4x automatisering in de retailsector

1 februari 2019
Leestijd: 3 minuten

‘Heel snel’ is niet snel genoeg meer voor de consument. Geduld is een schaarste geworden en als we iets willen dan willen we het nú. Alles moet steeds sneller, gemakkelijker en minder moeite kosten. Dit is een van de redenen dat winkeleigenaren steeds vaker op zoek gaan naar automatisering in hun winkel. Enerzijds om het proces sneller te laten verlopen en anderzijds wellicht om kosten te besparen. Benieuwd hoe? Lees hieronder vier ontwikkelingen op het gebied van automatisering van winkels en hun diensten.

1. Een winkel runnen zonder werknemers

Verlang jij ook naar een winkel waar je heerlijk ongestoord kunt shoppen zonder een medewerker die over je schouder meekijkt? Dit is voortaan mogelijk door een uitvinding van DeepMagic, genaamd Quick Store-platform. Quick Store-platform stelt winkeleigenaren namelijk in staat om hun winkel volledig geautomatiseerd en onbemand achter te laten. In deze winkels shop je door producten te scannen en te betalen met behulp van je telefoon. En ook aan diefstal is gedacht. Dankzij geavanceerde Artificial Intelligence-technologie in combinatie met computervisie en camera’s houdt DeepMagic de klanten in de gaten en herkent het verdacht gedrag. Bovendien kunnen winkeleigenaren deze beelden live bekijken als ze dat willen. 

Copy of IMG_8492.jpg

2. Betalen door middel van gezichtsherkenning 

Bij Caliburger, een fastfoodrestaurant, is het mogelijk om je eten te bestellen via een interactief scherm, net zoals dat al bij vele McDonald’s-filialen mogelijk is. Zo heb je vast wel eens binnen een paar klikken een Big Mac besteld zonder ook maar één werknemer te hebben gesproken. Caliburger gaat hierin nog een stapje verder. Wanneer je hier voor de eerste keer iets bestelt, wordt je gevraagd of je je gezicht wil koppelen aan je account. Wanneer je vervolgens weer een bezoekje brengt en bestelt via het interactieve scherm, herkent het systeem je gezicht en laat het direct je favoriete maaltijd zien. Bovendien geeft het je de keuze om te betalen door middel van gezichtsherkenning. Dit is toch wel een voorbeeld van personalisatie op het hoogste niveau. 

3. Zonder betalen de winkel uit 

Tegenwoordig zijn door de vele zelfscankassa’s de lange rijen bij de kassa en een verplicht praatje met de kassière verleden tijd. Toch kan boodschappen doen nóg sneller en gemakkelijker met behulp van Zippin. Zippin helpt supermarkten om hun omzet te vergroten door meer klanten te kunnen bedienen. Dat werkt als volgt: eerst download je de Zippin-app en vul je in op welke manier je je boodschappen wil betalen. Vervolgens koppelt de app jouw account aan een persoonlijke QR-code. Deze ‘sleutel’ wordt gescand als je de winkel binnenkomt. Eenmaal binnen volgen headcamera’s jouw bewegingen. Deze camera’s en de zogenaamde gewichtssensoren in het schap volgen zowel jou als de producten wanneer je deze weghaalt en/of terugplaatst in het schap. Het volgsysteem registreert automatisch de boodschappen die je hebt meegenomen en stuurt je later een factuur en ontvangstbewijs. Handig toch?

4. Boodschappen in je brievenbus

Steeds meer supermarktketens bezorgen je boodschappen voortaan tot ín je eigen keuken. Terwijl het online boodschappen doen snel groeit, vereist het nog wel dat je thuis bent om de levering aan te nemen. Nu heeft Cleveron hier de Cleverpod op bedacht. De Cleverpod is een persoonlijke pakketkluis die werkt via een mobiele app. Deze ‘grote brievenbus’ wordt voor je huis geïnstalleerd en kan naast brieven en pakketjes ook je boodschappen in ontvangst nemen. Hierdoor hoef je niet meer naar de winkel én niet meer thuis te wachten op je bestelling. Of deze ontwikkeling net zo populair wordt als het online boodschappen doen, moet de tijd leren. Wat denk jij? Krijgen we in Nederland over enkele jaren ook onze boodschappen in onze brievenbus?

 

Marketing automation met SharpSpring

Bovengenoemde innovaties zijn natuurlijk erg interessant voor de retailwereld, maar als je een webshop hebt zijn niet alle toepassingen even relevant. Gelukkig zit ook de online marketingwereld niet stil op het gebied van innovatie én automatisering. Zo zijn wij bij Juist begonnen met het inzetten van marketing automation met het platform SharpSpring. Met deze software is het mogelijk om het marketingproces te automatiseren. Een concreet voorbeeld hiervan is om bijvoorbeeld een workflow aan te maken die automatisch handelingen uitvoert.

In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat wanneer je deze blog hebt gelezen, je over drie dagen een automatisch gegenereerde mail ontvangt over de voordelen van marketing automation binnen jouw bedrijf. We spreken je persoonlijk aan in die mail, en benoemen misschien zelfs wel dat je drie dagen geleden deze pagina hebt bezocht…

Ook is het mogelijk om gepersonaliseerde content aan te bieden op websites zelf. Wanneer je een pagina hebt bezocht wordt dit door de software geregistreerd en aan jouw persona gekoppeld. Bezoek je de pagina op een later moment nog eens? Dan bestaat de kans dat je wordt begroet met je voor- en achternaam op de webpagina. Oftewel: personaliseren zonder dat je hiervoor veel inspanning hoeft te leveren.

Ook marketing automation toepassen? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Nog meer geïnspireerd raken op het gebied van innovatieve ontwikkelingen? Bekijk dan eens onze blogs over 3 keer creatief gebruik van social media of 3 innovaties binnen de meubelbranche.

0 Reacties

Geef een reactie