Wat verdient een webwinkel?

door
29 januari 2014
Leestijd: 1 minuut

euro omhoog

Op de webwinkel vakdagen van vorige week zijn de belangrijkste resultaten van het onderzoek Shopping2020 gepresenteerd. Eén van de expertgroepen deed onderzoek naar de omzet- en winst

  • Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan € 10.000,-
  • Ruim 80% heeft nog nooit een modaal inkomen verdient
  • 18% heeft sinds de oprichting van de webshop minimaal een modaal inkomen verdiend
  • Eén op de drie heeft nog nooit een euro winst gemaakt

Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder vijfhonderd online ondernemers, waarbij een duidelijk onderscheid is gemaakt in verschillende typen webwinkeliers. De belangrijkste winst- en omzetcijfers vind je hieronder:

Winst van een webwinkel

  • Van de ‘spare time’ ondernemers (zij runnen een webwinkel naast een fulltime baan of studie) gaf 34% aan nooit winst te hebben gemaakt
  • Van de parttime ondernemers (zij runnen een webwinkel naast een parttime baan of zorgen voor gezin) heeft 38% nooit een euro verdiend
  • Van de fulltime ondernemers of bedrijven met twee eigenaren heeft respectievelijk slechts 15 en 20% nog nooit winst gemaakt.

 

Omzet van een webwinkel

  • Van de ‘spare time’ ondernemers behaalde 65% minder dan  € 10.000,- omzet
  • Van de parttime ondernemers behaalde 61% minder dan  € 10.000,- omzet
  • 25% van de fulltime ondernemers of bedrijven met twee eigenaren realiseerden een jaaromzet van meer dan € 100.000,0

 

Levensduur van een webwinkel

Na vier jaar bestaat nog 41% van de gestarte webwinkeliers, in het bedrijfsleven ligt dit percentage op 59%.

 

Belangrijkste strategische uitdagingen

  • Directieniveau: het vergroten van de winst
  • Marketingniveau: vindbaarheid van de webshop op internet in combinatie met benodigde ondersteuning
  • Operationeel niveau: het (her)ontwikkelen van de website

Bekijk ook de video van Shopping2020 over hoe de klant shopt in 2020:

0 Reacties

Geef een reactie