Social media formaten

29 september 2016
Leestijd: 3 minuten

Altijd handig zo’n overzicht van alle afmetingen van afbeeldingen op social media, waaronder Facebook, LinkedIn, Instagram, Google+, Pinterest en Twitter. Dit kan je enorm veel tijd besparen bij het maken van jouw social media berichten.

Bij Juist hebben we één overzichtelijk document gemaakt met alle huidige formaten van meeste gebruikte social media platformen.

Download de volledige PDFadobe-pdf-logo-150x150.

De PDF bevat afmetingen voor de volgende onderdelen:

  • Facebook page template
  • Facebook ad post specs (foto, video, carousel, leadgeneratie, aanbiedingen, vind ik leuks)
  • Twitter template
  • Google+ template
  • Google + post specs
  • LinkedIn template – bedrijfs- en persoonlijk profiel
  • YouTube template
  • Instagram layout
  • Instagram ad post specs (carousel)
  • Pinterest layout (profiel, pins)

Daarnaast hebben we voor ieder kanaal een aantal handige tips toegevoegd!

Facebook post tips

  1. Deel een tip – Begin het bericht met “TIP”, zodat anderen het gemakkelijk kunnen zien.
  2. Plaats een super interessant bericht over jouw content – Link naar de rest. Door overtuigende berichten willen lezers meer.
  3. Blijf bezig – Reageer en geef antwoord op vragen; sla vooral negatieve reacties niet over met het het geven van feedback.
  4. Blijf positief – Positieve/behulpzame berichten zorgen voor meer verbondenheid dan de negatieve.
  5. Organiseer tijdlijnwedstrijden – Paginas kunnen tijdlijnwedstrijden opzetten door aan fans te vragen iets leuk te vinden of ergens op te reageren. Gebruik wel een derde partij een winnaar te kiezen en de data de verzamelen
  6. Gebruik afbeeldingen/video’s – Berichten met afbeeldingen of video’s worden vaker gedeeld. Ook is dat makkelijker wanneer men Facebook gebruikt via zijn mobiel. Kies daarom simpele, duidelijke afbeeldingen en korte video’s die makkelijk te bekijken zijn op de mobiele telefoon of tablet.

Tweet tips*

  1. Gebruik actiewoorden: meer werkwoorden, minder zelfstandige naamwoorden.
  2. Vraag ze om je ebook, PDF of ander bestand te downloaden
  3. Vraag om een retweet
  4. Gebruik minstens 1 van deze 20 meest geretweete woorden/zinnen:
    • you
    • twitter
    • please
    • retweet
    • post
    • blog
    • social
    • free
    • media
    • help
    • please retweet
    • great
    • social media
    • 10
    • follow
    • how to
    • top
    • blog post
    • check out
    • new blog post

Deze tips zijn van Twitter en Dan Zarrella, auteur van “The Social Media Marketing Book” die 200,000 link houdende tweets heeft onderzocht.

Google+ post tips

  1. Gebruik dikgedrukte woorden – Type een * aan elke kant van de woorden die uw dikgedrukt wilt hebben . Af en toe dikgedrukte woorden gebruiken, trekt de aandacht van lezers als zij door het bericht heen scrollen
  2. Gebruik #hashtags – Hashtags vertellen lezers waar een bericht over gaat. Lezers kunnen op een hashtag klikken en allerlei gerelateerde berichten zien. Ze helpen u overzicht te houden over uw eigen berichten, zodat u ze later nog terug kunt vinden.
  3. Schrijf berichten die nét lang genoeg zijn – Berichten moeten kort maar krachtig zijn, zodat mensen weten waar de de pagina over gaat. Als ze de pagina leuk vinden, zullen ze ook grotere, langere berichten kijken.
  4. Gebruik een afbeelding/video in uw post – Net als bij andere social media, vallen berichten met een afbeelding of video meer op dan andere berichten.
  5. Deel uw berichten met iedereen – Dit maakt het bericht zichtbaar voor iedereen. Als u een bericht wilt delen met een bepaalde groep, kies dan voor kleinere kringen, een e-mail, of groepen van een drop down menu.
  6. +1 mensen in uw berichten – Wanneer u refereert naar het werk van iemand anders, +1 zijn naam als u erover schrijft. Dit is een manier om waardering te tonen voor zijn of haar werk. Bijvoorbeeld: Met dank aan +1MartinShervington voor deze tips!

LinkedIn update tips

  1. Onderwerp– Deel belangrijk nieuws in uw branche of industrie en sneak peeks over nieuwe producten en functies.
  2. Contact opnemen – Leid mensen naar middelen, zoals eBooks, blogberichten, video’s, etc.
  3. Links – Wanneer u een link gebruikt, verwerk de tekst dan zo, dat het zelf een link is. Dit is erg makkelijk en duidelijk voor lezers.
  4. Afbeeldingen – Wanneer u een link deelt, komt er automatisch een miniatuur afbeelding in de statusupdate-balk. Als u een andere afbeelding wilt gebruiken die in uw ogen beter is, pakt u die afbeelding eerst in de statusupdatebalk. Daarna plakt u de link nog bij de afbeelding.
  5. Analyseer – 1% betrokkenheid is het doel. (Dit is alleen te zien als admin.)

Meer resultaat halen uit jouw social marketing? We denken graag mee, hoe klein of groot jouw uitdaging ook is. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

0 Reacties

Geef een reactie