Facebook Domeinverificatie

Link berichten bewerken weer mogelijk

28 november 2017

 

Rond de zomer gaven we enkele tips over hoe je toch nog de voorvertoningen van meegezonden links kon aanpassen bij het maken van een Facebookbericht. Facebook had deze mogelijkheid weggenomen in de strijd tegen fake news.

Eén van deze mogelijkheden was door het claimen van bepaalde websites.
facebook link ownership tool
Helaas werd deze optie later weer weggehaald.

Een andere methode is door het in orde maken van de metadata die op je website ingesteld staat. Ondanks de nieuwe methode die in dit artikel wordt uitgelegd, raden we nog steeds aan om deze open-graph tags in orde te houden. Hoe je dat doet, lees je in ons blog: ‘Open Graph op Facebook en Social Media’.

Open Graph op Facebook en Social Media. Zo werkt het.

Laten we nog eens kijken hoe je de voorvertoningen van meegestuurde links kunt bewerken door gebruik te maken van domeinverificatie.

Bewerken van linkvoorvertoningen: het probleem

Een kleine opfrisser…

Tot afgelopen zomer konden eigenaren van Facebookpagina’s de linkafbeelding, titel en omschrijvingen bewerken bij het maken van een linkbericht op Facebook. Helaas werd die mogelijkheid vervolgens dus weggehaald.

link preview facebook

Facebook deed dit om misbruik van deze functionaliteit te voorkomen. Het feit dat je deze informatie kon wijzigen, betekende ook dat je mensen naar een andere website kon sturen dan waar het in eerste instantie op leek. De reden van Facebook om dit aan te passen is dan ook begrijpelijk. Maar hoe zit het met de uitgevers die gewoon enkele kleine wijzigingen wilden doorvoeren? Misschien had de afbeelding nét niet het goede formaat. Misschien stond er een spelfout in de omschrijving of was deze te lang.

En het belangrijkste nog, wat als je de eigenaar van de geplaatste content bent?

Domein verificatie

Facebook heeft gezorgd voor Domeinverificatie, zodat contenteigenaren alsnog hun metadata kunnen overschrijven, als zij content op Facebook plaatsen.

In de Business Manager zie je nu aan de linkerkant: ‘Domains’ staan.

facebook-business-manager-domain-verificatie

Klik op de knop om een nieuw domein toe te voegen.

facebook-business-manager-domain-verificatie2

Om je domein te verifiëren, dien je óf een DNS TXT record toe te voegen óf een HTML-bestand te uploaden. Als je niet jouw eigen website beheert, klinkt dit misschien als Russisch, maar Facebook legt het stap voor stap uit.

Voor DNS-verificatie…

In de video en afbeelding hierboven vind je de instructie. Je dient het TXT-record te plakken in je DNS-configuratie. Dit doe je in de meeste gevallen in het control panel van je webhoster. Hierna kom je terug naar de Business Manager en klik je op ‘verify’.

Je kunt ook een HTML-bestand uploaden.

In dit geval klik je op de link om het HTML-bestand te downloaden. Upload vervolgens dit bestand naar de ‘root directory’ van je website en klik vervolgens op ‘Verify’.

Dit hele proces kan binnen enkele minuten voltooid zijn. Eventueel kun je jouw contactpersoon of webhoster benaderen om één van de twee procedures te voltooien.

Pagina’s toewijzen

Je kunt Facebookpagina’s die aan je Business Manager zijn toegevoegd toewijzen aan geverifieerde domeinen, zodat beheerders van deze pagina’s de benodigde bewerkrechten krijgen.

Klik op ‘Pagina’s toewijzen’ binnen ‘Domeinverificatie’ en selecteer de pagina die je wil toevoegen.

facebook-business-manager-domain-verificatie5

Als jouw Facebookpagina hier nog niet bij staat, moet je deze nog toevoegen aan jouw Business Manager. Dit doe je door ‘Pagina’s’ te selecteren aan de linkerkant en hier je Facebookpagina toe te voegen.

Linkberichten aanpassen

Zodra je domein is geverifieerd en toegewezen is aan een pagina, kun je weer vrijuit linkberichten aanpassen!

facebook-business-manager-domain-verificatie6

Je kunt de afbeelding, titel én omschrijving aanpassen. Soms ziet de afbeelding er nog vreemd uit, terwijl je het bericht opmaakt; zodra je het bericht inplant of publiceert zal ook die er weer tip-top uitzien!

0 Reacties

Geef een reactie