De basics van linkbuilding

door
28 september 2012
Leestijd: 3 minuten

Linkbuilding zijn alle tactieken bij elkaar voor het genereren van links naar je website om deze hoger te laten scoren (in vaktaal: ranken) in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Vaak wordt linkbuilding gezien als een lastige en tijdrovende klus en wordt het dus nogal eens uitbesteedt aan stagiaires of studenten. In sommige gevallen en voor sommige linkbuilding activiteiten is dit ook geen probleem. Voor je overkoepelende linkstrategie is het echter wel raadzaam om dit integraal aan te pakken. In deze blogpost vind je alle ‘basics’ van linkbuilding waarmee iedere website of webshop aan de slag kan.

Wat is linkbuilding?

Om te starten met het antwoord op deze vraag nemen we een kijkje bij Wikipedia voor de definitie van link building (het wordt ook vaak als ‘linkbuilding’ omschreven):

Wat is een link?

Een link is een tekst (woord of zin) op een website die doorlinkt naar een andere webpagina. Meestal wordt deze nieuwe webpagina geopend in een nieuw venster. Voor de naam van de link wordt meestal de naam van de website gebruikt of de meest belangrijke zoekwoorden waarop de gelinkte website gevonden wenst te worden.

Wat is de relatie tussen linkbuilding en SEO?

Binnen de drie componenten van SEO (techniek, content, populariteit) is de populariteit (uitgedrukt in links) niet per definitie van groter belang. Alle componenten dienen zo goed mogelijk ingericht te worden conform de richtlijnen van Google, echter kun je geen 100% optimale website inrichten daar het algoritme van Google aan verandering onderhevig is. Daarnaast zijn de verschillen in de laatste paar procent nihil te noemen.

Het verschil met links is echter wel dat deze een overtreffende trap kennen. Je kunt namelijk altijd meer en betere links (kwantiteit vs. kwaliteit) links krijgen dan je concurrenten. Het genereren van links kost echter veel tijd. Een goed linkprofiel draagt echter in grote mate bij aan de vindbaarheid en creëert een concurrentievoordeel op de lange termijn.

Een linkprofiel bestaat uit alle inkomende links naar een website. Hierbij zijn tal van factoren van belang om onderscheid te maken binnen de links. Een zoekmachine waardeert iedere link namelijk anders. Met name de autoriteit van de webpagina die linkt en de relevantie van de pagina waarop de link aanwezig is zijn van groot belang. Een link voor bijvoorbeeld deze blog op een pagina die gaat over ‘internetmarketing’ is veel relevanter en waardevoller dan een link op de pagina van een lokale vereniging die we sponsoren.

Wat maakt een link waardevol?

De waarde van een individuele link is afhankelijk van diverse factoren, onderstaand een overzicht van de belangrijkste factoren:

  • Een goede link komt van een belangrijke en relevante website die op zijn beurt veel kwalitatieve links van belangrijke en relevante sites ontvangt. Dit wordt onder andere gemeten d.m.v. de pagerank van de webpagina welke linkt.
  • Een goede link staat op een webpagina met veel linkwaarde vanuit de eigen website (bijvoorbeeld aanwezig in hoofdnavigatie) en vanuit externe websites (links van buitenaf). De linkwaarde wordt per pagina doorgegeven en kent een hiërarchisch karakter. De homepage is vaak de belangrijkste pagina met de meeste linkwaarde. Vanuit deze pagina vloeit het zogenaamde ‘linksap’ door naar dieperliggende pagina’s.
  • Een goede link is voorzien van zoektermen in de tekst van de link (de zogenaamde ‘ankertekst’ van de link) en een evt. toelichting als ‘title’ (gele venster bij on-hover op link) en leidt naar een passende bestemmingspagina op de website.
  • Een goede link staat op een webpagina met een hoge relevantie. Dit wil zeggen dat de context van de pagina en aanwezige teksten aansluiten met het thema van de website. Des te meer de volledige website over dit thema gaat, des te beter.
  • Een goede link komt van een webpagina met weinig tot geen medelinkers (andere externe links op dezelfde pagina), daar de linkwaarde van de pagina verdeeld wordt over het aantal aanwezige links.
  • Een goed linkprofiel is opgebouwd uit een groot aantal links waarin een optimale balans aanwezig is tussen kwantiteit en kwaliteit. Daarnaast telt de verscheidenheid in de pagina’s welke linken (thema’s) en de diversiteit van bestemmingspagina’s waarnaar wordt verwezen mee. Een gezonde en natuurlijke opbouw is daarin wenselijk.
  • Een goed linkprofiel kenmerkt zich tevens door een natuurlijk en actueel karakter. Oftewel; een normale groei in het aantal links is meer aannemelijk dan een explosieve groei.

Tot slot gelden een aantal factoren welke van negatieve invloed kunnen zijn:

  • Een link met het kenmerk ‘nofollow’ (“niet volgen”) beperkt het doorgeven van de linkwaarde.
  • Overmatig gebruik van eenzelfde ‘ankertekst’ (tekst waarmee de link is verbonden)
  • Gekochte, gehuurde of verdachte links worden geheel of gedeeltelijk in linkwaarde verminderd.
  • Er bestaan veel zogenaamde ‘linkfarms’ waar grote aantallen links gekocht kunnen worden, deze links zijn in strijd met alle algoritmes welke zoekmachines als Google hanteren.
2 Reacties

    Geef een reactie