Wil je weten wat zoekmachineoptimalisatie is, oftewel SEO (Search Engine Optimization)? Dan kan ik het heel kort houden: hoog scoren in de zoekmachines met verschillende zoekopdrachten. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik geef het toe. Daarom heet ik je van harte welkom in ons SEO-restaurant, waarin ik metaforisch duidelijk ga maken wat er bij zoekmachineoptimalisatie komt kijken en hoe wij dit binnen Juist aanpakken.
UPDATE: maart 2021
Het SEO-restaurant van Juist opende april 2019 haar deuren. Ondertussen weten we veel meer en is ons restaurant alsmaar aan het groeien. De hoogste tijd om het vernieuwde recept met jullie te delen. Iets wat de meeste chef-koks nooit zouden doen, maar wij zijn de flauwste niet!
Wat is zoekmachineoptimalisatie – wat is SEO?
Zoekmachineoptimalisatie is een onderdeel van zoekmachinemarketing, in het Engels beter bekend als SEM (Search Engine Marketing). Je gaat het optimale uit het gebruik van zoekmachines door (potentiële) klanten halen. Daarvoor dien je jouw website dus optimaal ingericht hebben zodat dit ook herkend wordt in de niet-betaalde zoekresultaten. Je gaat antwoord geven op het zoekgedrag van de gebruikers van zoekmachines zonder daarop te adverteren. Doe je dit wel, dan ga je aan de slag met SEA (Search Engine Advertising). Twee afzonderlijke specialistische middelen binnen SEM, maar het liefst brengen we hier ook nog synergie in aan. Waarom? Je wil gebruikmaken van zoekmachines. Afhankelijk van je doelen en budgetten bepalen we of SEO (lange termijn investering) en/of SEA (korte termijn investering) het beste bij je past.
De volgende vraag die opdoemt: waarom zoekmachineoptimalisatie? Ik kan genoeg redenen geven waarom je hoog zou willen scoren in de zoekmachines met verschillende zoekopdrachten. Maar het draait voornamelijk om het volgende:
- Hoe beter je positie in de zoekmachines is, des te sneller iemand naar je website klikt.
- Meer bezoekers naar je website vergroot de kans op conversies (bestellingen/aanvragen etc.)
- Meer vertoningen in de zoekresultaten levert je meer naamsbekendheid op.
Dat wil jij vast en zeker ook. Maar niet iedereen kan zomaar hoog scoren in de zoekmachines met verschillende zoekopdrachten. Een Michelinster heb je ook niet van de ene op de andere dag. Zoekmachineoptimalisatie is een proces. Je bouwt gaandeweg een website op die antwoorden geeft op de zoekopdrachten die worden ingevoerd in zoekmachines zoals Google en Bing.
Dat is namelijk het belang van de zoekmachines: antwoord geven op datgene waar een gebruiker naar op zoek is. Jij moet met je website antwoord kunnen geven op die vraag. Wanneer iemand op zoek is naar een goedkoop restaurant in Zwolle is het niet de bedoeling dat hij uitkomt bij driesterrenrestaurant De Librije.
Gevonden worden met de juiste zoektermen, daar draait het om bij zoekmachineoptimalisatie. Daar dien je wel wat voor te doen en te blíjven doen. Het algoritme van zoekmachines blijft veranderen en je moet meeveranderen om je concurrentie voor te blijven.
Als je hoge posities wil behalen in de zoekresultaten dien je jouw website (SEO-restaurant) op orde te hebben. Waar moet je dan aan denken? Verplaats je daarvoor in de bezoekers van jouw SEO-restaurant.
Wat moet goed zijn als jij naar een restaurant gaat? Natuurlijk moet het eten in orde zijn, want daar kom je nu eenmaal voor. Maar daar blijft het niet bij. Denk bijvoorbeeld aan het meubilair, de bediening, de parkeergelegenheden, de temperatuur in het restaurant, de muziek, het bestek, de prijs en zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor zoekmachineoptimalisatie geldt hetzelfde. Maar dan dien je natuurlijk weer met nét wat andere factoren rekening te houden.
De drie pijlers van SEO
Zoekmachines beoordelen constant de pagina’s in de zoekresultaten. Zij zijn in het geval van jouw SEO-restaurant de recensent en beoordelen of jouw restaurant een top 10-positie verkrijgt door deze af te wegen tegen andere restaurants. Daarbij maken ze gebruik van honderden beoordelingsfactoren, zoals ik deze eerder ook al opsomde voor een restaurant. Deze beoordelingsfactoren kunnen we verdelen over drie pijlers. Dit zijn direct de drie belangrijkste pijlers voor zoekmachineoptimalisatie:
- Techniek
- Content
- Populariteit
In dit blog ga ik de techniek vergelijken met de staat van het restaurant, de content met het eten en drinken in het restaurant en de populariteit met datgene wat anderen over jouw restaurant zeggen. Zo probeer ik een beeld te schetsen van wat jij kunt doen om de beste posities in de zoekresultaten te verkrijgen.
Techniek – de staat van het restaurant
Te beginnen, de eerste pijler van zoekmachineoptimalisatie: techniek. De techniek van de website dient in orde te zijn. Niets meer, niets minder. Ik vergelijk het daarom met de staat van het restaurant. Hoe ziet het pand eruit, wat is de staat van het meubilair, wat is de temperatuur in het restaurant, kun je jouw auto gemakkelijk parkeren, is de menukaart duidelijk, is het restaurant voor iedereen toegankelijk? Zomaar wat vragen die opspelen als je het hebt over de staat van het restaurant.
Voor een website ga ik soortgelijke vragen stellen. Deze vragen stellen wij bij iedere website waarvoor wij aan de slag gaan met zoekmachineoptimalisatie. Hiermee beoordelen we de zuiverheid van de technische structuur, de opbouw van de HTML en diverse andere technische aspecten. Dit zijn beoordelingen waar je nét wat meer inzichten in moet hebben dan voor het beoordelen van een restaurant, dat moet ik erkennen. Daarom duik ik hier wat dieper in.
Of het nu gaat om een nieuwe website of een bestaande website, een nieuw restaurant of een bestaand restaurant; we beoordelen de huidige staat en nemen dat als nulpunt. En dan gaan we aan de slag om alle puntjes in orde te hebben. We gaan immers voor die Michelinsterren!
Dit zijn de belangrijkste aspecten op het gebied van techniek voor zoekmachineoptimalisatie met daarbij een metafoor naar jouw SEO-restaurant:
- De structuur van de website. Een goed in elkaar gezette website (met een duidelijke hiërarchische structuur die o.a. gebruikt wordt in een sitemap) helpt Google thematisch de content te organiseren. Een sitemap helpt zoekmachines de website makkelijk te indexeren.
- Is jouw restaurant vindbaar, komt een bezoeker gemakkelijk door de menukaart heen en is het restaurant logisch ingedeeld?
- Een txt-bestand. Dit is een bestand om een website volledig te laten indexeren of bewust delen af te schermen voor bepaalde webspiders/zoekbots. Dit wordt met name gebruikt om te voorkomen dat (delen van) een website ongevraagd automatisch worden gekopieerd en bijvoorbeeld daarmee worden opgenomen in de zoekresultaten van zoekmachines.
- Blijven jouw recepten geheim, wordt enkel daar waar jouw restaurant voor staat naar buiten gebracht?
- De laadtijd van de website. Zowel Google als Bing gebruikt de laadtijd als een belangrijke beoordelingsfactor. Google maakt bijvoorbeeld gebruik van Google Pagespeed. Naast dat dit een technisch aspect is waarop je beoordeeld wordt, is het ook gebruiksvriendelijker wanneer de laadtijd van jouw website in orde is. Deze eisen worden jaarlijks aangescherpt, dus je moet hierin bijblijven.
- Hoe lang moeten jouw gasten op hun eten en drinken wachten?
- De website moet responsive zijn. Sinds begin 2017 ligt voor Google de meeste focus op de mobiele versie van een website. Het gebruik van mobiele telefoons wordt steeds populairder en Google gaat hierin mee. Daarom is het uiterst belangrijk dat je website helemaal geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, maar natuurlijk ook voor desktop en tablet.
- Is jouw restaurant toegankelijk voor alle doelgroepen, heb je ook aan de vegetariërs gedacht?
- Voorkom dekkingsfouten op je website. Zoekmachines indexeren de website en willen hierin geen fouten zien. Voorbeelden van dekkingsfouten zijn serverfouten en 404-pagina’s. Deze lezen wij uit door middel van de SEO-tools van Ahrefs, Screaming Frog en Google Search Console.
- Klopt jouw bedieningssysteem en zijn alle tafels in jouw restaurant goed gekoppeld aan het betalingssysteem, is er geen lekkage in het dak van jouw restaurant?
- Koppelingen met Google. Met Google Search Console kun je, na het verifiëren van alle domeinnaamversies, de website monitoren op eventuele errors, indexatie- en sitemapfouten. In Google Analytics kun je analyseren wat het gedrag is op jouw website en hierop inspelen. Met Google Mijn Bedrijf maak je een gepersonaliseerde bedrijfsvermelding in Google die zichtbaar is in de zoekresultaten.
- Kun je zien hoe bezoekers bij jou in het restaurant terecht komen en wat je verdient met je restaurant?
Naast bovenstaande factoren komt er nog meer kijken bij het in orde hebben van de techniek van jouw website. Om de techniek van jouw website in orde te hebben kan het zijn dat je een specialist nodig hebt. Wil je weten of jouw website technisch SEO-proof is? Maak het bespreekbaar en stuur direct een mail naar de chef-kok 😉.
Content – wat kunnen we eten en drinken in het restaurant
De pijler content is beter beheersbaar door jou als restauranteigenaar dan de pijler techniek. Hierbij gaat het namelijk om alle teksten en beelden die op jouw website staan. Vergelijk het maar met het eten en drinken in jouw restaurant. Jij bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eten en drinken en de manier waarop je het serveert. In het geval van SEO word je door de zoekmachines beoordeeld op de kwaliteit en relevantie van de content voor de gebruiker.
De kunst bij zoekmachineoptimalisatie is om met de juiste content in te spelen op het zoekgedrag van jouw (potentiële) bezoekers. Vervolgens kun je hier content voor ontwikkelen of laten ontwikkelen.
Stel, wij hebben beiden een SEO-restaurant in Eindhoven. Jij hebt een Franse keuken en ik ben de specialist in Aziatische gerechten. We willen beiden gevonden worden in de zoekresultaten. Ik met mijn Aziatische keuken, jij met jouw Franse gerechten. Daar verschillen we in, maar er zit ook overlap tussen. Beiden willen we namelijk gevonden worden op de zoekwoordencombinatie ‘restaurant in Eindhoven’. Maar we zijn heus niet de enige restaurants; de concurrentie is moordend. Hoe gaan we dit voor elkaar boksen?
Om te bepalen waar jouw (potentiële) bezoekers daadwerkelijk op zoeken of te zien waarop je goed gevonden kunt worden, vinden wij het noodzakelijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Een goed vindbare website is namelijk afhankelijk van de juiste content gebaseerd op de juiste zoekwoorden.
In een zoekwoordenonderzoek wordt relevant zoekgedrag in kaart gebracht en gerelateerd aan zoekvolumes en concurrentie. Een goed uitgevoerd zoekwoordenonderzoek geeft richting aan welke content voorrang krijgt bij de ontwikkeling en biedt een houvast bij het maken van doelstellingen en het bepalen van verwachtingen. Voor het maken van een zoekwoordenonderzoek maken wij gebruik van de zoekwoordplanner van Google en Ubersuggest. Hierin voeren we zoekopdrachten in waarbij de suggesties inclusief zoekvolumes om de oren vliegen. Daarnaast kunnen we ook concurrenten onder de loep nemen. Waarmee scoren zij en kunnen wij hier iets van leren?
Terug naar onze restaurants in Eindhoven. Even afgezien van de pijlers techniek en populariteit wil je je richten op de juiste zoekwoorden(combinaties). Moet je gaan voor zoekwoorden(combinaties) waar de concurrentie moordend op is? Of ga je je richten op zoekwoorden(combinaties) met minder zoekvolume, maar die wel heel specifiek zijn? Ik wil bijvoorbeeld gevonden worden op ‘Aziatisch restaurant in Eindhoven’ en jij op ‘restaurant in Eindhoven met Franse gerechten’.
Dat is tenminste wat ons gevoel zegt. Bij het zoekwoordenonderzoek ga je kijken waar daadwerkelijk naar gezocht wordt en waar je op gevonden wilt worden. Vervolgens ga je hier gerichte content voor ontwikkelen. Op die manier wil je organisch verkeer naar je website leiden.
Een zoekwoordenonderzoek kun je uiteraard ook gebruiken voor je SEA-campagnes. Om maar eens aan te geven dat er raakvlak zit tussen beide middelen!
On-page optimalisaties en landingspagina’s
Nu is het zo dat je zoekmachineoptimalisatie kunt toepassen bij nieuwe websites en bestaande websites. Bestaande websites beschikken al over diverse pagina’s die in de loop der jaren al wat waarde hebben verkregen. Vergelijk het maar met gerechten die al tijden op de kaart terug te vinden zijn.
Nadat we weten waar we content voor gaan ontwikkelen, kunnen we bestaande pagina’s optimaliseren voor de zoekmachines om meer organisch verkeer naar je website te krijgen; on-page optimalisaties. In het geval van ons SEO-restaurant gaan we dus de bestaande gerechten optimaliseren naar de wens van de bezoeker. Laat dat nou net de bezoeker zijn die jou wil vinden via de zoekmachines.
Bij nieuwe websites willen we de pagina’s uit de structuur natuurlijk direct optimaliseren. Vervolgens gaan we de website steeds verder uitbreiden. Het wordt een onderdeel van het proces dat zoekmachineoptimalisatie heet. Extra content draagt alsmaar bij aan de waarde van jouw website.
Een andere manier om verkeer organisch naar je website te krijgen is het ontwikkelen van landingspagina’s. Deze pagina’s hoeven niet per se in de menustructuur van je website terug te komen. Ze hebben namelijk als voornaamste doel om organisch verkeer binnen te halen doordat je de pagina’s ontwikkelt gericht op een bepaald zoekwoord of een bepaalde zoekwoordencombinatie. Vervolgens wil je dat de bezoekers die via deze pagina’s op je website binnenkomen op je website blijven en doorklikken. Je kunt landingspagina’s zien als de lokkertjes naar jouw restaurant, zoals de specialiteiten van het huis.
Wil jij weten waar wij rekening mee houden bij het ontwikkelen van een landingspagina? Zie onze adviespagina en ontwikkel dé landingspagina voor jouw website.
Content ontwikkelen
Jij bent waarschijnlijk degene die het meest weet en het meest kan vertellen over jouw SEO-restaurant. Maar het is en blijft een kunst om dat te vertalen naar de juiste teksten en beelden. Het zoekwoordenonderzoek geeft richting voor welke zoekwoorden je kunt gaan schrijven, maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Daarom geef ik je een aantal SEO-richtlijnen mee voor het ontwikkelen van een zo goed mogelijke SEO-pagina:
- Ontwikkel een URL met daarin een logische structuur en het zoekwoord.
- Formuleer een paginatitel: zoekwoord ergens vooraan, maximaal 65 karakters.
- Formuleer een meta description: zoekwoord mag meerdere malen voorkomen, korte samenvatting van pagina, maximaal 155 karakters.
- Voorzie de pagina van een H1-kop: eerste kop van de pagina, moet zoekwoord bevatten.
- Schrijf een goede inleiding: minimaal 7 regels die meermaals het zoekwoord bevatten.
- Schrijf minimaal 2 sub-alinea’s: gerelateerd aan het zoekwoord, maximaal 7 regels per alinea.
- Ontwikkel een SEO-pagina van minimaal 500 woorden.
- Voeg interne links toe aan je tekst: denk aan links naar de contactpagina en product-/dienstenpagina’s, kunnen in principe alle pagina’s op de website zijn.
- Voeg externe links toe waar mogelijk en van toepassing.
- Maak belangrijke woorden of zoekwoorden dikgedrukt.
NIEUW IN ONS SEO-RESTAURANT: DE CONTENTPOOL!
Zie het als een nieuw aanbod in ons restaurant. Content is zó belangrijker, je hebt het nodig om vindbaar te zijn. Klanten moeten weten dat ze bijvoorbeeld bij jou glutenvrije gerechten kunnen bestellen. Als je dit niet communiceert, dan vindt de bezoeker jou niet. Zonde!
Aangezien niet ieder ‘restaurant’ de tijd heeft om dit te communiceren door middel van on-page optimalisaties en/of het maken van landingspagina’s hebben wij de contentpool in het leven geroepen. Een groep flexwerkers die wij opleiden en die tegen een gereduceerd tarief voor jou aan de slag gaan met content.
Is dit waar je naar op zoek bent? Mail de chef-kok! Hij kan wel wat talentvolle koks uit de keuken halen die voor jou wat kunnen betekenen. Zij hebben al wat successen geboekt voor wat klanten, vraag de chef-kok maar om een referentie.
Populariteit – wat zegt men over jouw restaurant
De pijler populariteit is weer wat lastiger beheersbaar. Als we spreken over populariteit hebben we het over het linkprofiel van een website. Dat geeft aan in hoeverre andere websites verwijzen naar jouw website. Wij brengen dit in kaart door middel van de tool Ahrefs. We zien hierin hoeveel backlinks een website heeft, maar nog belangrijker: hoe waardevol deze zijn.
Ter vergelijking: je buurmeisje dat haar spreekbeurt geeft over jouw restaurant heeft veel minder bereik dan wanneer de nationale krant een artikel wijdt aan jouw restaurant. De verwijzing van de nationale krant is veel waardevoller dan die van jouw buurmeisje. In de realiteit wil het zeggen dat een verwijzing van bijvoorbeeld de website van het Algemeen Dagblad waardevoller is dan de nietszeggende knutselwebsite van je buurmeisje.
Het is dus van belang dat je gaat verwijzen (linken). Daarmee bouw je jouw linkprofiel op. Een linkprofiel bestaat onder andere uit interne, externe en binnenkomende links.
Intern linken in een restaurant is heel normaal. Kijk maar naar de menukaart of luister maar eens naar het personeel van een restaurant. Op de kaart staan combinaties die geadviseerd worden. Het personeel kan bij een bepaald gerecht een heerlijke wijn adviseren. Voor jouw website geldt hetzelfde. Je kunt gemakkelijk van de ene naar de andere pagina verwijzen wanneer je hierover spreekt. In dit blog verwijs ik bijvoorbeeld intern naar enkele interessante cases waar we trots op zijn.
Externe links zijn in een restaurant misschien minder voor de hand liggend. Voor een website geldt hetzelfde. Je verwijst enkel naar een ander restaurant of een andere website wanneer dit relevant is voor je. Je kunt bijvoorbeeld vertellen waar jouw dranken vandaan komen, of praten over een restaurant waarmee je samenwerkt. Op een website doe je hetzelfde. Je kunt aangeven waar je bepaalde informatie vandaan hebt door het te onderbouwen met een informatief artikel of blogbericht. Wil je bijvoorbeeld uitleggen of onderbouwen wat zoekmachineoptimalisatie is? Dan kun je verwijzen naar dit blogbericht 😉.
Dat wat je lastig tot niet kunt beheersen zijn de binnenkomende links. Dat zijn de verwijzingen van andere websites naar jouw website. Zoals eerder aangekaart dragen verwijzingen van waardevolle websites meer bij aan een sterker linkprofiel dan de verwijzingen van websites met weinig tot geen waarde. Deze waardes worden in Ahrefs uitgedrukt in domain rating (DR) en URL-rating (UR). DR geeft aan wat de waarde is van de domeinen waarvan de links komen; UR geeft de waarde van de specifieke URL’s waarvan de links komen aan.
Een voorbeeld uit de praktijk: een klant van ons, Kerstpakketten.nl, zag haar linkprofiel enorm stijgen dankzij een link in een blogbericht van Mailchimp.
Verschil tussen SEO en SEA
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Maar er is nog een manier om gevonden te worden in de zoekresultaten, namelijk met SEA. SEA betekent Search Engine Advertising. Daarmee wordt betaald adverteren in de zoekmachines bedoeld. Je betaalt om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden en richt daarvoor je snippet in. Vervolgens moet je ook betalen per klik naar jouw website via dit zoekresultaat, in tegenstelling tot de organische resultaten (die zijn immers ‘gratis’). De betaalde zoekresultaten worden nadrukkelijker getoond, boven de organische zoekresultaten.
Het voordeel van SEA is dat je op korte termijn bovenaan in de zoekresultaten kunt komen. Je betaalt hier wel een prijs voor, dat kan een nadeel zijn wanneer je meer kosten hebt dan dat het oplevert. Ook wil je niet afhankelijk zijn van SEA. Voor SEO betaal je niets per klik, maar er gaat wel een proces aan vooraf. Daarnaast krijg je nooit een garantie voor topposities. Je moet scoren op alle drie de pijlers en je moet je concurrentie weten af te schudden. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor SEA.
Nu hoor ik je denken; ‘moet ik er alles aan doen om organisch gevonden te worden als ik ook bovenaan kan komen door te betalen?’ Ons advies: ga aan de slag met SEO én SEA! Waarom? Dat ga ik je uitleggen.
Belangrijk hierbij om te weten is het gedrag van de zoeker. Rand Fishkin toonde ons tijdens YoastCon2019 de volgende percentages voor wat betreft het doorklikgedrag van de zoeker na het invoeren van een zoekopdracht in 2018 in Europa en het Verenigd Koninkrijk:
Organisch resultaat | Betaald resultaat | Klikt niet verder | |
Desktop | 63,% | 6,4% | 30,0% |
Mobiel | 36,7% | 8,8% | 54,4% |
Zoals je ziet klikt een gebruiker van een zoekmachine veelal op een organisch resultaat of klikt hij niet verder. Daarom is het van belang om ook organisch gevonden te worden met een goede pagina. De betaalde resultaten moeten zeker niet onderschat worden. Je kunt hiermee snel verkeer naar je website halen. Je betaalt hier dan wel voor, maar wanneer dit bezoek jou meer oplevert dan dat het kost is het waardevol.
Ik zou best bereid zijn om wat te betalen zodat mijn SEO-restaurant gevonden wordt, maar in de ideale situatie zou je dit niet nodig hebben. Misschien ben ik nog niet zo ver met mijn SEO-restaurant. Daarom is het verstandig om een gedegen SEO-plan én SEA-plan te maken dat past bij de strategie van je onderneming als je aan de slag gaat met digitale marketing. De synergie hierin is wederom belangrijk om het optimale uit zoekmachinemarketing te halen.
Zoekmachineoptimalisatie voor jouw website
Nu je het bovenstaande tot je genomen hebt is het de hoogste tijd om met jouw website aan de slag te gaan. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat, metaforisch, jouw SEO-restaurant in topstaat is, het beste eten en drinken te bieden heeft en waar iedereen over spreekt? Maar ook de vraag: hoe benutten we zoekmachinemarketing als geheel? Moeten we daarvoor enkel de focus hebben op SEO, of kunnen we het versterken met SEA?
Of het nu gaat om een nieuwe website of een bestaande website, wij hebben eenzelfde en eigen aanpak waarbij we streven naar optimaal succes. Dit proces bestrijkt een aantal fases waarin we vanuit een nulpunt gaan werken naar meer resultaten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.
Te beginnen met de quickscan. Kunnen we op basis van een eerste analyse zien wat nu gebeurt en waar nog kansen liggen. Natuurlijk moet het passen bij de strategie die je voor ogen hebt of die misschien nog wel geformuleerd moet worden. Dat brengen we eerst in kaart, eerder gaan we niet aan de slag met jouw SEO-restaurant. Of misschien moeten we het wel Search-restaurant noemen; ongeacht of het SEO of SEA is wat bij je past, je wil het optimale uit zoekmachinemarketing halen.
Wanneer we de strategie geformuleerd hebben en mogelijkheden zien op het gebied van Search, dan gaan we een Search Plan van Aanpak maken. Wij geloven namelijk in de synergie tussen SEO, SEA en UX (User Experience). SEO en SEA kunnen elkaar versterken en bij iedere case moeten we overwogen keuzes maken over de inzet van één of beide middelen. Daarnaast wordt de concurrentie op het gebied van SEO én SEA steeds groter en kostbaarder.
Een bezoekende klant is daarom nóg waardevoller dan ooit tevoren. Het is dus zaak om deze klant op jouw website te behouden. Jouw website is de online winkel, maar je kunt het wel vergelijken met een fysieke winkel. Als de bezoeker eenmaal in de fysieke winkel komt wil hij ook vinden waar hij naar op zoek is en moeten alle omstandigheden kloppen. Denk aan de temperatuur, het opstellen van het assortiment, de obers in jouw restauranten, etc. etc. Bij het maken van dit plan is het van belang te weten waar je nu staat, waar je naar toe wil, wat de concurrentie is en doet, maar zeker ook wat de budgetten en uiteindelijke kosten zijn.
De volgende stap die nóóit mag ontbreken in het proces: het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Zoals eerder benoemd maken we gebruik van SEO-tools als de zoekwoordplanner van Google en Ubersuggest. Mede dankzij deze tools kunnen we bepalen wat het zoekvolume van een zoekwoord of zoekwoordencombinatie is en hoe moeilijk het is om te scoren met dit zoekwoord of deze zoekwoordencombinatie in de zoekresultaten. Daarbij kunnen we hulp gebruiken van jou als expert in de branche. Jij hebt het beste een idee waar een potentiële bezoeker van jouw website naar op zoek is of waarop jij gevonden wil worden. Vervolgens gaan wij uitzoeken wat daar de resultaten van zijn of dat we beter alternatieven kunnen gebruiken.
Nu we weten wat het plan is voor een bepaalde periode gaan we actie ondernemen. Afhankelijk van de doelen, de budgetten, de wensen en welke andere reden dan ook, gaan we die volgende stappen zetten. Deze kunnen we vooraf niet exact formuleren. Wel kunnen we wat opties benoemen:
- We gaan investeren voor lange termijn: we gaan voor een solide basis. Hierbij hoort een SEO-audit. Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit ontiegelijk veel factoren, de belangrijkste willen we op orde hebben voordat we verder gaan. Zeker op technisch niveau.
- We gaan aan de slag met content om te zien wat nu al mogelijk is met de huidige staat van je restaurant. Hiervoor kunnen we jou opleiden als volwaardig contentontwikkelaar, maar je kunt dit ook aan ons uitbesteden. De contentpool aan flexwerkers staat te popelen om voor jou aan de slag te gaan!
- Laten we ons gaan concentreren op het linkprofiel. We hebben het idee dat alles al als een huis staat, we willen gericht op zoekwoorden de posities gaan versterken door middel van linkbuilding.
Tot slot laten we je niet aan je lot over. Zoekmachineoptimalisatie draait om analyseren, monitoren en verbeteren. We willen niet dat andere restaurants jou op den duur voorbijstreven. Daarom is het belangrijk in te spelen op trends en veranderingen in de markt, maar ook op het gebied van SEO. Dit doen we tijdens het maandelijkse SEO-beheer. Waar houden we ons onder andere mee bezig?
- Monitoren in Google Search Console; posities zoekwoorden, crawlfouten, sitemap, indexeringsstatus.
- Analyse in Google Analytics; bouncepercentages, branded/non-branded verkeer, verkeer t.o.v. verschillende periodes.
- Monitoren huidige posities van belangrijke zoekwoorden door middel van de tool Keyword.com en het ontdekken van kansen met het oog op de concurrentie.
- Monitoren van het linkprofiel en deze spiegelen aan de concurrentie voor het verbeteren van het linkprofiel.
Om de drie maanden versturen we een uitgebreide SEO-rapportage waarin we de voortgang rapporteren, evenals de uitgevoerde acties en een actieplan van nieuwe mogelijke verbeteringen.
Scoren in de zoekmachines
De weg naar die nummer 1 posities in de zoekresultaten is nu aardig uitgestippeld. De hoogste tijd om jouw website vindbaar te gaan maken in de niet-betaalde zoekresultaten. Ben jij in staat om jouw SEO-restaurant naar de organische top te krijgen? Of heb jij er nog wel een beetje moeite mee, aangezien het om een SEO-restaurant gaat en niet zomaar een restaurant…? Juist helpt je graag voorop te lopen met zoekmachineoptimalisatie. Neem contact met ons om vrijblijvend te horen wat wij voor jou kunnen betekenen. Voor het geheime recept mag je natuurlijk ook direct mailen met de chef-kok.
Bon appétit!