Waar ben je naar op zoek?

Waarom e-mailmarketing?

Zodra je een database met e-mailadressen hebt, hebben de mensen daarachter één ding gemeen: ze hebben allemaal al een zekere relatie met jou, je bedrijf, je merk of organisatie. Vanwege een aankoop, een inschrijving op een nieuwsbrief of een activatiecampagne, bijvoorbeeld.

Met de juiste e-mailmarketing zorg je voor:

  • Schaalbare, gepersonaliseerde campagnes die direct omzet opleveren;
  • Relevante boodschappen afgestemd op de behoeftes van je bezoekers;
  • Groot bereik binnen jouw doelgroep tegen relatief lage kosten;
  • Meer loyale klanten, snelle informatieverstrekking en meetbaar resultaat.

Wanneer is e-mailmarketing het juiste antwoord?

Als je nog helemaal geen e-mailadressen van je doelgroep hebt.
Als e-mailmarketing tóch het juiste middel is maar je hebt nog geen e-mailadressen die je kunt gebruiken, zul je die eerst moeten verzamelen. Dat kan op allerlei manieren. Van activatiecampagnes met social-mediamarketing tot een oproep tot inschrijving op je website.

 

Als je je klanten op dit moment al mailt.
Dan heb je het voorwerk al gedaan. Misschien heb je zelfs al heel veel werk verricht rond je mailfunnel. Dan kijken we graag hoe we daar nóg meer resultaat uit kunnen halen. Misschien kun je ze extra warm welkom heten, of kun je hun loyaliteit belonen na een terugkerende aankoop.

 

Als je mailcontact met klanten wil automatiseren.
Denk bijvoorbeeld aan een mailtje als een potentiële klant zijn digitale winkelwagentje verlaat. Of een mail waarin een klant snel en gemakkelijk een review kan geven. Of een extraatje om een loyale klant te belonen.

Als je al een bestand met e-mailadressen van klanten hebt – waar je nog niets mee doet.
Wanneer je een klantrelatie hebt met de persoon achter het e-mailadres, mag je die (op redelijke wijze) mails sturen. Door dat goed in te richten zorg je ervoor dat ze klanten blijven.

 

Als je van klanten loyále klanten wilt maken.
Upsells, cross-sells: groot kans dat je doelgroep best wat meer (relevante) producten of diensten van je wil afnemen. Misschien is jouw product of dienst typisch zo’n herhaalaankoop waar je doelgroep op het juiste moment meer over zou willen horen. Met e-mailmarketing maak je ze daar nog eens extra van bewust.

De juiste aanpak

Strategie

Een goede e-mailcampagne begint met een doordachte strategie. Waarschijnlijk is e-mail één van de vele middelen in je marketingmix. E-mail zou bijvoorbeeld een onderdeel moeten zijn van je contentstrategie en marketingstrategie. Op basis van je doelen, doelgroepen en je boodschap bepalen we wat we precies gaan vertellen, hoe we dat doen en welke actie we van je doelgroep vragen. Zo krijgt je doelgroep altijd de juiste mail in de juiste fase van de klantreis.

01
Inrichten

Afhankelijk van die strategie richten we je account in. We koppelen alle data, stellen e-maillijsten in en ontwerpen een template, afhankelijk van de designkeuzes. Ook zorgen we voor aan- en afmeldformulieren. Zo kunnen we later gepersonaliseerde mails versturen. We importeren (nieuwe) e-mailadressen, schonen bestaande lijsten op en richten segmenten en automations in. Zo staat alles klaar om goed te kunnen mailen – én om dat goed te kunnen meten.

02
Versturen en testen

Vervolgens ga je zelf aan de slag met je mails, of wij ondersteunen je daarbij, afhankelijk van je behoeftes. Hoe dan ook: als we de content van je mails hebben bepaald kunnen we los! We richten je mails in volgens het template en zorgen er zo voor dat je mail in lijn is met jouw branding. We houden de rapporten nauwlettend in de gaten. Waar nodig testen we varianten voor nóg meer geopende mails, kliks naar je website en conversies.

03
Trainen

Je kunt e-mailmarketing prima zelf uitvoeren. Zodra alles goed is ingericht hoef je geen doorgewinterde e-mailmarketeer te zijn om zelf mails te versturen die voor het juiste resultaat zorgen. Daarom leiden we jou graag op tot e-mailmarketingexpert. En natuurlijk staan wij altijd voor je klaar om je te helpen de juiste mails te versturen.

04

Mailchimp-expert

Als gecertificeerd Mailchimp Pro-partner zijn we fan van Mailchimp. We personaliseren effectieve mails, stellen automations in voor je webshop en segmenteren specifieke subgroepen. Zo zorgen we voor een complete mailfunnel. En als partner van Mailchimp zijn de lijntjes met de supportafdeling kort.

Maak je al gebruik van een ander e-mailsysteem zoals MailJet, LaPosta of SendInBlue? Ook dan denken we graag met je mee!

Mailchimp en de AVG

Sinds de AVG is ingevoerd is er veel onduidelijkheid over de toepassing en handhaving daarvan. Het opslaan van data in Amerika roept bijvoorbeeld veel discussie op. In principe mogen bedrijven in Europa geen diensten gebruiken waarmee persoonsgegevens buiten Europa wordt opgeslagen. Mailchimp is zo’n dienst. Zij slaan data op in servers in Amerika. Een Duitse rechter oordeelde dat een Duitse organisatie geen Mailchimp meer mag gebruiken. Zij zouden niet beoordeeld hebben of er aanvullende waarborgen nodig waren om hun dataverkeer te beveiligen.

In theorie zou je mét die beoordeling Mailchimp kunnen gebruiken, mits je de waarborgen die uit die beoordeling volgen ook naleeft. In Nederland is er nog niet een vergelijkbare rechtszaak geweest, waardoor het lastig in te schatten is in hoeverre we hier in Nederland ook mee te maken krijgen. Maar: het gaat om dezelfde AVG.

De praktische toepassing van de AVG is in ieder geval een kwestie waar we de komende jaren meer over zullen horen. De Europese Commissie is in onderhandeling met de Amerikaanse overheid om een nieuwe afspraak te maken over het verzenden van data. Wanneer in die nieuwe afspraak wordt vastgelegd dat de Amerikaanse regering niet zomaar persoonsgegevens mag opvragen van (Europese) gebruikers, dan zou alles snel weer bij het oude kunnen zijn.

Mailchimp zit intussen niet stil. Zij hebben eind juli 2021 aangegeven dat ze in 2022 datacenters in Europa openen. Daarmee zouden alle AVG-problemen in één klap opgelost zijn.

Tot die tijd moet je je vooral afvragen hoe risicovol jouw Mailchimp-data is – en of dat aanvullende waarborgen vereist. Maar hoe risicovol bijvoorbeeld een e-mailadres is? Dat bepaalt een rechter uiteindelijk. En die hebben in Nederland nog geen uitspraak hoeven doen. In een verklaring van Mailchimp leggen ze uit hoe zij er alles aan doen om aan de AVG te voldoen.

Ook zij weten onder andere wat juist is

Meer weten?

Wil jij weten of e-mailmarketing ook voor jou het juiste antwoord is? Dan is een gratis (lunch)sessie een goed idee.

Doe mij zo'n lunchsessie 🥐