Waar ben je naar op zoek?

06.02.2024
7 minuten
Wij zijn Juist

5 conclusies van de Webwinkel Vakdagen

Teun van den Heuvel

De Webwinkel Vakdagen is het jaarlijkse feestje van e-commerce in de Benelux. Wij waren weer beide dagen aanwezig om wat te buurten met partners en inzichten op te doen. Want wat is hip in e-commerce-land? En wat niet? En hoe waardevol zijn die Webwinkel Vakdagen zelf nou eigenlijk?

Dit zijn onze conclusies!

1. Generative AI, generative AI, generative AI

Dat AI leeft moge duidelijk zijn, en ook de Webwinkel Vakdagen hebben AI natuurlijk omarmd. Vorig jaar moest je héél goed zoeken om standhouders te vinden die over AI repten. Dit jaar waren er, zeker vanuit bureaukant, bijna geen bureaus die níét in koeienletters ‘GENERATIVE AI!!!’ op hun stand hadden staan.

Ook in lezingen ging aandacht naar AI, en vooral naar ChatGPT. In minder dan ’n uur tijd kun je niet heel veel kennis delen op dat vlak, en aangezien zo’n lezingenzaal nogal gevarieerd is qua kennisniveau blijven de écht diepgaande tips vaak bewaard voor ‘een ander moment’. En omdat we zelf al aardig wat AI-kennis hebben gedeeld het afgelopen half jaar waren de AI-events vooral een prettige bevestiging van wat we al weten. Wat dat precies is? Daar kom je achter tijdens een volgend Juist Event, dus houd de pagina vooral in de gaten!

AI-tools als ChatGPT gaan een steeds belangrijkere plek innemen in ons dagelijks leven. Tijdens de WWV zagen we al hoe ChatGPT op verschillende manieren een extra tool in de toolbox van de marketeer wordt, zoals ook wij al dagelijks met AI aan de slag zijn. Vooral het analyseren en interpreteren van data gaat ’n stuk rapper met AI. Dat geldt ook voor het verrijken van data. Dit zijn de vakgebieden waarop AI vooral snéller is dan een mens.

Toch blijft de mens de baas; niet andersom. AI is (nog) niet zover dat het ook zichzelf kan corrigeren, laat staan dat het zichzelf kan briefen. Daar heb je (nog) de kennis, ervaring, scherpte en menselijkheid van een mens voor nodig.

En AI blijft – per definitie – minder menselijk. Dat biedt kansen voor mensen! AI kan zich (we vallen in herhaling, maar toch: nog) niet direct onderscheiden van andere AI-content. AI-content is vrij makkelijk te herkennen. Door een mens, dan. AI kan niet zien of het nodig is om zich met zijn content te onderscheiden van al bestaande (AI-)content. En hoe meer AI-content er komt, hoe meer het wenselijk wordt om je daarvan te onderscheiden. En dat kan AI niet.

Mensen kunnen dat wel. En er zijn meer kansen die AI biedt.

2. Branding wordt belangrijker

Want waar AI steeds meer menselijkheid wegneemt, wordt menselijkheid belangrijker. Inspelen op hoe mensen zich gedragen, júíst met behulp van AI, is dus essentieel.

Bij Juist zijn we helemaal thuis in het toepassen van gedragswetenschap in onze dienstverlening. We gebruiken die inzichten in webdesigns, UX-optimalisaties, social campagnes, Ads-campagnes en geven daar bijvoorbeeld ook masterclasses over (waarvoor je je nú al kunt inschrijven!).

De vele wetenschappers en marketingprofessoren rond neuromarketing en gedragsverandering die de revue passeerden tijdens de Webwinkel Vakdagen klonken dan ook als muziek in onze oren. BJ Fogg, Cialdini, Binet & Field, Kahneman; alle guru’s kwamen voorbij. Belangrijke boodschap, die ook wij onderstrepen: branding is (steeds) belangrijker, maar vergeet ook activaties niet.

Nu zit in activaties vaak ‘het snelle geld’, dus gaat daar in de regel juist méér budget naartoe dan naar branding. Een SEA-campagne levert direct conversies op bijvoorbeeld. Maar dat de combinatie van branding en activatie voor de meeste (omzet)groei zorgt, al dan niet op wat langere termijn, is een gegeven. De heren Binet en Field constateerden dat ook:

Fig. 1: from Binet & Field, The Long and the Short of It, 2013

Les Binet & Peter Field; The Long and the Short of it (2013)

Nu de toepassing van die gedragswetenschap in activaties een stuk makkelijker is – je hoeft ChatGPT immers maar te vragen om een Ads-tekst die alle Cialdini-vakjes aantikt, bij wijze van spreken – komt het zwaartepunt van campagnes meer en meer op branding te liggen.

3. Personalisatie blijft een ding

Personalisatie is zo’n trend die ieder jaar wel terugkomt, zéker op de Webwinkel Vakdagen. En da’s niet gek, want ook op het vlak van personalisatie gaan de ontwikkelingen hard. Zeker nu AI het zo makkelijk maakt om data te bundelen en te verwerken.

In cases zagen we voorbeelden waarin data gebruikt werd om klantprofielen samen te stellen en die te koppelen aan de klantreis, om zo klantspecifieke contactmomenten te creëren. Leuk speelgoed, dat wel aardig wat tijd en commitment vereist om (goed!) te blijven doen.  Personalisatie die de plank misslaat kan immers ook tegen je werken. Dat geldt ook voor Customer Data Platforms, die je kunnen helpen om goed verantwoorde klantprofielen samen te stellen door verschillende databronnen te verenigen.

Ook een terugkerend ding op het snijvlak van personalisatie: keuzehulpen. De boodschap ‘maak het je klant makkelijk’ is al zelden aan dovemansoren gericht, maar ook tijdens de WWV predikten verschillende sprekers dit evangelie. Help je klant te kiezen, dan kiezen ze makkelijker.

En ook die kennen we. Want als je het mensen makkelijk maakt zullen ze sneller het door jou gewenste doelgedrag vertonen, stelt gedragswetenschapper B.J. Fogg. Personalisatie helpt daarbij: als jij, al dan niet dankzij AI, al weet waar de interesses van je klant kunnen liggen, kun je ‘m die interesses ook voorschotelen zonder dat hij daar zelf al om vraagt, maar er wel naar op zoek is op je website of webshop.

BJ Fogg; The Behavior Model 

4. Magento is… onzichtbaar

Terwijl Generative AI in een straal van drie meter in 28 verschillende fonts op je afkwam, was het goed zoeken om überhaupt één Magento-logootje te vinden. Het e-commerceplatform was opvallend onzichtbaar tijdens de Webwinkel Vakdagen. Er waren maar weinig exposanten die actief met de merknaam ‘Magento’ schermden. Alternatieve shops, van Shopify tot WordPress/WooCommerce, waren wat zichtbaarder.

Wij merken het ook: de vraag naar Magento-webshops neemt af. Steeds meer webshopeigenaren kiezen voor alternatieven als WooCommerce of Shopify, die minder expertise (en dus: minder ontwikkeltijd) vragen. Zeker voor de wat meer bescheiden webshops is Magento behoorlijk ‘premium’ geworden, wat de alternatieven steeds interessanter maakt.

Dat wil niet zeggen dat Magento een slechte keus is. Voor veel grote webshops is (en blijft) Magento een ideaal platform. Maar vergeleken met de alternatieven zijn onderhoud en updates behoorlijk kostbaar. Je moet al gauw enkele miljoenen omzetten om de investeringen die Magento tegenwoordig vereist te rechtvaardigen. Die investering kun je ook in bijvoorbeeld branding en activatie stoppen. En natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regel en is Magento ook voor sommige kleine(re) shops heel geschikt.

Hoe dan ook: een ontwikkeling die we met bovengemiddelde interesse volgen. Gaat Magento nog iets doen om ook interessant te zijn (of te blijven) voor de wat kleinere webshops?

5. Als iets gratis is, ben jij het product

Tot slot even over de Webwinkel Vakdagen zelf.

Het mooie van de Webwinkel Vakdagen: het is helemaal gratis!

Het vervelende van de Webwinkel Vakdagen: het is helemaal gratis.

Als Brabanders houden wij van een goeie polonaise, maar de rijen in de Jaarbeurs zijn andere koek. Lezing bezoeken? In de rij. Colaatje halen? In de rij. Toiletbezoek? Rij. Op een drukke dag in de Efteling sta je minder in de rij.

‘Gelukkig’ is er een uitweg: ✨ Premium Tickets. ✨ Voor 100 euro (excl. btw) kun je de hele dag rijen ontwijken. Geen rij bij de ingang (want: aparte ingang), geen rij om wat te eten of te drinken te halen (want: VIP-lounge) en geen rij voor de lezingen (want: priority access).

En wil je je dag ’n beetje efficiënt besteden, dan is zo’n Premium Ticket een must. Er staan rijen van 300 niet-Premium Tickethouders voor lezingenzaaltjes waar geen 100 mensen in kunnen. Denk je met een gratis ticket een dagje vol lezingen te plannen, dan kom je gegarandeerd bedrogen uit. Maar da’s ook een kwestie van een gegeven paard in de bek kijken. Toch kleven er meer nadelen aan zo’n gratis beurs.

Want marketeers kennen die uitspraak wel: als iets gratis is, ben jij het product. Dat merk je op de Webwinkel Vakdagen ook. En natuurlijk: naar een beurs ga je om nieuwe producten en diensten te leren kennen. De Webwinkel Vakdagen bestaat voor de helft uit die exposanten, bij wiens stands je prima kunt vertoeven.

De andere helft draait om lezingen, klantcasussen, inzichten en inspiratie. Lezingen die je ook allemaal gratis kan en mag bezoeken. Mits je drie kwartier voor aanvang voor de ingang bivakkeert, maar dat benoemden we al.

Je komt naar die lezingen om inzichten op te doen. Om te leren van fouten die anderen al voor jou maakten. Om te weten wat dan wél werkt. Om ervaringen van collega’s en inspirerende sprekers mee naar huis te nemen.

Maar die inspirerende sprekers zijn in veel gevallen zelf marketeers. En marketeers zijn áltijd marketeers. Zeker op het podium van een grote gratis beurs.

Daardoor is die inspirerende lezing vooral een eerste contactmoment in wat, als het aan de spreker ligt, het begin van jóuw klantreis gaat worden. Met als uiteindelijke doel: het product kopen waarover gepresenteerd wordt. De dienst afnemen die gepitcht wordt. Het bedrijf inhuren dat de presentatie geeft.

En da’s natuurlijk geen gekke gedachte. Je begint, zoals wel vaker, met een weggevertje, en als mensen genoeg getriggerd zijn willen ze meer van je weten. Zo werkt marketing heel vaak.

En op de WebWinkel Vakdagen dus ook. Nagenoeg iedere presentatie of keynote is een als-weggevertje-vermomde verkooppitch. Je krijgt ’n paar inzichten die je zelf misschien al wel kende. En zodra het écht spannend lijkt te gaan worden, verandert de boodschap naar “en wil je meer weten, dan moet je onze dienst afnemen”.

Als iets gratis is, ben jij het product.

Dat is helemaal niet gek, en soms ook leerzaam. Maar als je met ’n team van vier man voor twee dagen een Premium Ticket kocht (wat eigenlijk een must is) en je in de meeste gevallen vooral voorrang krijgt om naar een reclamepraatje te luisteren, dan voelt dat toch ’n beetje wrang. Die vieze nasmaak gold trouwens niet voor iedereen van ons, dus misschien was (of wordt) jouw ervaring totaal anders.

Conclusies

Er valt genoeg te halen op de Webwinkel Vakdagen. Veel van die waarde zit ‘m in de exposanten. Startups die nieuwe innovaties laten zien. Huidige of potentiële partners die je een handje kunt schudden. Softwarebedrijven die je kunnen vertellen hoe ze je verder kunnen helpen.

De overige waarde haal je uit de keynotes en lezingen. Hoeveel waarde je daaruit haalt is afhankelijk van je kennisniveau. Voor de gemiddelde marketeer zijn de lezingen waarschijnlijk vooral een prettige bevestiging van zijn kennis, met een interessant inzicht hier en daar. Maar besef wel: je zit er (ook) als doelgroep van de spreker, die jou zijn marketingfunnel in wil trekken.

En da’s prima. Maar je kunt ook later instappen in de funnel en zo’n superinzichtrijk Juist Event bijwonen, of die op locatie afnemen. Dan kun je écht de diepte in rond AI of branding bijvoorbeeld. Daar leer je ongetwijfeld nóg meer van!

Meer weten?

Wil je graag meer informatie naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact op met Teun.

Neem contact op met Teun

Teun van den Heuvel

Creatief Directeur

"Branding is de basis."