, content en (link)populariteit.

01
Zoekwoordenonderzoek

Met een zoekwoordenonderzoek bepalen we waarop je vindbaar kunt en gaat zijn. Hier ontdekken we met welke zoekwoorden we ’t meeste kans maken om te scoren. In overleg bepalen we of we de volgende stap zetten: de audit.

02
Audit

In de audit gaan we dieper in op de techniek, content en populariteit van je website. Met de inzichten uit de audit weten we precies wat er al goed gaat en wat er nog beter kan op het gebied van die drie pijlers. Die solide basis is belangrijk: als één van die onderdelen niet goed genoeg is ingericht, trekken we aan een dood paard. Zonde van jouw én onze tijd, toch?

03
Beheer

Zodra die basis inderdaad solide is, volgt repeterend beheer. We waarborgen kwaliteit, voeren optimalisaties door en sturen bij waar nodig. Samen met jou bepalen we welke SEO-strategie we inzetten, zodat we voor optimaal resultaat kunnen blijven zorgen.

04

Ook zij weten onder andere wat juist is

Meer weten?

Wil jij weten of SEO beheer en optimalisatie ook voor jou het juiste antwoord is? Onder het genot van een (worsten)broodje legt Mayke je uit wat we voor je kunnen doen!

Neem contact op met Mayke

Mayke Vissers

SEO Marketeer

"Lange termijn blijvend resultaat met SEO"