5 inspirerende innovaties binnen de horeca

12 september 2018
Leestijd: 4 minuten

Bij Juist vinden we innovatie super interessant. Sinds kort zijn we dan ook lid van de allergrootste database van Europa, waarin de meest mooiste innovaties voorbijkomen. Met deze innovaties kunnen we tot nieuwe inzichten komen voor onszelf maar ook voor onze klanten. Daarom delen wij graag de vetste, meest innoverende, vooruitstrevende of opvallende ontwikkelingen met jullie. Hieronder delen we de 5 meest innovatieve en interessante ideeën en producten uit de horeca. 

1. Betalen met plastic afval?

In Covent Garden in Londen is er een nieuwe pop-up store geopend om mensen te informeren, te inspireren en na te laten denken over plastic vervuiling. In het zogenoemde ‘Rubbish Café’ kunnen klanten hun plastic afval inruilen voor een gerecht uit het menu dat geen afval bevat. Door deze unieke manier van betalen willen de oprichters van de pop-up store meer bewustzijn creëren over hoe verspillend het eenmalig gebruik van plastic kan zijn.

Afbeeldingsresultaat voor the rubbish cafe

De oprichters van the Rubbish Café zijn van Ecover, een Belgisch bedrijf dat reinigingsproducten maakt. Ze hebben deze innovatieve store onder andere gecreëerd om bezoekers te inspireren om hun plastic verbruik te minderen en opnieuw stil te laten staan bij het belang van duurzaamheid en de waarde van afval. Misschien lukt dat ook wel via deze post, heeft deze innovatie jou aan het denken gezet over je eigen plastic afval verbruik?

 

2. Wat?! Dit bier kan praten

Label designer Multi-Color Corporation en ontwerper van ‘slimme’ verpakkingen Talkin Things hebben hun krachten gebundeld om een ‘Internet of Things’ (IoT) verpakkingsplatform te ontwikkelen. Zo heeft de samenwerking tussen deze twee bedrijven geleid tot een bieretiket dat met mensen kan ‘praten’. Dit slimme label is gemaakt als een marketingactie voor Black Red Ale-bier en maakt gebruik van Augmented Reality (AR) technologie en Near Field Communication (NFC) technologie om het bieretiket tot leven te brengen.

Interactive beer label reads consumer emotion

Om met de AR-technologie in contact te komen, scan je het bieretiket met een mobiele app op je telefoon. Het mannetje dat staat afgebeeld op het etiket komt vervolgens tot leven en ‘praat’ met je. Zo kan hij via een gezichtsherkenning functie zien in wat voor stemming je bent en daarop inspelen. Ook stelt hij vragen aan je en kan hij zichzelf aanpassen aan de antwoorden die jij geeft. Deze marketingactie is niet alleen entertaining en innoverend, maar ook ontzettend slim. Deze AR-interactie biedt namelijk ook de mogelijkheid om gegevens over consumenten te verzamelen, waardoor de productfabrikant meer te weten kan komen over zijn consumenten én merkbekendheid kan opbouwen. En dit allemaal terwijl de consument een gezellig praatje maakt met zijn biertje.

We zien dat direct contact met klanten en het gebruik maken van IoT groeiende trends zijn in de marketingbranche. Vind jij dit een leuk idee? En zou jij eerder een product kopen dat interactief is?

 

3. Een supermarkt zonder verpakkingsmateriaal?

Misschien heb je ze wel ooit eens voorbij horen komen: winkels waar alles wordt verkocht zonder verpakkingsmaterialen. In zulke winkels wordt alleen glas getolereerd als verpakking. Glas kan namelijk gemakkelijk opnieuw worden gebruikt of worden ingeleverd voor statiegeld. Dit om vele kilo’s plastic en papier, wat je in de reguliere supermarkten wel kunt vinden, te besparen.

opgeweckt1

Hoe werkt het? Je neemt je eigen (gerecycled) plastic bakjes en glazen potjes mee naar de winkel en weegt deze vooraf op een weegschaal, zodat je uiteindelijk ook écht alleen betaalt wat je koopt. Vervolgens ga je met al je hebben en houwen langs de producten die uitgestald staan en kun je precies op de hoeveelheid gewicht je potjes vullen. Wellicht duurt boodschappen doen op deze manier iets langer dan normaal, maar je scoort er zeker groene karmapunten mee. De prijzen liggen uiteindelijk niet hoger dan in andere biologische winkels.

In Antwerpen kun je de verpakkingsvrije winkel Robuust vinden en in Berlijn de verpakkingsvrije winkel Original Unverpackt. Zou jij naar een verpakkingsvrije winkel gaan als deze zich in Nederland zou bevinden?

 

4. Geen kleingeld? Niet langer een excuus voor geen donatie.

Contactloos betalen is de afgelopen jaren alleen al in het Verenigd Koninkrijk met 300 procent gestegen, puur door het gemak van deze transactie. Nu heeft de liefdadigheidsinstelling ‘Mary Meals’ hier slim op ingespeeld door de ‘lunch box’ te ontwikkelen. De lunchbox is een contactloze donatiebox waarmee het de ouderwetse donatiebakjes vervangt. Door deze actie hoopt de instelling meer donaties te ontvangen. De lunchbox is een apparaatje met NFC-ondersteuning dat in cafés in heel het Verenigd Koninkrijk is geïnstalleerd. Om een gift te doen, houden klanten hun kaart of smartphone tegen het apparaat waardoor er automatisch ongeveer 30 cent wordt overgemaakt – genoeg om voor een hele week lunch te kopen voor een scholier op plaatsen zoals Malawi, Liberia, India en Haïti.

Wat denk jij? Misschien ook iets voor in Nederland?

 

5. De menukaart van de toekomst

Augmented Reality wordt steeds populairder en daardoor vaker gebruikt voor verschillende doeleinden. De Amerikaanse startup Kabaq heeft op een wel hele innovatieve en handige manier AR-software ingezet. Zij gebruiken deze software om gerechten te laten zien en zo een voorproefje te geven voordat ’t gerecht wordt besteld. Het systeem maakt gebruik van Snapchat World Lens. Hierdoor hoef je niet een nieuwe app te downloaden, maar kun je een Snapcode scannen en door middel van Snapchat virtueel een gerecht op je bord zien.

Virtual menu allows diners to preview their food

Het AR-gerecht wordt gemaakt met behulp van ‘photogrammetry’. Dit wil zeggen dat er foto’s van verschillende invalshoeken van een object worden gemaakt om zo een 3D-model te creëren. Met deze software kunnen er ook prijzen of voedingsinformatie worden toegevoegd. Volgens de medeoprichter Alper Guler hebben Facebook, Snapchat en Instagram het visuele element van eten belangrijker gemaakt voor klanten. Hij is van mening dat dit innovatieve gebruik van Augmented Reality nog meer consumenten zal trekken.

Met de software van Kabaq kunnen restaurants ook AR-gerechten in hun eigen apps bouwen. Hierdoor kun je als restaurant naast functies zoals het plaatsen van een bestelling en het vinden van de dichtstbijzijnde locatie, ook een AR-menu plaatsen. Gaan alle restaurants op een dag over op AR-menu’s om uit te kiezen?

 

Heb jij nog andere innovatieve ideeën, concepten of bedrijven gespot? Deel ze dan gerust met ons in een reactie of via de mail.  

 

0 Reacties

Geef een reactie