In 4 stappen je webteksten afstemmen op je bezoekers

door
13 augustus 2014
Leestijd: 5 minuten

wie-wat-waar-waarom-hoe

Als het goed is heb je bij de ontwikkeling van je website nagedacht over voor wie de website is bedoeld: je doelgroep. Afstemming op je doelgroep is een voorwaarde voor een succesvolle website. Helaas zien we vaak dat de webteksten daarbij worden vergeten. Gek eigenlijk, want juist webteksten zijn bij uitstek het middel om te communiceren met een doelgroep. Te veel bedrijven schrijven op hun website datgene wat zij willen vertellen in plaats van datgene wat de klant wil horen. Denk aan een tegelzetter die op zijn website vertelt dat hij ‘tegelwerk van hoogwaardige kwaliteit’ levert; zou je als potentiele klant niet liever lezen dat hij tegelwerk levert van een kwaliteit waar je gegarandeerd, jarenlang, geen omkijken naar hebt?

We krijgen altijd gelijk als we tegen bedrijven zeggen dat zij hun webteksten beter moeten afstemmen op de klanten. Bedrijven zijn ook bereid om hier iets aan te doen, maar weten niet hoe ze het moeten aanpakken. In dit blogartikel beschrijven we hoe je de inhoud van webteksten in 4 stappen afstemt op de bezoekers van je website.

Stap 1 – Leer je bezoekers (nog) beter kennen

Iedere bezoeker van je website is een beeldschermlezer, maar niet iedere beeldschermlezer leest hetzelfde. Hoe iemand leest, is sterk afhankelijk van hoe iemand is als persoon. De één kiest na het vergelijken van autoverzekeringen de goedkoopste verzekering en leest hier verder niets over, terwijl een ander ‘meer wantrouwend’ persoon de polisvoorwaarden van de verzekeringen gaat doorlezen. Een verzekeringssite dient met beide type bezoekers rekening te houden.

We onderscheiden de volgende 4 typen bezoekers:

  • De competitieve bezoeker beslist snel op basis van feiten
  • De spontane bezoeker beslist snel op basis van emotie
  • De humanistische bezoeker beslist op basis van emotie maar zeker weldoordacht
  • De methodische bezoeker beslist langzaam en op basis van feiten

Op iedere website komen verschillende type bezoekers, maar de onderverdeling verschilt per site. Op de ene website komen bijvoorbeeld meer spontane bezoekers dan op de andere website. Dit is sterk afhankelijk van het onderwerp. Bedenk voor jezelf wat voor type bezoekers op je website (gaan) komen. Neemt je doelgroep snel of juist langzaam beslissingen rond jouw product / dienst en in hoeverre doen ze dit op basis van emotie? Maak een onderverdeling van het type bezoekers in percentages: hoeveel procent van je bezoekers is een competitieve bezoeker? Hoeveel procent een spontane bezoeker? Enz. Hiermee wordt duidelijk aan wie je in welke mate je webteksten dient te richten.

Stap 2 – Schrijf wat je bezoekers willen weten

Een bezoeker op je website is op zoek naar antwoorden. Hij is op zoek naar informatie, over een onderwerp, product of dienst. Webteksten zijn een belangrijk middel om je bezoeker te geven waar zij naar op zoek zijn. Geef je een bezoeker antwoord op de vragen die hij heeft, dan verkrijg je zijn aandacht en wek je zijn interesse. Pas dan zal een bezoeker ook bereid zijn om een actie te verrichten op je website, zoals contact opnemen of bestellen.

Maak een inschatting van de vragen die je bezoeker heeft voordat je een webtekst gaat schrijven. Een verkoper in een elektronicazaak houdt zijn praatje over televisies ook pas wanneer hij weet wat de klant ongeveer zoekt. Nu weet je natuurlijk niet van iedere websitebezoeker wat deze precies zoekt, maar je weet wel wat deze ongeveer wil weten. Ten eerste op basis van de bezochte pagina. Als iemand op de website van een elektronicazaak een productpagina bezoekt over een 46 inch (117 cm) televisie, dan mag je er vanuit gaan dat deze bezoeker niet op zoek is naar een eenvoudig tv’tje voor op de slaapkamer van zijn dochtertje van 8 jaar. Je mag aannemen dat hij een grote, moderne en levendige televisie zoekt en dus iets wil lezen over de kwaliteit van het beeld en de technische mogelijkheden. Bovendien gaat het om een grote aankoop, waarbij het ook aannemelijk is dat een bezoeker uitgebreid geïnformeerd wil worden. Zodoende bepaal je door logisch nadenken een eenvoudige  eerste richting qua inhoud voor je webtekst. what-s-in-it-for-me

Om de inhoud verder te bepalen is inzicht nodig in de vragen, wensen en behoeften van een bezoeker rondom het onderwerp van de pagina. De kennis hierover is als het goed is aanwezig binnen je eigen bedrijf of organisatie. De verkoper in de elektronicazaak weet bijvoorbeeld dat klanten die een grotere, luxere televisie zoeken ook vaak iets willen weten over het energieverbruik en over de mogelijkheid om de televisie te laten aansluiten. Deze informatie moet dan zeker in de webtekst staan. Wanneer een bezoeker op je website geen antwoord vindt op zijn meest prangende vragen, is de kans groot dat hij afhaakt en je website verlaat.

Inventariseer wat je doelgroep wil weten, rondom iedere webtekst die je schrijft. Zorg voor een compleet beeld van de veelgestelde vragen en behoeften. Maak daarbij gebruik van de kennis en expertise binnen je eigen bedrijf of organisatie. Geef in ieder geval via de webtekst antwoord op de meest prangende vragen en geef aan hoe een bezoeker antwoord kan krijgen op zijn andere vragen. Wordt een bepaalde vraag ine

ens veel gesteld via de telefoon? Verwerk deze dan in je webteksten. Het goed informeren van bezoekers is een belangrijk proces waar binnen de organisatie continu aandacht voor zou moeten zijn.

Stap 3 – Voer een gesprek met je bezoekers

Bezoekers onthouden de boodschap van je webteksten beter als zij direct worden aangesproken. Schrijf alsof je een gesprek voert met je bezoekers. Als iemand een gesprek met je voert let je goed op zodat je ook iets zinnigs terug kunt zeggen. Bij het lezen van je webtekst zal je bezoeker niets terugzeggen, maar onbewust let de bezoeker beter op omdat hij direct wordt Bt4t-kNCQAIRVY1.jpg largeaangesproken. Schrijf dus in spreektaal, niet in schrijftaal. Dat betekent schrijven alsof je iets uitlegt aan familie of vrienden, aan mensen die niet veel kennis hebben over jouw product en/of diensten. Geen formele taal, maar vriendelijke taal die eenvoudig te begrijpen is voor iedere bezoeker.

Tips om een gesprek te voeren met je bezoekers:

  • Spreek de lezer direct aan met ‘u’ of ‘jij’.
  • Zeg ‘ik’ of ‘wij’ als je het over jezelf hebt of over je bedrijf of organisatie.
  • Vermijd het gebruik van vage termen als ‘men’.
  • Wees vriendelijk voor je lezer. Stel vragen, biedt hulp en bedank hem/haar.
  • Kies eenvoudige taal. Geen vakjargon en deftige woorden zoals ‘tevens’ en ‘echter’.

Stap 4 – Maak duidelijk wat je bezoekers moeten doen

Bezoekers op je website willen graag gestuurd worden. Zij willen weten wat ze moeten doen in welke situatie. Waar moeten ze kijken of klikken als ze meer informatie willen over je bedrijf, als ze een vraag willen stellen, of wanneer ze het product willen bestellen? Maak duidelijk wat bezoekers in welke situatie moeten doen, maar maak ook vooral duidelijk wat jij wilt dat ze doen. Niet door te zeggen “ik wil dat je een bestelling doet” maar door de bestelbutton als meest duidelijke klikmogelijkheid weer te geven. Het moet direct duidelijk zijn voor een bezoeker wat de bedoeling is. Dat betekent ook dat er een goede balans moet zijn tussen alle buttons en linkjes. Zijn er te veel klikmogelijkheden of lijken alle klikmogelijkheden op elkaar? Dan krijgt je bezoeker keuzestress: ‘waar moet ik nou precies op klikken?’. Bezoekers houden van keuze, maar ze houden niet van kiezen.

Via je webteksten help je een bezoeker om keuzes te maken en je stuurt de bezoeker richting een actie. Wanneer je vertelt wat bezoekers moeten doen, is de kans groter dat het ook daadwerkelijk wordt gedaan. Stel iemand zoekt een tegelzetter voor het betegelen van zijn badkamer en hij komt terecht op de website van een tegelzetter. De bezoeker leest over de werkwijze van de tegelzetter maar twijfelt of de tegelzetter hem kan helpen bij zijn specifieke wens. De bezoeker besluit daarom om de website te verlaten en verder te gaan zoeken. Dit terwijl de tegelzetter graag wil dat mensen contact met hem opnemen, om hun wensen te bespreken, want hij weet dat hij deze mensen vervolgens kan overhalen om bij hem langs te komen en dat het dan 50% van de keren leidt tot een opdracht. Met een eenvoudige tekst als ‘Heeft u vragen of behoefte aan advies op maat? Bel ‘telefoonnummer X’’, getoond op een opvallende plek, had de tegelzetter de bezoeker wellicht kunnen sturen richting ‘contact opnemen’ en uiteindelijk een opdracht.

In je webteksten benoemen wat je bezoekers moeten doen, geeft niet de garantie dat het ook daadwerkelijk wordt gedaan. Wel vergroot je die kans, en bovendien wordt het gewaardeerd door je bezoekers als je hen wilt helpen.

1 Reactie

    Geef een reactie