4x gamification in de praktijk

door
13 mei 2019
Leestijd: 3 minuten

In een wereld met steeds meer afleidingen worden er continue nieuwe manieren ontwikkeld om de aandacht van de doelgroep te trekken. In 2015 schreven we dat je meer dan 1500 promotie-uitingen per te dag te zien krijgt. Om dan toch op te vallen en de aandacht te trekken én vast te houden kun je gebruik maken van gamification. Bij gamification worden spelonderdelen en -technieken gebruikt in een omgeving die eigenlijk niets met games te maken heeft. Je kan hierbij denken aan toepassingen op sociale media, apps en websites. Door gebruik te maken van deze spelonderdelen wordt de gebruiker gemotiveerd en blijft hij langer geïnteresseerd. Deze vier toepassingen laten zien hoe gamification in de praktijk kan worden gebruikt.

1. Lezen leuker voor kinderen

Het Amerikaanse platform Overdrive, een digitale bibliotheek dat e-books en audioboeken beschikbaar maakt voor kinderen, heeft een app gelanceerd die gebruik maakt van gamification. De app Sora maakt gebruik van spelelementen om kinderen aan het lezen te krijgen. De oprichter Steve Posash legt uit in een artikel op Futurism dat ze hebben gekeken naar wat het populaire spel Fortnite zo verslavend maakt. Deze ‘verslavende’ onderdelen hebben ze gebruikt bij het ontwikkelen van hun app. Ze proberen kinderen te stimuleren meer te lezen door bepaalde beloningen in te zetten, van badges en ‘levels’ wanneer je een hoofdstuk of boek hebt afgerond tot muziek en de mogelijkheid om zelf te kiezen hoe het boek afloopt. Een mooie toepassing van gamification!

2. Veiliger rijden met een app

Een app gemaakt door CM Telematics moet ervoor zorgen dat het rijgedrag van de gebruiker verbetert. De app DriveWell registreert op basis van locatiegegevens hoe vaak iemand remt, onnodig gas geeft en zijn telefoon oppakt tijdens het rijden. Na de autorit krijgt de chauffeur een score met een maximum van 100, die gedeeld kan worden met vrienden. Uit onderzoek in Zuid-Afrika kwam naar voren dat 30% van de app-gebruikers veiliger ging rijden. Na dit succes zijn soortgelijke apps ook in Nederland geïntroduceerd. Hier wordt het systeem bijvoorbeeld toegepast door autoverzekeringen. Bij ANWB, Fairzekering en Voorop kun je op basis van je rijgedrag korting krijgen op je polis. Je rijstijl wordt beter én je betaalt minder. Win-win dus!

 

3. Spelen voor het milieu

De Franse app Energic gebruikt gamification om het milieu een handje te helpen. Het bedrijf probeert scholen en bedrijven groener te maken. Ze stimuleren bedrijven via spellen en challenges om minder gas, water en elektriciteit te gebruiken. Met deze spellen kunnen ze punten verdienen. Bedrijven of scholen met de meeste punten kunnen prijzen verdienen zoals een boomplantset of een tafelvoetbal van gerecycled materiaal. De start-up heeft onlangs 500 miljoen euro opgehaald, zodat ze de app volgend jaar internationaal kunnen uitrollen. Tot nu toe zijn dankzij deze applicatie al meer dan honderd bedrijven actiever bezig met het milieu!

 

4. Website op slot

Een website die pas beschikbaar is nadat de bezoeker een test heeft ingevuld van 100 vragen? Dat klinkt vreemd. Het Chinese videostreaming platform Bilibili gebruikt deze strategie. Op het platform zijn Japanse animevideo’s en video’s van gamers te vinden. Voordat je toegang krijgt tot de community, waar je de mogelijkheid hebt om reacties achter te laten en video’s te bekijken, moet je eerst 100 vragen beantwoorden. Deze vragen gaan over verschillende onderwerpen, zoals de Chinese geschiedenis, het internet en de regels van het platform. Het zorgt voor exclusiviteit; een unieke club waar mensen graag bij willen horen. Het blijkt een succesvolle strategie, want het platform heeft maandelijks meer dan 90 miljoen gebruikers.

 

Door gamification in te zetten worden gebruikers gestimuleerd om actief deel te nemen aan een platform. Bij Juist denken we graag met je mee om spelelementen toe te voegen aan jouw marketing. Bij ’t Zusje hebben we bijvoorbeeld een vorm van gamification toegevoegd aan de Zusje App. Wanneer je naar ’t Zusje komt, check je in via de app en kun je starten met bourgondisch genieten. Hoe langer jij je smartphone niet gebruikt, hoe meer punten je krijgt. Daarmee maak je elke maand kans op prijzen. Dit innovatieve concept werd beloond met de publieksprijs op de Horecava-beurs.

Ben je benieuwd wat Juist voor jouw organisatie kan betekenen of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op, dan kunnen we samen de mogelijkheden bespreken. 

0 Reacties

Geef een reactie