Waar ben je naar op zoek?

Walkro

Samen bouwen aan een sterk werkgeversmerk

Walkro wilde werk maken van z’n werkgeversmerk. Niet door harder te roepen, maar door slimmer zichtbaar te zijn – binnen én buiten het bedrijf. Wat begon als een recruitmentvraag, werd al snel breder. Samen met Juist ontstond een aanpak die werkt. Met content als rode draad, collega’s die meedoen, én een werkwijze waarmee Walkro zich als werkgever op een eigen, herkenbare manier laat zien.

Contentstrategie
Klantverhalen
Merkstrategie
Recruitment marketing
SEA
Social media marketing
WordPress-website

“We wilden het goed regelen. Niet iets ‘erbij doen’, maar met richting. Juist dacht meteen met ons mee, en dat gaf vertrouwen.””
Erwin Janssen, Manager interne organisatie & transitie – Walkro.

 

De voedingsbodem voor groei

Champignons groeien niet vanzelf. Daarvoor heb je goed substraat nodig – en laat dát nou net Walkro’s specialiteit zijn. Jaarlijks verwerken ze bijna een half miljoen ton paarden- en kippenmest tot topkwaliteit substraat. Daar groeien zo’n 3,5 miljoen(!) kilogram champignons per week op. Maar achter al dat vakwerk staan mensen. En juist die mensen maken het verschil. Daarom wilde Walkro als werkgever beter zichtbaar zijn. Voor nieuwe collega’s, én voor de club die er al zit.

Recruitment als startpunt

De eerste vraag aan Juist ging over vacatures. Maar het gesprek werd al snel breder: hoe zorg je dat mensen Walkro niet alleen zien als werkgever, maar als een plek waar je onderdeel bent van iets waardevols? Waar je kunt groeien, net als het product. Juist bracht structuur en ideeën, Walkro bracht openheid en de wil om het goed te doen.

Erwin Janssen, Manager interne organisatie & transitie bij Walkro, zag meteen de meerwaarde: “We wilden het goed regelen. Niet iets ‘erbij doen’, maar met richting. Juist dacht meteen met ons mee, en dat gaf vertrouwen.”

Samen werd er gebouwd aan een merkstrategie, gevolgd door een contentstrategie die niet alleen extern werkt, maar juist ook intern mensen verbindt. Want collega’s die zich betrokken voelen, blijven langer. En dat is minstens zo waardevol als nieuwe mensen aantrekken.

Laarzen aan en gáán

Om het verhaal van Walkro goed te kunnen vertellen, trok het team van Juist de laarzen aan. Jori, Hilde en Yvonne bezochten de locatie in Blitterswijck om de mensen en het werk van dichtbij te ervaren. Hoe werkt het proces? Wat drijft de mensen? Wat maakt Walkro… Walkro?

“Om de juiste toon te vinden, moet je snappen wie er werken en wat hen drijft. Walkro is no-nonsense, met trots voor wat ze maken. Dat voel je als je daar rondloopt, en dat wil je vangen in content”, vertelt Yvonne, tekstschrijver bij Juist.

Content als verbindende factor

Die aanpak werkt. Verhalen van medewerkers worden gelezen, besproken en zorgen voor herkenning. Via de interne app ‘Bundeling’ blijft iedereen op de hoogte van wat er speelt. En diezelfde verhalen? Die gebruikt Walkro ook extern, om nieuwe collega’s aan te trekken. Denk aan social media, campagnes en werken-bij-pagina’s. Alles haakt op elkaar in. Geen losstaande berichten, maar een heldere lijn.

“De content wordt echt gelezen. Dat versterkt de verbinding, ook tussen collega’s die elkaar niet dagelijks zien,” vult Erwin aan.

Verlengstuk van het team

De samenwerking is intensief en loopt soepel. Hilde (Marketingproject-coördinator bij Juist) en Erwin overleggen standaard om de week, maar spreken elkaar eigenlijk meerdere keren per week. Via e-mail, Monday of gewoon even snel via Teams. Niet omdat het ‘moet’, maar omdat het werkt. Dat zorgt voor vaart en overzicht.

“Voor mij is Hilde die spreekwoordelijke stok achter de deur. Zonder haar zouden we sneller terugvallen in ‘marketing erbij doen’. Nu is het structureel, en dat werkt gewoon prettig,” zegt Erwin.

Juist zorgt daarbij voor overzicht, planning en uitvoering. Walkro voor input en scherpte. Die combinatie maakt het verschil. Er is ruimte voor ideeën én voor actie.

Focus houden, kosten besparen

Walkro vult vacatures sneller en efficiënter, zónder dat er een recruiter aan te pas komt. En minstens zo belangrijk: het bedrijf is intern én extern veel zichtbaarder geworden.

Jori, klantadviseur bij Juist, legt uit: “We werken doelgericht, meten de resultaten en sturen bij. En het mooie is: de content voor intern gebruik, zetten we ook extern in. Zo werkt alles samen.”

Erwin vult aan: “Het is voor ons bedrijfseconomisch ook logisch. In plaats van iemand aannemen die ‘alles een beetje kan’, hebben we met Juist alle expertise onder één dak. Dat werkt gewoon prettig én efficiënt.”

Maar het resultaat zit niet alleen in de cijfers. Het zit ook in de cultuur. Mensen weten wat er speelt, voelen zich betrokken en dragen dat uit. “Medewerkersverhalen zorgen voor gesprekken en positieve energie. Dat merk je.”

Walkro kijkt vooruit

De samenwerking tussen Walkro en Juist is volop in beweging. Intern wil Walkro collega’s nog beter meenemen in de koers van het bedrijf. Extern liggen er uitdagingen, zoals vergunningen, wetgeving en maatschappelijke thema’s. Walkro wil zich blijven profileren als circulair bedrijf met een gezond product. En dat verhaal wil je goed vertellen.

“We staan voor kwaliteit, circulariteit en groei. Als we willen blijven meedoen, moeten we blijven investeren in hoe we ons laten zien. Dit doen we onder andere samen met Juist”, zegt Erwin.

Marketing was voor ons lange tijd iets dat ‘erbij’ werd gedaan. Maar goed personeel vinden én houden, vraagt om aandacht. Samen met Juist hebben we dat goed neergezet. En dat doen we nu structureel, op een manier die bij ons past.
Erwin Janssen, – Walkro

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐