Waar ben je naar op zoek?

Bomenenzo

"De top bereik je alleen door het sámen te doen"

Wij vinden het fijn om te werken voor klanten waar we blij van worden. Bomenenzo van JanDirk en Pieternella van de Bijl is zo’n klant. Al meer dan tien jaar helpen we Bomenenzo te groeien, in de breedste zin van het woord. En als het aan JanDirk en Pieternella ligt nog veel langer. Want zoals een van de grotere online boomkwekers het zelf zegt: “Met Juist hebben we een band voor het leven.” We gingen in gesprek met de ondernemers en onze directeur Filip.

Klantverhalen

Vlak bij de grens tussen Gelderland en Utrecht, omkaderd door de Nederrijn en de Waal, ligt de Betuwe. Misschien wel het meest vruchtbare gebied van Nederland. Hier floreert het groen. En, als je timing goed is, ook allerlei andere kleuren. Want de Betuwe staat bomvol boomgaarden die in de lente prachtig bloeien. De schitterende witte en roze bloesem trekt jaarlijks veel toeristen die hier wandelen, fietsen en genieten van de natuur.

Het grootste gedeelte van die bomen zijn bedoeld om van eigenaar te wisselen. De Betuwe is dan ook letterlijk goede grond gebleken voor boomkwekers. De familie Van de Bijl is één van de vele boomkweekfamilies die de Betuwe rijk is. Al generaties lang zijn zij verantwoordelijk voor het aanbod van bomen bij bijvoorbeeld tuincentra en andere groothandels. Rechtstreeks van de kweker kopen gebeurde tot voor kort zelden.

Eigenwijs

JanDirk werkte bij zijn vader in de kwekerij toen hij zag dat het anders moest. Hij rook juist kansen in rechtstreekse verkoop – via internet. Daarom startte hij zélf een kwekerij. De webshop volgde niet lang daarna. De rest van de familie, die al vijftig jaar op dezelfde manier werkte, reageerde sceptisch op deze wilde plannen. “Zij zeiden: wie koopt er nou een boom via internet? Ze gaven onze kwekerij weinig kans van slagen”, vertelt JanDirk. “Maar wij waren eigenwijs. Of rebels, eigenlijk.”

JanDirk en Pieternella startten aanvankelijk met een eenvoudige webshop en gokten volledig op online. “Dat had flinke gevolgen, want we hadden veel bomen in de grond staan waar geen vraag naar was. We hadden die grond nodig voor bomen waar wél vraag naar was. Daarom hebben we heel veel bomen moeten versnipperen”, legt Pieternella uit. “En de nieuwe boompjes die we toen plantten zouden pas jaren later renderen.”

Ondanks die dure opstart – en de economische crisis van 2008 – bleven JanDirk en Pieternella groots dromen. “We wilden destijds ook een hortensiawebshop. Daarvoor klopten we bij Juist aan”, vertelt JanDirk. “Toen Filip voor het eerst op de kwekerij kwam zag hij dezelfde potentie als wij.”

Filip deed meteen een rigoureus voorstel: geen hortensiawebshop, maar een compleet nieuwe webshop bouwen om beter in te kunnen spelen op de veranderende markt. “Filip wist dat we enorm konden groeien als we beter online vind- en zichtbaar zouden zijn met onze boomkwekerij. Zelf waren we ook al bezig met bijvoorbeeld Adwords. Daarom zijn we samen gaan werken met Juist.”

Maar geld om te investeren in een nieuwe webshop was er niet. Er waren immers net flinke investeringen én afschrijvingen gedaan. Daarom bood Filip een helpende hand. “Filip durfde in ons te investeren. Hij ging niet voor het geld, maar voor de relatie.” “Gewoon op basis van onderbuikgevoel en vertrouwen”, vult Filip aan. “En dat heeft een band voor het leven gesmeed”, meent JanDirk.

Samenwerking

Het was de start van een jarenlange samenwerking die zijn vruchten afwierp. De omzet van Bomenenzo steeg jaarlijks aanzienlijk en de kweker was hard op weg om online de grootste bomenkweker te worden.

Kenmerkend voor de samenwerking: het delen van kennis is geen eenrichtingsverkeer. “Het mooie is dat JanDirk zelf met ideeën en inzichten komt”, stelt Filip. “Als hij wat nieuws gezien heeft, dan duikt hij erin en bijt hij zich erin vast. Wat mij betreft zou iedere ondernemer dat moeten doen.” Volgens JanDirk is dat de reden dat hij nog bestaat als ondernemer: “Dat is die ondernemersgeest. En het klinkt raar, maar ik houd van tegenslag. Ik haal er voldoening uit om in tegenwind te varen en dan bereik wat ik wil.” Pieternella weet dat ook. “Als iets hapert, ziet JanDirk juist kansen.”

Je moet het sámen doen, en dus ook samen kennis hebben en delen.
JanDirk van de Bijl, – Bomenenzo

Planalyzer

Één van die kansen ontwikkelde Juist sámen met Bomenenzo: de Planalyzer. JanDirk en Pieternella zochten software om bezorgroutes te kunnen plannen. Juist ontwikkelde die. “Het ontwerp daarvoor was gewoon in Paint getekend”, lacht Pieternella. “Maar het uiteindelijke resultaat was precies zoals we bedacht hadden.” “En met succes: de planningstool draait nu bij zeven bedrijven”, besluit Filip.

De route die Juist en Bomenenzo samen aflegden was niet helemáál zonder hobbels op de weg. “In 2017 hadden we een idee om laagdrempelig een mobiele website te koppelen aan de webshop, maar daarin ging iets mis”, vertelt Filip. “Dat had meteen effect op de omzet, midden in de drukke zomermaanden. Dat was even slikken. Op zo’n moment komen we samen en doen we er alles aan om het zo snel mogelijk op te lossen.”

En dat is hoe je hoort samen te werken, beaamt JanDirk. “Het gaat erom: hoe los je het op en hoe bereik je de top? Dat is altijd het doel. En dat moet je samen doen.”

Die top is nog niet bereikt, maar wel al in zicht, zegt Pieternella. “We zijn er nog niet, maar we zijn wel één van de grotere online bomenshops. En we hebben nog genoeg ambities.” Ambities die Filip deelt: “We willen samen verdubbelen in omzet. Bijvoorbeeld door ook de Duitse markt op te gaan.”

Meer weten?

Wil jij ook groeien, net als Bomenenzo? Onder het genot van een (worsten)broodje legt Filip je uit wat we voor je kunnen doen!

Neem contact op met Filip

Filip Demuyt

Commercieel Directeur en Mede-eigenaar

"Samen resultaten halen waar jij en wij gelukkig van worden.