Belangrijke wijzigingen voor Facebook adverteerders

door
12 juni 2017

Het afgelopen jaar heeft Facebook flink wat updates doorgevoerd, die een aardige impact hebben voor zowel Facebook pagina beheerders als voor Facebook adverteerders. Laten we eens kijken wat deze updates ons heeft gebracht:

Facebook reageert op Ad-blockers

Enigszins subtiel heeft Facebook aangekondigd dat ad blocker software niet meer werkt als bezoekers het sociale netwerk platform bezoeken via desktop. Mocht je er niet mee bekend zijn, software zoals Adblock Plus is gemaakt voor gebruikers die Facebook advertenties erg vervelend vinden. Deze plugin zorgt ervoor dat die advertenties uit de tijdlijn worden ‘verwijderd’. Natuurlijk merkt Facebook dit erg aan hun inkomsten, maar benadeeld het ook adverteerders die advertenties gebruiken om hun business te versterken.

Controle over de advertenties die je ziet

Binnen diezelfde aankondiging kondigde Facebook ook een verbeterde manier aan voor de controle over de advertenties die je als gebruiker te zien krijgt. Je kunt nu inzien op basis van welke interesses adverteerders jou als gebruiker targetten voor advertenties. Je kunt binnen Facebook aangeven welke advertenties je interessant vindt en welke niet. Hierdoor worden de advertenties relevanter voor jou als gebruiker.

In tegenstelling tot ad blocker software kun je hierbij niet helemaal advertentie vrij zijn. Het betekend alleen dat Facebook meer controle heeft over de soort advertenties die jij als gebruiker ziet. Wanneer je op een artikel klikt gaat Facebook ervan uit dat je het interessant vindt. Bijvoorbeeld als je op een artikel over een politieke partij klikt, gaat Facebook er vanuit dat jij geïnteresseerd bent in die partij en zullen er meer van deze advertenties verschijnen. Wanneer je jouw advertentie targets bekijkt zie je wat je ‘interesses’ zijn, dit hoeft dan niet altijd relevant te zijn.

News Feed updates

Verdere vermindering van Clickbait
Ongeveer een jaar geleden heeft Facebook veranderingen gemaakt aan het News Feed Algoritme om clickbait tegen te gaan. Clickbait is wanneer een headline van een nieuws bericht niet compleet of misleidend is, als je het wilt lezen is het niet wat jij verwacht en zul je meteen weg klikken.

In deze update pakt Facebook de clickbait headlines aan. Facebook baseert op twee redenen of een headline clickbait is:

  1. Of je weet waar het artikel over gaat door alleen de headline te lezen.
  2. Of de headline geen misleidende verwachtingen geeft over het artikel.

Als jij eigenaar bent van een website die constant clickbait headlines gebruikt zullen al jou gedeelde links lager in de News Feed komen. Ook als jij clickbait links deelt die niet van jou website komen, zullen jou links ook lager in de News Feed komen. Dus zorg dat jou links en de links die jij deelt niet misleidend zijn. Heb je toch al zo’n link gedeeld, doe dat dan niet meer, Facebook zorgt er dan weer voor dat jouw links weer hoger komen in de News Feed.

Meer informatieve verhalen op jou gericht
Een andere update zorgt ervoor dat nieuwsberichten meer naar jou interesses zijn gericht. Dat is gebaseerd op een van de volgende dingen:

  • Jouw interesse
  • Gesprekken van je vrienden
  • Nieuws uit de buurt.

Hierna kijkt Facebook of het verhaal relevant is voor jou persoonlijk. Ze kijken dan bijvoorbeeld naar de relatie tussen jou en de persoon of pagina waarop het gepost is. Hierdoor is het mogelijk dat je andere berichten tegenkomt die je eerder niet tegenkwam.

Redesign van pagina’s

Na een maand testen van pagina’s is er een officiële update gekomen.

Lay-out update
Je profielfoto staat voortaan links boven in de hoek. Dit betekend dat jou profielfoto en coverfoto niet meer overlappen. De coverfoto en de profielfoto hebben nog altijd dezelfde groottes gehouden (828px x 315px en 160px x 160px). Ook is de gebruikersnaam en paginanaam van plaats veranderd, in plaats van bovenop de coverfoto staat hij nu links onder je profielfoto.

Zichtbaardere knoppen
De call-to-action knop is groter en helderder geworden, ook is hij eerder en beter zichtbaar. Hij is zichtbaar als een grote blauwe knop aan de rechter kant van de pagina.

Verbeterde navigatie
Tabbladen zullen te zien zijn als een lijst onder aan de linkerkant van de pagina. Items die eerst aan de linker kant stonden zijn nu recht. Ook heeft Facebook de advertenties aan de rechterkant van de pagina verplaatst (ze zijn nog steeds aan de rechterkant tegenover de homepagina van Facebook).

Nieuwe video metrics

Facebook heeft meerdere nieuwe metrics voor uitgevers om hun impact van hun video’s te meten.

Gebruikers tabel
Uitgevers zien nu metrics met leeftijd en geslacht per gekeken minuut in procenten. Hetzelfde als bij geografische locaties. In beide zaken kunnen uitgevers de grafieken vergelijken met de demografische betrokkenheid van een video met die van de geposte pagina.

Viewers betrokkenheid met live video’s
Uitgevers kunnen een grafisch overzicht krijgen op welk moment in de video de meeste reacties en comments krijgt of op welk moment de video het meest gedeeld word. Ook kunnen ze zien wat voor reactie op welk moment in de video woerd geplaatst.

Video bekijken door delen
Hoe veel van de video’s waren bekeken door gebruikers die je pagina volgen en hoeveel door het delen van de video? Uitgevers kunnen nu zien hoe vaak en hoelang hun video is bekeken en of het hun eigen video is of de gedeelde versie.

Nieuwe Publisher Tools voor 360 video

Als jij 360 video’s hebt dan geeft Facebook jou meer tools voor in je toolbox.

Handleiding
Een probleem met 360 video’s is dat je kan kijken naar alles in 360 graden. Maar waar moet je naar kijken? Als de video wordt geopend kom je op een standaard beeld uit, deze blijft de hele video afspelen alleen met 360 video’s kun je als je kijkt het beeld (de graden) veranderen zodat je in alle richtingen kan kijken. Natuurlijk kun je ook weer terug naar het gewone beeld.

Heatmap
Waar kijken gebruikers naar? Een heatmap laat uitgevers zien waar gebruikers het meest en het minste naar kijken tijdens ieder beeld in de video.

Aangepaste doelgroep op basis van tijd op de website

Uitgevers kunnen een doelgroep van mensen creëren die het meest op hun site zitten. Eerst was dit alleen beschikbaar met de advertentie API, maar sommige adverteerders kunnen dit nu ook via de Facebook Ads Manager interface.

Update voor lead ads

Download links in Power Editor en Ads Manager
Een klacht van de adverteerders was dat ze hun leads niet meer konden vinden als die geplaatst waren. Daarentegen zijn ze geplaatst in de Facebookpagina publisher tools.

Alleen nieuwe leads downloaden
In plaats van alles opnieuw te downloaden kunnen adverteerders binnen een bepaalde tijd ook alleen de nieuwe leads downloaden.

Lead Ad aangepaste doelgroep automatisch vernieuwd
Pas introduceerde Facebook Lead Ad aangepast publiek. Hierdoor kunnen adverteerders een aangepast publiek creëren voor mensen die hun pagina hebben bezocht, ook al zijn het volgers of niet. Maar nu vernieuwd deze doelgroep zich automatisch.

Facebook Live Streaming / Updates voor Facebook Live

Sinds maart 2016 kun je via Facebook live video’s delen met vrienden, klanten of fans. Op deze manier laat je hen live een gebeurtenis meemaken. Als maker van de video, kun je zien hoeveel kijkers je hebt en krijg je ook de reacties van de kijkers meteen te zien. Na het stoppen van de live video, zal deze nog wel te bekijken zijn als filmpje op je pagina. De video verdwijnt dus zeker niet.

Waarom Facebook Live?
Door het delen van een live video, kun je klanten en fans een kijkje achter de schermen geven. Je laat ze live aanwezig zijn bij bepaalde gebeurtenissen. Zo kun je bijvoorbeeld productpresentaties of de opening van een nieuwe vestiging live streamen. Dit geeft een extra dimensie aan het kijken van de video.

In ons blog bericht over Facebook Live vertellen we hoe het werkt.

Conversie pixel

Er is door Facebook een Facebook-pixel gemaakt, waarin de conversietrackingpixel en pixel voor aangepaste doelgroepen worden gecombineerd. De Facebook-pixel biedt je verschillende functies zoals:

  • Conversietracking.
  • Conversieoptimalisatie.
  • Retargeting van doelgroepen.
  • Dynamische advertenties.

Tijdlijn

  • 15 juli 2016: nieuwe adevertentieaccounts kunnen geen conversietrackingpixels meer maken. Dit geldt ook voor al bestaande accounts, die nog nooit een conversietrackingpixel hebben gemaakt.
  • 15 september 2016: Alle advertentieaccounts kunnen geen conversietrackingpixels meer maken. Bestaande pixels zijn wel nog steeds beschikbaar voor gebruik in campagnes en rapporten.
  • 15 oktober 2016: conversietrackingpixel wordt door Facebook niet meer actief ondersteund. De pixel wordt niet langer actief onderhouden. Pixels zijn nog steeds beschikbaar voor gebruik in campagnes en rapporten.
  • 15 februari 2017: de conversietrackingpixel wordt uitgeschakeld. De pixel wordt verwijderd uit advertentiehulpmiddelen. Resultaten van campagnes die nog gebruikmaakten van de conversietrackingspixel, kunnen nog worden bekeken in je rapporten.

Facebook Blueprint Certificate

De digitale wereld groeit snel. Dit geldt ook voor blueprint. Het nieuwste programma voor digitale adverteerders, blueprint certification, erkent professionals die beschikken over aantoonbare geavanceerde vaardigheden ten aanzien van Facebook Marketing.

Facebook Certified Buying Professional en Facebook Certified Planning Professional
Er worden twee certificaten aangeboden aan digitale adverteerders: Facebook Certified Buying Professional en Facebook Certified Planning Professional. De eerste is een certificaat die alleen wordt toegekend aan professionals die aantoonbare geavanceerde vaardigheden beschikken ten aanzien van Facebook marketing. De Facebook Certified Planning Professional is een certificaat dat wordt toegekend aan professionals die bedreven zijn in het plannen van succesvolle advertentiecampagnes op Facebook. Ook bij Juist zijn we Facebook gecertificeerd.

Workplace by Facebook

Workplace is een bindmiddel waar mensen communiceren over hun werkzaamheden en samen kansen te pakken of problemen op te lossen. Workplace voelt erg vertrouwd aan, omdat het veel weg heeft van Facebook. Alles zit op logische plekken en dat maakt het gebruik van Workplace een stuk gemakkelijker. Het is een ideaal platform voor bedrijven die gebruik maken van online communicatie.

 

 

 

 

Structuur
Voordat je collega’s gaat uitnodigen, kan er een structuur aangebracht worden, door het aanmaken van groepen, teams en projecten. Er zijn verschillende niveaus en als je bekend bent met Facebook groepen, zullen veel zaken vertrouwd aanvoelen. Zo kan bijvoorbeeld voor iedere afdeling een eigen team aangemaakt worden. Het advies is wel, om niet iedereen direct toegang te geven tot Workplace. Het is verstandig om eerst met een select groepje goed te gaan testen. Dit om te kijken of Workplace voldoet aan de verwachtingen.

Kosten
Facebook vraag tussen de 1 en 3 dollar per gebruiker, afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Voor non-profitorganisaties en onderwijsinstellingen is het gebruik van Workplace gratis.

Lees hier meer over het inrichten van Workplace.

Facebook Audience Network

Advertenties kunnen getoond worden binnen mobiele apps en websites van derden. Dit zal ook binnen desktop worden uitgerold. Deze ads zijn vergelijkbaar met de advertenties binnen het Google Display Network (GDN). Het Facebook Audience Network (FAN), bestaat al sinds 2014, maar was altijd alleen beschikbaar voor apps die zicht hiervoor aangemeld hadden om beschikbare advertentieruimtes te laten vullen door Facebook. Sinds 2016 zijn mobiele websites op het Fan toegelaten. Dit gaat dus een grotere rol spelen en wordt een concurrent van het Google Display Network.

Adverteren binnen andere apps kon al geruime tijd, maar de afgelopen maanden is Facebook de mogelijkheden sterk aan het uitbreiden. Een logisch gevolg is dat men dit promoot via de advertentietools. Je kunt er niet omheen. Facebook geeft aan dat dit tussen de 6% en 10% extra bereik zal opleveren.

Adverteren via Facebook op Instagram

Instagram wordt gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken, waaronder bedrijven. Instagram kan kansen bieden voor jouw bedrijf, mits het op de juiste manier wordt ingezet.

Adverteren op Instagram
Om te adverteren op Instagram dien je over een advertentieaccount te beschikken bij Facebook. Adverteren op Instagram gaat veruit het makkelijkst via de Power Editor van Facebook. Het is advies is dan ook om je Instagram bedrijfsaccount direct te koppelen aan de bedrijfsmanager van Facebook. Hierna kun je heel makkelijk vanuit Facebook adverteren op Instagram. Er zijn nu 4 mogelijkheden om te adverteren:

  • Foto-advertentie: het plaatsen van een foto.
  • Carrousel-advertentie: meerdere afbeeldingen waar een gebruiker doorheen kan swipen.
  • Video-advertentie: het plaatsen van filmpjes van 15 of 30 seconden.
  • Dynamische-advertentie: promoot relevantie producten aan bezoekers van jouw website of app.

In ons blog bericht over Instagram lees je meer over hoe je dit kunt inzetten bij jouw bedrijf.

0 Reacties

Geef een reactie