Altijd handig; zo’n overzicht van alle formaten van afbeeldingen en video’s voor op social media. Dit blog bevat alle formaten die je nodig hebt om content te maken voor Facebook, LinkedIn en Instagram. Dit zijn de social media formaten van 2024.
Facebook formaten 2024:
Profielfoto Facebook
- Profielfoto: 320 X 320
Omslagfoto Facebook
- Omslagfoto desktop: 820 X 312
- Omslagfoto smartphone: 640 x 360
- Minimale vereisten: 400 X 150
- Bestandsformaat: JPG (voorkeur)
- Bestandsgrootte: < 100 kb (voorkeur)
Tip: gebruik de mobiele omslagfoto als basisontwerp. Zorg dat je bij de desktopversie boven en onder 90 pixels vrijhoudt en links en rechts 24 pixels. Op die manier is de omslagfoto van je bedrijf zowel op mobiel als desktop zichtbaar.
Facebook tijdlijn
- Uitgelichte foto: 1200 X 720
- Foto’s: 1200 X 1800
- Video’s (portret): 720 X 1200
- Video’s (landscape): 1200 X 720
- Vierkante foto’s en video’s: 1200 X 1200
- Afbeeldingen voor events: 1920 X 1080
- Stories: 1080 X 1920
Voor Facebook kun je dus verschillende formaten gebruiken. De 4:5 verhouding is het beste formaat in 2024, maar soms laat de content deze verhouding niet toe. Deze verhouding werkt zo goed omdat (op de meeste telefoons) zo het bericht schermvullend is. Als je een 1:1 verhouding gebruikt, een vierkant formaat, dan kun je die content ook meteen gebruiken op Instagram.
Facebook advertenties
- Liggende afbeelding: 1200 X 628
- Afbeelding carrousel (vierkant): 1080 X 1080
- Video’s: 1200 X 675 of 1200 x 1200
Tip: Gebruik niet te veel tekst in je advertentieafbeeldingen. Bij meer dan 20% wordt de advertentie dan beperkt in het bereik.
Linkberichten genereren meer kliks dan berichten waarin je een link plaatst zonder linkafbeelding. De formaten voor deze berichten zijn anders dan normale posts. Hierbij is er ook een verschil tussen een normaal linkbericht en een carrousel. De carrousel toont meerdere foto’s. Het formaat van een linkbericht is 1200 X 628, van een carrousel is 1080 X 1080.
Facebook tips
- Deel een tip – Begin het bericht met “TIP”, zodat anderen het gemakkelijk kunnen zien.
- Plaats een super interessant bericht over jouw content – Door overtuigende berichten te plaatsen trigger je lezers meer om verder te lezen.
- Blijf bezig – Reageer en geef antwoord op vragen; sla vooral negatieve reacties niet over met het het geven van feedback.
- Blijf positief – Positieve/behulpzame berichten zorgen voor meer verbondenheid dan de negatieve.
- Gebruik afbeeldingen/video’s – Berichten met afbeeldingen of video’s worden vaker gedeeld. Ook is dat makkelijker wanneer iemand Facebook gebruikt via zijn mobiel. Kies daarom simpele, duidelijke afbeeldingen en korte video’s die makkelijk te bekijken zijn op de mobiele telefoon of tablet.
- Maak gebruik van verschillende lettertypes – Door belangrijke woorden uit te lichten met verschillende lettertypes komt de boodschap beter binnen bij de lezer. Dat moet uiteraard wel bij je passen.
LinkedIn formaten 2024:
Profielfoto LinkedIn
- Profielfoto: 300 X 300
Omslagfoto LinkedIn
- Omslagfoto: 1536 X 768
- Minimale vereisten omslagfoto: 1128 X 191
- Bestandsgrootte: max. 4 MB
- Beeldverhouding: 1.91:1
- Bestandsformaat: JPG of PNG
LinkedIn tijdlijn
- Afbeelding: 1200 X 628
- Linkafbeelding: 1200 X 628
LinkedIn-advertenties
- Sponsored: 1200 X 627
- Spotlight: 300 X 250
- Carrousel: 1080 X 1080
Bij een LinkedIn carrousel bericht wordt alleen een PDF bestand ondersteund.
LinkedIn is uiterst geschikt voor b2b-doelgroepen. Om hier goed te scoren hebben we een aantal tips toegevoegd.
LinkedIn update tips
- Onderwerp – Deel belangrijk nieuws in je branche of industrie en sneak peeks over nieuwe producten en functies.
- Contact opnemen – Leid mensen naar middelen, zoals eBooks, blogberichten, video’s, etc.
- Links – Wanneer je een link deelt zorgt LinkedIn er automatisch voor dat je post een linkbericht wordt. Daarmee kunnen lezers makkelijker doorklikken naar je website. Door de uitgelichte afbeelding van die pagina aan te passen geef je automatisch de juiste afbeelding mee aan LinkedIn. Je kunt ook een andere afbeelding uploaden.
- Analyseer – Minimaal 1% betrokkenheid is het doel. Deze statistieken kun je inzien als je admin bent. Houd de statistieken goed bij om te weten wat werkt en wat niet.
Instagram formaten 2024:
Instagram profiel
- Profielfoto: 180 X 180, (In een cirkel)
Op Instagram is het niet alleen belangrijk om goede foto’s te plaatsen, maar ook dat je foto’s bij elkaar passen. Instagram heeft een ‘grid’; je posts op volgorde. Als iemand je profiel bezoekt, ziet diegene dit grid. Als je zorgt dat al je foto’s op elkaar aansluiten, zorg je voor een mooi(er) grid.
Tip: Maak jij gebruik van Instagram Shopping óf tag je wel eens personen en/of bedrijven in je post? Houd er dan rekening mee dat Instagram linksonder een herkenbaar icoon plaatst, dit kan een shopping bag of persoon zijn. Zorg er voor dat je linksonder 160×160 pixels vrijlaat, zodat al je content zichtbaar en/of leesbaar is.
Instagram tijdlijn
- Vierkante foto: 1080 X 1080, In je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
- Liggende foto: 1350 X 1080
- Staande foto: 1080 X 1350
- Stories: 1080 X 1920
- IGTV omslag: 420 X 654
Instagram advertenties
- Vierkante foto: 1080 X 1080, in je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
- Liggende foto: 1350 X 1080
- Staande foto: 1080 X 1350
- Stories (staande foto): 1920 X 1080
Instagram update tips
- Maak gebruik van kwalitatief goede foto’s – Instagram is een visueel platform waar de gebruiker als eerste de foto/ video bekijkt en dan pas verder gaat lezen.
- Probeer informerend en kort en bondig te zijn in de copy – Het is op Instagram niet mogelijk om organische berichten te voorzien van een link en dat maakt het moeilijker om de gebruiker door te sturen naar je website. Is dit wel nodig, verwijs de gebruiker dan door naar je bio. Hier is ruimte voor je link. Wil je meerdere links in je profiel? Maak dan gebruik van onze eigen Biogram!
- Maak gebruik van #hashtags – Wil je meer zichtbaarheid op je post, gevonden worden door personen die je niet volgen of posten over trending onderwerpen? Maak dan gebruik van hashtags onderaan je bericht.
Meer resultaat halen uit jouw social marketing? We denken graag mee, welk formaat jouw uitdaging ook is. Bel ons!