SEO op domein niveau

1 juni 2016
Leestijd: 2 minuten

SEO is breed, heel veel verschillende factoren die invloed hebben om de ranking van je website of webshop. Al deze factoren zijn wel onder te brengen in verschillende niveau’s. In deze post hebben we 8 belangrijke rankingfactoren onder elkaar gezet welke te maken hebben met je domeinnaam.

1. Leeftijd van je domeinnaam

In deze video, zegt Matt Cutts (Google) het volgende:

“The difference between a domain that’s six months old versus one year old is really not that big at all.”.

In andere woorden wordt er wel een onderscheid gemaakt in de verschillende leeftijden maar doen ze daar tegenwoorden niets mee.

2. Zoekterm in je domeinnaam

Dit geeft niet meer hetzelfde effect als vroeger, maar het hebben van een relevante zoekterm in je domeinnaam blijft wel een rankingsignaal. Ze laten namelijk nog steeds de zoekterm dikgedrukt zien in de URL’s van de zoekresultaten.

3. Zoekterm vooraan in je domeinnaam

Een domeinnaam waarin een zoekterm vooraan geplaatst is heeft een groter voordeel tegenover domeinen zonder zoekterm of met en domein die en zoekterm verder op bevat.

4. Duur van de domeinnaam registratie

Google zegt hierover het volgende:

“Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain”.

Het is dus belangrijk dat je een domein voor een langere periode vast legt zodat je bij Google aangeeft dat je deze website zal blijven gebruiken.

5. Zoekwoorden in het subdomein

Schermafbeelding 2016-04-15 om 15.00.34

https://moz.com/search-ranking-factors/correlations

In het onderzoek van Moz (leading blog over o.a. SEO) over de correlatie met zoekwoorden in het domein kwam als uitkomst dat ook de zoekwoorden in het subdomein effectief kunnen zijn voor het ranken op bepaalde zoektermen.

6. Geschiedenis van de domeinnaam

Als een domein vaak van eigenaar wisselt of meerder drops heeft (tijdelijk niet geregistreerd) zal Google de geschiedenis “resetten” en de behaalde waarde negeren bij een nieuwe eigenaar.

7. Exact Match Domain

Zogenaamde EMD’s (domeinnamen met een exact zoekwoord) geven je nog steeds kans op een voorsprong in de zoekresultaten, mits de kwaliteit van de website ook goed is! Maar als de kwaliteit van de website te laag is kan dit ook negatieve gevolgen hebben door de EMD update.

8. Openbare vs privé whois gegevens

Als je de whois gegevens niet wil vrij geven kan dit als een teken van “iets te verbergen” worden geïnterpreteerd wat een negatief effect heeft op de ranking.

9. TLD extentie

Een TDL als .nl of .de of .be heeft alleen een positieve invloed op dat specifieke land. Maar daardoor rank je automatisch ook minder goed in de andere landen. In sommige landen hebben we tevens de ervaring dat een TLD voor het betreffende land, zoals .de, beter doorklikt. Chauvinistisch of niet, maar zo zien we bijv. dat Duitsers eerder op een .de klikken dan een .com/de of .nl/de.

0 Reacties

Geef een reactie