5 inspirerende innovaties binnen de horeca

8 augustus 2018
Leestijd: 4 minuten

Bij Juist vinden we innovatie super interessant. Sinds kort zijn we dan ook lid van de allergrootste database van Europa, waarin de meest mooiste innovaties voorbij komen. Met deze innovaties kunnen we tot nieuwe inzichten komen voor onszelf maar ook voor onze klanten. Daarom delen wij graag de vetste, meest innoverende, vooruitstrevende of opvallende ontwikkelingen met jullie. Hieronder kun je de allereerste innovatieblog lezen en delen we de 5 meest innovatieve en interessante ideeën en producten in de foodbranche. 

1. Ter plekke je gerecht testen met behulp van Ally

Als je een allergie of intolerantie hebt ken je het gevoel: je bent in het buitenland of in een restaurant en het is niet duidelijk of het eten veilig is voor jou. Zelf vermijd ik het liefst lactose, dus is het voor mij handig om te weten of er lactose in een gerecht is verwerkt. Dat is echter niet altijd even eenvoudig. Door het stijgend aantal allergiepatiënten worden er steeds meer technologische, innovatieve uitvindingen bedacht om daar wél achter te komen. Ally is daar een goed voorbeeld van. Ally is een betaalbaar, klein apparaatje dat binnen één minuut kan achterhalen of er lactose in je gerecht zit of niet.

Brunel University graduate Imogen Adams creates hand-held allergy testing device

Hoe werkt het? Het apparaatje maakt via bluetooth verbinding met een app op je telefoon. Wanneer je wilt testen of er lactose in je eten zit, hoef je alleen maar een monstertje van je gerecht te maken en deze in het apparaatje te steken. 60 seconden later verschijnt er een berichtje op je smartphone met de melding of het veilig is om te eten of niet. Handig toch? Dit product is helaas nog in ontwikkeling en dus nog niet officieel op de markt. Het plan is om een hele reeks Ally’s te maken voor verschillende soorten allergieën om zo nog meer mensen te kunnen helpen. Voor de vegetariërs onder ons is er ook goed nieuws: er ligt ook een plan om een speciale Ally te ontwikkelen die kan testen of een gerecht écht vegetarisch is of niet.

2. Metamorfose: van restaurant naar kantoorpand

Tijdens mijn studententijd zag ik steeds vaker mensen werken aan een tafel van een cafeetje of restaurant, geheel weggekropen achter hun laptop. Dit tot ongenoegen van sommige eigenaren, waarvan een aantal al een heus laptopverbod heeft ingesteld. In Amerika pakken ze het op een hele andere, innovatieve manier aan en creëren ze een heel nieuw businessmodel. Het bedrijf ‘Spacious’ zorgt er namelijk voor dat grote, hippe restaurants in NYC en San Francisco, tijdens de uren dat ze gesloten zijn, omgetoverd worden tot heuse kantoorruimtes. Op deze manier spelen ze goed in op de vraag van hun doelgroep en passen ze zich daaraan aan. Je kunt zelfs lid worden om vaker gebruik te maken van deze exclusieve locaties. Restaurants die dit innovatieve idee al hebben toegepast geven daarnaast aan dat deze gebruikers ook vaak blijven eten nadat het restaurant voor de avonddienst is geopend, oftewel: een win-win-situatie. 

Het is goed om eens na te denken over hoe jouw doelgroep je product/dienst wilt gebruiken. Uiteindelijk bepaalt de consument. Kijk nog eens naar je businessmodel en misschien kan jij, net als Spacious, ook wel slim inspelen op de behoefte van de consument.

3. Restaurant zet ‘dinnercam’ in voor het perfecte plaatje op Instagram

Instagram heeft al bij vele amateurs de beginnende fotograaf naar boven gehaald. Wanneer ik bijvoorbeeld met vriendinnen samen uit eten ga, wordt er vaak eerst vlug een kiekje gemaakt voordat er daadwerkelijk wordt genoten van dat (niet eens altijd) perfect opgemaakt bordje. Misschien ben je daar zelf ook wel schuldig aan. Het Zuid-Afrikaanse restaurant El Burro heeft iets bedacht om deze beginnende fotografen een handje te helpen: de dinnercam. De dinnercam is een kleine draagbare verlichtingsstudio waarmee jij als klant de beste foodstagrams van je gerecht kan maken om te delen via het wereldwijde web.

Dinnercam

Bij ’t Zusje doen ze dat net even anders. Zij geloven juist dat er in deze tijd veel te veel mensen tijdens het eten bezig zijn met hun telefoon en daardoor niet optimaal genieten van het gezelschap en het samen dineren. Hier hebben zij samen met Juist dan ook iets op bedacht: ’t Zusje App . Met deze app kun je prijzen winnen als je je telefoon juist níet gebruikt.

Vind jij zo’n dinnercam te ver gaan voor het perfecte plaatje of is dit juist een uitkomst voor jou?

4. Next level personalisatie: een persoonlijke maaltijd gebaseerd op je eigen DNA?!

Om uit te blinken en op te vallen wordt personalisatie gezien als ‘key’ in de marketing. In de gezondheidsindustrie hebben we dit al gezien in de vorm van persoonlijke medische apps en fitness wearables die gebruikers helpen individuele gezondheidsdoelen te stellen. Maar nu is er iets nieuws; personalisatie op het hoogste niveau: een maaltijd gebaseerd op je eigen DNA. Het restaurant Vita Mojo in Londen en de DNA-tester DNAFit zijn een partnerschap aangegaan om klanten in staat te stellen om maaltijden samen te stellen. Deze zijn afgestemd op exacte voedingsbehoeften die zijn verkregen via hun eigen DNA. 

Hoe werkt dit? Eerst neemt DNAFit met een speekselstaafje een monster van je DNA. Hier wordt een rapport van opgemaakt. Daarin vind je de benodigde informatie over of jouw lichaam beter zal reageren op uithoudings- of krachtsporten en of je gevoelig bent voor koolhydraten, zout of verzadigd vet. Verder is te zien of je lactose- of glutenintolerantie hebt. Als laatste laat het je individuele behoeften aan antioxidanten en vitamines zien. Wanneer je dit wilt proberen gebruik je eerst de DNAFit-service. Wanneer de resultaten uit deze service terugkomen kan het algoritme van Vita Mojo maaltijden aanbevelen die rekening houden met jouw individuele DNA-, gezondheids- en fitnessdoelen en smaakvoorkeuren. 

Ik zou wel eens een gepersonaliseerde maaltijd willen proeven… maar mijn DNA is tegenwoordig wel het enige dat nog echt ‘van mij’ is. Zou jij het doen?

5. Robots: kraken of maken de toekomst?

Een oud ingenieur van Google, John Ha, merkte dat de bediening in een restaurant erg inefficiënt en arbeidsintensief kan zijn. Hierdoor ontwikkelde zijn bedrijf, Silicon Valley-startup ‘Bear Robotics’, robots die gerechten kunnen leveren aan tafels in restaurants en de lege borden vervolgens ook weer kunnen komen ophalen. Het is algemeen bekend dat er steeds meer robots worden ingezet op de werkvloer. Deze innovaties suggereren overigens niet dat robots jouw baan binnenkort gaan overnemen; het is alleen een teken dat automatisering invloed heeft op de toekomst van verschillende branches. 

Afbeeldingsresultaat voor penny robot bear robotics

Het robotsysteem, genaamd Penny, maakt gebruik van Artificial Intelligence om met zelf rijdende technologie zich een weg door het restaurant te banen en mensen en obstakels te vermijden. Wanneer het eten klaar is, gebruiken managers een app om de robot te bellen, die vervolgens de gerechten naar de aangewezen tafel brengt. Door de taak over te nemen om de gerechten heen en weer te brengen vanuit de keuken, hebben de medewerkers meer tijd om een gezellig praatje te maken met de klant en zo een grotere klanttevredenheid te leveren. 

Heb jij nog andere innovatieve ideeën, concepten of bedrijven gespot? Deel ze dan gerust met ons in een reactie of via de mail.  

0 Reacties

Geef een reactie