Waar ben je naar op zoek?

15.08.2014
7 minuten
Wij zijn Juist

Hoe vind je de SEO-ranking van zoekwoorden?

Juist Redactieteam

Iedereen wilt tegenwoordig wel weten welke ‘positie’ zijn bedrijf, site of merknaam heeft in de zoekmachine van Google. Waar dit in het verleden voor vrijwel iedereen hetzelfde was, hangt dit nu van veel verschillende factoren af. Voorheen hadden alleen de ingestelde taal van de browser en eventueel de locatie een invloed op de zoekresultaten. Tegenwoordig worden de zoekresultaten veel meer ‘gepersonaliseerd’, waardoor het ook lastiger te zeggen is of een bepaald zoekwoord op positie 1, 2 óf 3 rankt. Daarom lichten wij enkele puntjes toe waar Google rekening mee houdt. En ontvang je tips om zonder personalisatie te zoeken voor een reëel(er) beeld van de posities.

Wat doet Google aan personalisatie van zoekresultaten?

Google verzamelt natuurlijk enorm veel info. Deze info die zij verzamelen wordt gebruikt om de beleving én ervaring van gebruikers te verbeteren. Zij houden grofweg rekening met je sociale connecties (o.b.v. verbonden sociale netwerken als Facebook, Twitter, Instagram, etc.), locatie (o.b.v. IP-adres), en gedrag (o.b.v. historisch browse gedrag zoals klikken).

Tip 1: zoek in incognitomodus

Schakel een incognito- of privémodus in. De (inmiddels) welbekende cookies worden dan genegeerd bij het ophalen van de zoekresultaten. Het is in iedere browser mogelijk om een incognitovenster te openen.

Tip 2: ga voor een ‘schone’ URL

Zorg ervoor dat iedere zoekopdracht uniek is in de URL. En dat de vorige zoekopdracht dus níet meegenomen wordt in de URL balk. Soms zie je namelijk dat de ingevoerde zoekopdracht in de eerste zoekopdracht blijft staan. Dit is te resetten door voor iedere zoekopdracht een nieuw venster te openen én het oude venster te sluiten. Of door naar www.google.nl/ncr te gaan. Dit staat voor No Country Restriction, waarmee je een versie van Google gebruikt die niet redirect o.b.v. je IP-adres.

Tip 3: ga voor professionele software

Met name als je grote aantallen zoekwoorden wilt checken op rankings, kan het bijna niet anders dan professionele software en tools te gebruiken. Google Search Console geeft tot een bepaalde hoogte inzicht in de zoekwoordposities. En aanvullende software als Ahrefs of Keyword.com kunnen nog gebruik worden. Het voordeel van deze tools is dat je rankings kan checken op schaal. Inclusief de prestaties van concurrenten. Als je dit voor een langere periode volhoudt kan dit tot interessante inzichten leiden. Kom erachter of de concurrent actief met SEO aan de slag is, of dat ze de het op een lager pitje hebben staan.

Tip 4: focus niet alleen op rankings, maar op kwalitatief verkeer en goede content

Omdat iedereen gepersonaliseerde zoekresultaten krijgt is het regelmatig checken van rankings minder van belang. Alhoewel een hoge positie natuurlijk altijd interessant blijft, heb je hier steeds minder invloed op. En uiteindelijk gaat het ook níet om het bovenaan staan in Google. Maar om het krijgen van kwalitatief verkeer uit zoekmachines naar de site of webshop. Dat begint bij een goed aanbod dat matcht met de vraag en behoeften van de doelgroep. Zorg dan ook voor unieke en kwalitatief goede content om te delen.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐