Facebook link in Adidas reclame

door
4 september 2010
Leestijd: 2 minuten

Misschien is het je ook opgevallen: in de nieuwe Adidas Football reclames wordt niet verwezen naar adidas.com maar naar facebook.com/adidasfootball.

Waarom zouden ze dat toch doen bij Adidas? Adidas begrijpt waar Social Media om draait: loyale ‘klanten’ die positief communiceren over het merk of nieuws van het merk binnen hun eigen netwerk, in dit geval Facebook.

Dat Adidas participeert en communiceert met Social Media is niet verrassend. Ernaar luisteren, een transparante houding aannemen EN het integreren van Social Media binnen de (marketing)communicatiestrategie is niet zozeer verrassend maar wel een must voor rendement op lange termijn.

Dat de loyale klanten cq. de doelgroep van Adidas dit ‘begrijpt’ blijkt wel uit het aantal Facebook-leden wat de button ‘like’ heeft aangeklikt. Ruim 1,8 miljoen keer ten tijde van dit schrijven.

Theoretische achtergrond

De opkomst van Social Media heeft een enorme impact op hoe mensen, merken en markten met elkaar communiceren. Maar waarom zou social media niet in de communicatiemix mogen ontbreken? De verklaring van Qualman (2009) geeft meer inzicht:

Om daadwerkelijk in contact te komen met uw online doelgroepen is een goede zichtbaarheid en vindbaarheid van de organisatie essentieel. De aanwezigheid in social media kanalen speelt daarbij een belangrijke rol. Publicaties in social media brengen de boodschap van een organisatie niet alleen onder de aandacht van de gebruikers van de verschillende communities maar zorgen ook voor een betere score in zoekmachines zoals Google.

Maar waarom doet Adidas dat dan? Wat is het doel?

  • Het aangaan van de dialoog met de doelgroep
  • Aandacht voor het merk via Sociale Media
  • Centrale plaats voor het genereren van traffic naar belangrijke plekken waar Adidas online aanwezig is (zie screenshot)
  • Onderzoek naar wat er leeft binnen de doelgroep

De ROI van Social Media

Het berekenen van de ROI van Social Media is niet eenvoudig. Toch zijn er volgens Weinberg (2009) vijf manieren om de ROI in te schatten. Door te kijken naar bereik, frequentie, traffic, invloed, gesprekken en transacties (of duurzaamheid).

Uiteraard zijn deze factoren op lange termijn te ‘berekenen’. Echter dient de waarde van ontstane contacten en relaties niet vergeten te worden…

0 Reacties

Geef een reactie