Waar ben je naar op zoek?

10.10.2018
7 minuten
Marketing

3 inspirerende innovaties in de meubelbranche

Juist Redactieteam

Bij Juist vinden we innovatie super interessant. Sinds kort zijn we dan ook lid van de allergrootste database van Europa, waarin de meest mooiste innovaties voorbijkomen. Met deze innovaties kunnen we tot nieuwe inzichten komen voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Daarom delen wij graag de vetste, meest innoverende, vooruitstrevende en opvallende ontwikkelingen met jullie. Vorige keer bespraken we al een aantal gave innovaties in de foodbranche. Vandaag kun je de 3 meest inspirerende innovaties uit de meubelbranche ontdekken.

1. “Hey, hebben jullie alwéér een nieuwe bank?”

Is het altijd al je droom geweest om om de zoveel maanden je huis te restylen, maar heb je hier helaas de middelen niet voor? Niet getreurd, Feather, een meubelverhuurbedrijf uit Brooklyn, heeft een nieuwe service geïntroduceerd die deze droom kan verwezenlijken. Zij bieden namelijk een dienstverlening aan waarmee de meubelindustrie van een verkoopmodel naar een verhuurmodel wordt getransformeerd.

Hoe werkt dit?

Om de service te gebruiken, kies je eerst hoe lang je een meubelstuk nodig hebt. Vervolgens kun je filteren op een aantal dingen zoals verschillende stijlen en merken. Op deze manier vind je gemakkelijk het soort meubelstuk waar jij naar op zoek bent. Geen tijd om zelf alle meubels af te gaan en toch op zoek naar die ene perfecte bank? Dan biedt Feather ook een online Style Quiz aan. Wanneer je deze quiz invult, ontvang je een gepersonaliseerd samengesteld pakket op basis van jouw antwoorden en budget. Zodra de huurperiode is verstreken, kun je kiezen uit vier verschillende opties: vernieuwen, ruilen, kopen of retourneren. Natuurlijk maakt Feather elk item schoon en voert zij kwaliteitscontroles uit voordat het aan jou wordt afgeleverd. Bovendien komt Feather je bestelling gratis thuisbezorgen en helpen ze je met de set-up.

Waarom liever huren dan kopen?

Dit verhuurmodel van Feather biedt je meer flexibiliteit omdat het je in staat stelt om te ‘winkelen’ zonder dat je het hoeft te houden. Behalve het verminderen van de druk om grote beslissingen te nemen, helpt het abonnementsprogramma van Feather ook mee om vervuiling van de aarde tegen te gaan. Een deeleconomie zorgt er namelijk voor dat voorwerpen worden hergebruikt en dat meubels niet meteen naar de stort worden gebracht als het tijd is voor iets anders.

Dit idee zou ook toepasbaar kunnen zijn in een wat luxere branche, zoals design meubilair of kunst. Zouden nog meer industrieën profijt kunnen hebben bij het invoeren van een abonnementsmodel?

2. Virtuele meubels in jouw huis! 

Een showroom van een meubelzaak ziet er altijd uit om door een ringetje te halen. Alles is prachtig op elkaar afgestemd en volgt de laatste trends. Maar komt die ene schitterende bank net zo tot z’n recht in je eigen huiskamer of sla je de plank dan volledig mis? Voorheen was de enige mogelijkheid om dit te ontdekken door de bank op de gok te kopen en hopen dat alles er net zo gelikt uit zou zien als in de showroom. Maar dat is nu verleden tijd.

Oplossing

Een nieuwe app voor interieurontwerp, RoomAR, heeft een oplossing voor dit probleem. RoomAR maakt gebruik van Augmented Reality (AR) en kunstmatige intelligentie (AI) en stelt je in staat om virtuele meubels op de juiste schaal in je eigen interieur te bekijken. Met behulp van deep learning, machine learning-algoritmen en computervisie analyseert RoomAR Core jouw stijl. Vervolgens beveelt de mobiele app gepersonaliseerde producten aan op basis van jouw stijl en leefomstandigheden. Na het aanbevelen van deze producten, maakt de app via RoomAR Shop verbinding met een online winkel, waarop je deze producten kunt kopen. RoomAR is een persoonlijke en eenvoudig te gebruiken app en biedt een innovatieve manier van woningen inrichten.

RoomAR voor uw onderneming?

RoomAR is ook voordelig voor bedrijven, doordat het de twijfel van de klant sneller kan wegnemen. Bovendien kan het de klanttevredenheid verhogen, doordat je de klant verder helpt. Daarnaast is RoomAR bruikbaar als verkoophulpmiddel om producten te promoten op beurzen en in showrooms. Maar dat is niet alles. RoomAR beschikt ook over een hele andere functie. Zo kunnen retailers en fabrikanten bedrijfsinzichten inzien via RoomAR Analytics. Dit zijn gegevens die inzicht geven in onder andere trends, klantactiviteiten en target customers.

RoomAR verandert de manier waarop consumenten winkelen en hoe retailers meubilair verkopen. Door AR-visualisaties van producten aan te bieden, voeg je de online en offline retailervaring samen. De gigantische meubelzaak Ikea ging al voor met hun speciale Ikea-app genaamd Ikea Place.

3. Een screenprotector voor voor je meubels!

Voor iedereen die een screen protector zou willen gebruiken op hele andere dingen dan schermen, heeft een Japanse fabrikant wellicht een oplossing. De fabrikant Washin Chemical Industry heeft namelijk een afpelbare verf ontwikkeld die bijna elk oppervlak kan beschermen. De geurloze verf, genaamd Belay, is verkrijgbaar in zowel gekleurde als transparante versies, en in een glanzende of matte afwerking.

Verf als beschermlaag

Om de verf te gebruiken, breng je deze gemakkelijk aan met een borstel op een schoon en glad oppervlakte. Wanneer de verf droog is, beschermt het het onderliggende oppervlakte tegen deuken, inkepingen, krassen en watervlekken. De verf werkt bovendien ook op verschillende materialen zoals hout, tegels, keramiek en gladde stenen. Helaas werkt het niet zo goed op poreuze oppervlakken. Daarnaast kan de gekleurde verf ook op glas gebruik worden om verwijderbare raamschilderingen te maken. De fabrikant beveelt wel aan om de verf elke paar maanden af te pellen, om ervoor te zorgen dat deze gemakkelijk te verwijderen is.

Zorgeloos spelen

Belay paint werd in november in Tokio gelanceerd op de IFFT Interior Lifestyle Living-beurs. Hier werd deze bijzondere verf geïntroduceerd als een manier om een “constant comfortabele ruimte” te bieden. Zo kan iedereen zich optimaal amuseren zonder zich zorgen te maken om bijvoorbeeld het meubilair. Zou jij dit thuis gebruiken?

Heb jij nog andere innovatieve ideeën, concepten of bedrijven gespot? Deel ze dan gerust met ons in een reactie of via de mail.  

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐