Waar ben je naar op zoek?

03.04.2023
7 minuten
Wij zijn Juist

5x wat ons opviel tijdens de Webwinkel Vakdagen

Sander Jonkers

Als online marketingbureau willen wij op de hoogte blijven van trends en ontwikkelingen uit de branche. Daarom waren wij woensdag 29 maart aanwezig bij de Webwinkel Vakdagen in Jaarbeurs Utrecht. Jorg, Rob, Martijn en Sander dompelden zich deze dag helemaal onder in de wereld van e-commerce. Van digital marketing & advertising tot logistiek & distributie en van marketplaces/platforms tot user experience & CRO. Op alle gebieden was er wel iets te zien of te vinden. Veel variatie dus. Benieuwd wat ons is opgevallen tijdens dit event?

E-commerce trends

Wil je weten wat er speelt? Dan is er een goed gevuld lezingenprogramma met boeiende sprekers. Ze delen bijvoorbeeld inzichten binnen e-commerce of een praktijkcase. In dit geval was Kitty Koelemeijer (Nyenrode) aan het woord en gaf ze haar blik op de toekomst van e-commerce. We vallen dus gelijk met een tweetal trends in huis.

Platformisering

Er komen steeds meer platformen waar je als retailer je producten kunt aanbieden. Denk daarbij aan Bol.com, Amazon en Decathlon – om ‘zomaar’ even wat namen te noemen. Platformen zoals deze worden belangrijker dan shops, maar ze gaan wel specialiseren en bieden een gerichter assortiment (bijvoorbeeld alleen gericht op woninginrichting).

Grote bedrijven zoals Nike en Albert Heijn willen vooral overal in de customer journey zitten. Niet alleen schoenen verkopen, maar een complete lifestyle door het aanbieden van online recepten via Albert Heijn. Het doel? In het hoofd van de consument kruipen en overal contact proberen te maken. Onbewust continu top of mind zijn bij (potentiële) klanten.

Metaverse

Wat? In het kort is een metaverse een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waar je rondloopt met een avatar. Het duurt nog wel wat jaartjes voordat de metaverse gemeengoed wordt, maar bedrijven zien de metaverse als een manier van het oprekken van de customer journey.

Door hyperpersonalisatie willen ze zoveel mogelijk emotioneel contact met de klant leggen en precies inspelen op individuele klantwensen. Waar op dit moment de grote platformen zoals Google nog de baas zijn op het internet, gaan we naar web 3.0. Hierin is de persoon zelf de baas over zijn eigen data.

Eenvoud is veelvoud

Van groots gaan we naar eenvoud. Zo sprak de marketingmanager van Zeeman over de strategie van het bedrijf en hoe die terugkomt in alles wat ze doen. Zeeman heeft eigenlijk twee soorten klanten: de willen-klant (koopt vooral online) en de moeten-klant (gaat voor de lage prijs). De focus van Zeeman ligt vooral op fysieke winkels, en dat is bewust. Daar is waar de ‘moeten-doelgroep’ is. 

Inmiddels is de winkelketen te vinden in acht landen, maar de naam en de formule is overal hetzelfde: Zeeman is opmerkelijk eenvoudig. De strategie is gebouwd rondom de Golden Circle (en als je klant bent van Juist ken je die waarschijnlijk), waar ‘opmerkelijk eenvoudig’ in het centrum staat. De website is niet per se mooi, maar wél functioneel. De gehele (Magento)site is voor alle landen hetzelfde en keuzes worden tot een minimum beperkt. Daarbij hanteert Zeeman de principes van Steve Krug: “Don’t make me think”.  Hoe minder een bezoeker hoeft te denken, hoe sneller de keuze en de koop.

Van ROAS naar POAS

Trends ontstaan op het schoolplein, via influencers en waaien over uit het buitenland via bijvoorbeeld TikTok. Niek van Pijkeren (TrafficToday) gaf een mooi casevoorbeeld over Top1Toys. Met de uitdaging om in een trendgevoelige branche in te spelen op vraag en aanbod én dit te koppelen aan advertenties.

Om erachter te komen of Top1Toys voldoende voorraden heeft om aan de vraag te voldoen is een dynamische campagne opgezet (met Channable Insights) voor meer dan 5.500 producten. De productdata bepaalt op basis van vertoningen, kosten, conversies en ROAS (Return On Advertising Spend) in welke campagne de SKU – de stock keeping unit – actief is. Hoe ze dat doen? Door ROAS-groepen te maken en de budgetten daarover te verdelen. Hoe hoger de ROAS-groep, hoe hoger de budgetten.

Door te segmenteren op productniveau en Ads-budgetten in te stellen met ROAS-groepen focus je op de optimalisatie in plaats van onderhoud. Vanuit daar is het de kunst om weer op marges te sturen. Dan ga je van ROAS naar POAS (Profit On Advertising Spend).

Kruisbestuiving online en offline

We hebben nu twee voorbeeldcases gegeven van bedrijven die inmiddels bekend zijn in de e-commerce. Maar wat nou als je nog stappen moet maken in de online wereld? Rick van Zon en Jop Lavrijssen van Verasol vertelden over de lessen van het starten met online verkopen. En dan specifiek in de dynamische markt van veranda’s en glazen schuifwanden.

Met verschillende dealers en eigen winkels in Nederland, België en Duitsland waagden ze de stap met een online shop voor standaardproducten en DIY. Dit resulteerde in een kruisbestuiving tussen online en offline. Qua marketing werd gestuurd op CPC (Cost Per Click). Nog interessanter werd het door te sturen op CPA (Cost Per Action). In vergelijking met CPC teer je hier vooral op de acties en niet zozeer op de bezoekers. Door waardes aan conversies te hangen kun je nog beter sturing geven aan je advertentiebudgetten. Zo doet Verasol dat onder andere via affiliate marketing.

Wat ons verder nog opviel? De marketingstrategie gaat verder dan alleen middelen inzetten en daar budgetten aan verbinden. Een scherpe blik op de rentabiliteit van je dienstverlening of productaanbod bepaalt waar je je marketing op in gaat (of zou moeten) zetten.

Groot, groter, grootst

Dit was de rode draad van de Webwinkel Vakdagen als je het ons vraagt. Het is opvallend hoe de focus ligt op groei, rendement en meer omzet bij bijna alle standhouders en deelnemers. Maar echt opvallend is dat ze dit willen bewerkstelligen met integratie. Heel veel oplossingen en voorspelde ontwikkelingen gaan over het verder integreren van de keten; optimaliseren.

Hoe ben je nog meer zichtbaar in de (hele brede) customer journey? Hoe kom je op nog meer platformen met je product(en)? Hoe integreer je nog meer bedrijfsprocessen om daar voordelen uit te behalen? Veel van de oplossingen die geboden worden zijn eigenlijk ‘pleisters’ om zaken aan elkaar te verbinden.

Kennis delen

Hoewel we geen enorme primeur voor je hebben of gouden tip: we hebben weer de nodige informatie en inspiratie opgehaald tijdens de Webwinkel Vakdagen en meegenomen naar Boekel. Genoeg inspiratie om de komende tijd over na te denken én uiteindelijk door te vertalen naar verschillende projecten en onze Juist Events.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐