Zoekmachineoptimalisatie – Wat is SEO?

15 april 2019
Leestijd: 13 minuten

Indien je wilt weten wat zoekmachineoptimalisatie is, oftewel SEO (Search Engine Optimization), kan ik het heel kort houden: hoog scoren in de zoekmachines met verschillende zoekopdrachten. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik geef het toe. Daarom heet ik je van harte welkom in ons SEO-restaurant, waarin ik metaforisch duidelijk ga maken wat er bij zoekmachineoptimalisatie komt kijken en hoe wij dit binnen Juist aanpakken.

Waarom SEO?

Ik kan genoeg redenen geven waarom je hoog zou willen scoren in de zoekmachines met verschillende zoekopdrachten. Maar het draait voornamelijk om het volgende:

  • Hoe beter je positie in de zoekmachines is, des te sneller iemand naar je website klikt.
  • Meer bezoekers naar je website vergroot de kans op conversies (bestellingen/aanvragen etc.)
  • Meer vertoningen in de zoekresultaten levert je meer naamsbekendheid op.

Dat wil jij vast en zeker ook. Maar niet iedereen kan zomaar hoog scoren in de zoekmachines met verschillende zoekopdrachten. Een Michelinster heb je ook niet van de ene op de andere dag. Zoekmachineoptimalisatie is een proces. Je bouwt gaandeweg een website op die antwoorden geeft op de zoekopdrachten die worden ingevoerd in zoekmachines zoals Google en Bing.

Dat is namelijk het belang van de zoekmachines: antwoord geven op datgene waar een gebruiker naar op zoek is. Jij moet met je website antwoord kunnen geven op die vraag. Wanneer iemand op zoek is naar een goedkoop restaurant in Zwolle is het niet de bedoeling dat hij uitkomt bij driesterrenrestaurant De Librije.

SEO - populaire website

Laat de juiste vissen happen met SEO en maak je website populair!

Gevonden worden met de juiste zoektermen, daar draait het om bij zoekmachineoptimalisatie. Daar dien je wel wat voor te doen en te blíjven doen. Het algoritme van zoekmachines blijft veranderen en je moet meeveranderen om je concurrentie voor te blijven.

Als je hoge posities wil behalen in de zoekresultaten dien je jouw website (SEO-restaurant) op orde te hebben. Waar moet je dan aan denken? Verplaats je daarvoor in de bezoekers van jouw SEO-restaurant.

Wat moet goed zijn als jij naar een restaurant gaat? Natuurlijk moet het eten in orde zijn, want daar kom je nu eenmaal voor. Maar daar blijft het niet bij. Denk bijvoorbeeld aan het meubilair, de bediening, de parkeergelegenheden, de temperatuur in het restaurant, de muziek, het bestek, de prijs en zo kan ik nog wel even doorgaan. Voor zoekmachineoptimalisatie geldt hetzelfde. Maar dan dien je natuurlijk weer met nét wat andere factoren rekening te houden.

De drie pijlers van SEO

Zoekmachines beoordelen constant de pagina’s in de zoekresultaten. Zij zijn in het geval van jouw SEO-restaurant de recensent en beoordelen of jouw restaurant een top 10-positie verkrijgt door deze af te wegen tegen andere restaurants. Daarbij maken ze gebruik van honderden beoordelingsfactoren, zoals ik deze eerder ook al opsomde voor een restaurant. Deze beoordelingsfactoren kunnen we verdelen over drie pijlers. Dit zijn direct de drie belangrijkste pijlers voor zoekmachineoptimalisatie:

  • Techniek
  • Content
  • Populariteit

In deze blog ga ik de techniek vergelijken met de staat van het restaurant, de content met het eten en drinken in het restaurant en de populariteit met datgene wat anderen over jouw restaurant zeggen. Zo probeer ik een beeld te schetsen van wat jij kunt doen om de beste posities in de zoekresultaten te verkrijgen.

Techniek – de staat van het restaurant

Te beginnen, de eerste pijler van zoekmachineoptimalisatie: techniek. De techniek van de website dient in orde te zijn. Niets meer, niets minder. Ik vergelijk het daarom met de staat van het restaurant. Hoe ziet het pand eruit, wat is de staat van het meubilair, wat is de temperatuur in het restaurant, kun je jouw auto gemakkelijk parkeren, is de menukaart duidelijk, is het restaurant voor iedereen toegankelijk? Zomaar wat vragen die opspelen als je het hebt over de staat van het restaurant.

Voor een website ga ik soortgelijke vragen stellen. Deze vragen stellen wij bij iedere website waarvoor wij aan de slag gaan met zoekmachineoptimalisatie. Hiermee beoordelen we de zuiverheid van de technische structuur, de opbouw van de HTML en diverse andere technische aspecten. Dit zijn beoordelingen waar je nét wat meer inzichten in moet hebben dan voor het beoordelen van een restaurant, dat moet ik erkennen. Daarom duik ik hier wat dieper in.

Of het nu gaat om een nieuwe website of een bestaande website, een nieuw restaurant of een bestaand restaurant; we beoordelen de huidige staat en nemen dat als nulpunt. En dan gaan we aan de slag om alle puntjes in orde te hebben. We gaan immers voor die Michelinsterren!

SEO - Michelinster

Die Michelinster moet en wil je verdienen natuurlijk!

Dit zijn de belangrijkste aspecten op het gebied van techniek voor zoekmachineoptimalisatie met daarbij een metafoor naar jouw SEO-restaurant:

  • De structuur van de website. Een goed in elkaar gezette website (met een duidelijke hiërarchische structuur die o.a. gebruikt wordt in een sitemap) helpt Google thematisch de content te organiseren. Een sitemap helpt zoekmachines de website makkelijk te indexeren.
    • Is jouw restaurant vindbaar, komt een bezoeker gemakkelijk door de menukaart heen en is het restaurant logisch ingedeeld?
  • Een txt-bestand. Dit is een bestand om een website volledig te laten indexeren of bewust delen af te schermen voor bepaalde webspiders/zoekbots. Dit wordt met name gebruikt om te voorkomen dat (delen van) een website ongevraagd automatisch worden gekopieerd en bijvoorbeeld daarmee worden opgenomen in de zoekresultaten van zoekmachines.
    • Blijven jouw recepten geheim, wordt enkel daar waar jouw restaurant voor staat naar buiten gebracht?
  • De laadtijd van de website. Zowel Google als Bing gebruikt de laadtijd als een belangrijke beoordelingsfactor. Google maakt bijvoorbeeld gebruik van Google Pagespeed. Naast dat dit een technisch aspect is waarop je beoordeeld wordt, is het ook gebruiksvriendelijker wanneer de laadtijd van jouw website in orde is.
    • Hoe lang moeten jouw gasten op hun eten en drinken wachten?
  • De website moet responsive zijn. Sinds begin 2017 ligt voor Google de meeste focus op de mobiele versie van een website. Het gebruik van mobiele telefoons wordt steeds populairder en Google gaat hierin mee. Daarom is het uiterst belangrijk dat je website helemaal geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, maar natuurlijk ook voor desktop en tablet.
    • Is jouw restaurant toegankelijk voor alle doelgroepen, heb je ook aan de vegetariërs gedacht?
  • Voorkom dekkingsfouten op je website. Zoekmachines indexeren de website en willen hierin geen fouten zien. Voorbeelden van dekkingsfouten zijn serverfouten en 404-pagina’s. Deze lezen wij uit door middel van de SEO-tools van Ahrefs, Screaming Frog en Google Search Console.
    • Klopt jouw bedieningssysteem en zijn alle tafels in jouw restaurant goed gekoppeld aan het betalingssysteem, is er geen lekkage in het dak van jouw restaurant?
  • Koppelingen met Google. Met Google Search Console kun je, na het verifiëren van alle domeinnaamversies, de website monitoren op eventuele errors, indexatie- en sitemapfouten. In Google Analytics kun je analyseren wat het gedrag is op jouw website en hierop inspelen. Met Google Mijn Bedrijf maak je een gepersonaliseerde bedrijfsvermelding in Google die zichtbaar is in de zoekresultaten.
    • Kun je zien hoe bezoekers bij jou in het restaurant terecht komen en wat je verdient met je restaurant?

Naast bovenstaande factoren komt er nog meer kijken bij het in orde hebben van de techniek van jouw website. Om de techniek van jouw website in orde te hebben kan het zijn dat je een specialist nodig hebt. Wil je weten of jouw website technisch SEO-proof is? Maak het bespreekbaar en neem contact met ons op.

Content – wat kunnen we eten en drinken in het restaurant

De pijler content is beter beheersbaar door jou als restauranteigenaar dan de pijler techniek. Hierbij gaat het namelijk om alle teksten en beelden die op jouw website staan. Vergelijk het maar met het eten en drinken in jouw restaurant. Jij bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eten en drinken en de manier waarop je het serveert. In het geval van SEO word je door de zoekmachines beoordeeld op de kwaliteit en relevantie van de content voor de gebruiker.

De kunst bij zoekmachineoptimalisatie is om met de juiste content in te spelen op het zoekgedrag van jouw (potentiële) bezoekers. Vervolgens kun je hier content voor ontwikkelen of laten ontwikkelen.

Stel, wij hebben beiden een SEO-restaurant in Eindhoven. Jij hebt een Franse keuken en ik ben de specialist in Aziatische gerechten. We willen beiden gevonden worden in de zoekresultaten. Ik met mijn Aziatische keuken, jij met jouw Franse gerechten. Daar verschillen we in, maar er zit ook overlap tussen. Beiden willen we namelijk gevonden worden op de zoekwoordencombinatie ‘restaurant in Eindhoven’. Maar we zijn heus niet de enige restaurants; de concurrentie is moordend. Hoe gaan we dit voor elkaar boksen?

Om te bepalen waar jouw (potentiële) bezoekers daadwerkelijk op zoeken of te zien waarop je goed gevonden kunt worden, vinden wij het noodzakelijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Een goed vindbare website is namelijk afhankelijk van de juiste content gebaseerd op de juiste zoekwoorden.

In een zoekwoordenonderzoek wordt relevant zoekgedrag in kaart gebracht en gerelateerd aan zoekvolumes en concurrentie. Een goed uitgevoerd zoekwoordenonderzoek geeft richting aan welke content voorrang krijgt bij de ontwikkeling en biedt een houvast bij het maken van doelstellingen en het bepalen van verwachtingen. Voor het maken van een zoekwoordenonderzoek maken wij gebruik van de zoekwoordplanner van Google en Ubersuggest.

SEO - zoekwoordenonderzoek

Wil jij gevonden worden door Google? Juist kan voor jou een zoekwoordenonderzoek uitvoeren!

Terug naar onze restaurants in Eindhoven. Even afgezien van de pijlers techniek en populariteit wil je je richten op de juiste zoekwoorden(combinaties). Moet je gaan voor zoekwoorden(combinaties) waar de concurrentie moordend op is? Of ga je je richten op zoekwoorden(combinaties) met minder zoekvolume, maar die wel heel specifiek zijn? Ik wil bijvoorbeeld gevonden worden op ‘Aziatisch restaurant in Eindhoven’ en jij op ‘restaurant in Eindhoven met Franse gerechten’.

Dat is tenminste wat ons gevoel zegt. Bij het zoekwoordenonderzoek ga je kijken waar daadwerkelijk naar gezocht wordt en waar je op gevonden wilt worden. Vervolgens ga je hier gerichte content voor ontwikkelen. Op die manier wil je organisch verkeer naar je website leiden.

On-page optimalisaties en landingspagina’s

Nu is het zo dat je zoekmachineoptimalisatie kunt toepassen bij nieuwe websites en bestaande websites. Bestaande websites beschikken al over diverse pagina’s die in de loop der jaren al wat waarde hebben verkregen. Vergelijk het maar met gerechten die al tijden op de kaart terug te vinden zijn.

Nadat we weten waar we content voor gaan ontwikkelen, kunnen we bestaande pagina’s optimaliseren voor de zoekmachines om meer organisch verkeer naar je website te krijgen; on-page optimalisaties. In het geval van ons SEO-restaurant gaan we dus de bestaande gerechten optimaliseren naar de wens van de bezoeker. Laat dat nou net de bezoeker zijn die jou wil vinden via de zoekmachines.

Bij nieuwe websites willen we de pagina’s uit de structuur natuurlijk direct optimaliseren. Vervolgens gaan we de website steeds verder uitbreiden. Het wordt een onderdeel van het proces dat zoekmachineoptimalisatie heet. Extra content draagt alsmaar bij aan de waarde van jouw website.

Een andere manier om verkeer organisch naar je website te krijgen is het ontwikkelen van landingspagina’s. Deze pagina’s hoeven niet per se in de menustructuur van je website terug te komen. Ze hebben namelijk als voornaamste doel om organisch verkeer binnen te halen doordat je de pagina’s ontwikkelt gericht op een bepaald zoekwoord of een bepaalde zoekwoordencombinatie. Vervolgens wil je dat de bezoekers die via deze pagina’s op je website binnenkomen op je website blijven en doorklikken. Je kunt landingspagina’s zien als de lokkertjes naar jouw restaurant, zoals de specialiteiten van het huis.

SEO - landingspagina

Verleid jouw potentiële klant, bijvoorbeeld met een fles wijn.

Wil jij weten waar wij rekening mee houden bij het ontwikkelen van een landingspagina? Zie onze adviespagina en ontwikkel dé landingspagina voor jouw website.

Content ontwikkelen

Jij bent waarschijnlijk degene die het meest weet en het meest kan vertellen over jouw SEO-restaurant. Maar het is en blijft een kunst om dat te vertalen naar de juiste teksten en beelden. Het zoekwoordenonderzoek geeft richting voor welke zoekwoorden je kunt gaan schrijven, maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Daarom geef ik je een aantal SEO-richtlijnen mee voor het ontwikkelen van een zo goed mogelijke SEO-pagina:

  • Ontwikkel een URL met daarin een logische structuur en het zoekwoord.
  • Formuleer een paginatitel: zoekwoord ergens vooraan, maximaal 65 karakters.
  • Formuleer een meta description: zoekwoord mag meerdere malen voorkomen, korte samenvatting van pagina, maximaal 155 karakters.
  • Voorzie de pagina van een H1-kop: eerste kop van de pagina, moet zoekwoord bevatten.
  • Schrijf een goede inleiding: minimaal 7 regels die meermaals het zoekwoord bevatten.
  • Schrijf minimaal 2 sub-alinea’s: gerelateerd aan het zoekwoord, maximaal 7 regels per alinea.
  • Ontwikkel een SEO-pagina van minimaal 500 woorden.
  • Voeg interne links toe aan je tekst: denk aan links naar de contactpagina en product-/dienstenpagina’s, kunnen in principe alle pagina’s op de website zijn.
  • Voeg externe links toe waar mogelijk en van toepassing.
  • Maak belangrijke woorden of zoekwoorden dikgedrukt.

Heb je moeite met het schrijven van teksten of wil je jouw teksten laten redigeren? Juist kan hierin ondersteunen. Neem contact met ons op om te horen en te bespreken wat wij voor jou kunnen betekenen.

Populariteit – wat zegt men over jouw restaurant

De pijler populariteit is weer wat lastiger beheersbaar. Als we spreken over populariteit hebben we het over het linkprofiel van een website. Dat geeft aan in hoeverre andere websites verwijzen naar jouw website. Wij brengen dit in kaart door middel van de tool Ahrefs. We zien hierin hoeveel backlinks een website heeft, maar nog belangrijker: hoe waardevol deze zijn.

Ter vergelijking: je buurmeisje dat haar spreekbeurt geeft over jouw restaurant heeft veel minder bereik dan wanneer de nationale krant een artikel wijdt aan jouw restaurant. De verwijzing van de nationale krant is veel waardevoller dan die van jouw buurmeisje. In de realiteit wil het zeggen dat een verwijzing van bijvoorbeeld de website van het Algemeen Dagblad waardevoller is dan de nietszeggende knutselwebsite van je buurmeisje.

Het is dus van belang dat je gaat verwijzen (linken). Daarmee bouw je jouw linkprofiel op. Een linkprofiel bestaat onder andere uit interne, externe en binnenkomende links.

Intern linken in een restaurant is heel normaal. Kijk maar naar de menukaart of luister maar eens naar het personeel van een restaurant. Op de kaart staan combinaties die geadviseerd worden. Het personeel kan bij een bepaald gerecht een heerlijke wijn adviseren. Voor jouw website geldt hetzelfde. Je kunt gemakkelijk van de ene naar de andere pagina verwijzen wanneer je hierover spreekt. In dit blog verwijs ik bijvoorbeeld intern naar enkele interessante cases waar we trots op zijn.

Externe links zijn in een restaurant misschien minder voor de hand liggend. Voor een website geldt hetzelfde. Je verwijst enkel naar een ander restaurant of een andere website wanneer dit relevant is voor je. Je kunt bijvoorbeeld vertellen waar jouw dranken vandaan komen, of praten over een restaurant waarmee je samenwerkt. Op een website doe je hetzelfde. Je kunt aangeven waar je bepaalde informatie vandaan hebt door het te onderbouwen met een informatief artikel of blogbericht. Wil je bijvoorbeeld uitleggen of onderbouwen wat zoekmachineoptimalisatie is? Dan kun je verwijzen naar dit blogbericht 😉.

Dat wat je lastig tot niet kunt beheersen zijn de binnenkomende links. Dat zijn de verwijzingen van andere websites naar jouw website. Zoals eerder aangekaart dragen verwijzingen van waardevolle websites meer bij aan een sterker linkprofiel dan de verwijzingen van websites met weinig tot geen waarde. Deze waardes worden in Ahrefs uitgedrukt in domain rating (DR) en URL-rating (UR). DR geeft aan wat de waarde is van de domeinen waarvan de links komen; UR geeft de waarde van de specifieke URL’s waarvan de links komen aan.

SEO - linkprofiel Ahrefs

Linkprofiel van Juist op 05-04-2019 in Ahrefs

Een voorbeeld uit de praktijk: een klant van ons, Kerstpakketten.nl, zag haar linkprofiel enorm stijgen dankzij een link in een blogbericht van Mailchimp.

Verschil tussen SEO en SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Maar er is nog een manier om gevonden te worden in de zoekresultaten, namelijk met SEA. SEA betekent Search Engine Advertising. Daarmee wordt betaald adverteren in de zoekmachines bedoeld. Je betaalt om gevonden te worden op bepaalde zoekwoorden en richt daarvoor je snippet in. Vervolgens moet je ook betalen per klik naar jouw website via dit zoekresultaat, in tegenstelling tot de organische resultaten (die zijn immers ‘gratis’). De betaalde zoekresultaten worden nadrukkelijker getoond, boven de organische zoekresultaten.

Het voordeel van SEA is dat je op korte termijn bovenaan in de zoekresultaten kunt komen. Je betaalt hier wel een prijs voor, dat kan een nadeel zijn wanneer je meer kosten hebt dan dat het oplevert. Voor SEO betaal je niets per klik, maar er gaat wel een proces aan vooraf. Daarnaast krijg je nooit een garantie voor topposities. Je moet scoren op alle drie de pijlers en je moet je concurrentie weten af te schudden. Dat laatste geldt natuurlijk ook voor SEA.

Nu hoor ik je denken; ‘moet ik er alles aan doen om organisch gevonden te worden als ik ook bovenaan kan komen door te betalen?’ Ons advies: ga aan de slag met SEO én SEA! Waarom? Dat ga ik je uitleggen.

Belangrijk hierbij om te weten is het gedrag van de zoeker. Rand Fishkin toonde ons tijdens YoastCon2019 de volgende percentages voor wat betreft het doorklikgedrag van de zoeker na het invoeren van een zoekopdracht in 2018 in Europa en het Verenigd Koninkrijk:

Organisch resultaat

Betaald resultaat

Klikt niet verder

Desktop

63,%

6,4%

30,0%

Mobiel

36,7%

8,8%

54,4%

 

Zoals je ziet klikt een gebruiker van een zoekmachine veelal op een organisch resultaat of klikt hij niet verder. Daarom is het van belang om ook organisch gevonden te worden met een goede pagina. De betaalde resultaten moeten zeker niet onderschat worden. Je kunt hiermee snel verkeer naar je website halen. Je betaalt hier dan wel voor, maar wanneer dit bezoek jou meer oplevert dan dat het kost is het waardevol. Ik zou best bereid zijn om wat te betalen zodat mijn SEO-restaurant gevonden wordt, maar in de ideale situatie zou je dit niet nodig hebben. Misschien ben ik nog niet zo ver met mijn SEO-restaurant. Daarom is het verstandig om een gedegen SEO-plan én SEA-plan te maken dat past bij de strategie van je onderneming als je aan de slag gaat met digitale marketing.

Zoekmachineoptimalisatie voor jouw website

De hoogste tijd om met jouw website aan de slag te gaan. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat, metaforisch, jouw SEO-restaurant in topstaat is, het beste eten en drinken te bieden heeft en waar iedereen over spreekt?

Of het nu gaat om een nieuwe website of een bestaande website, wij hebben eenzelfde en eigen aanpak waarbij we streven naar optimaal succes. Dit proces bestrijkt een aantal fases waarin we vanuit een nulpunt gaan werken naar meer resultaten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie.

Te beginnen met de quickscan. Om zeker te zijn dat we optimaal aan de slag kunnen met zoekmachineoptimalisatie checken we eerst of de laadtijd en de mobielvriendelijkheid van de website in orde is. Is dat niet het geval? Dan gaan we daar eerst mee aan de slag. Daarnaast moet een SSL-certificaat aanwezig zijn. Eerder gaan we niet aan de slag met jouw SEO-restaurant.

Stap 2 in het proces is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Zoals eerder benoemd maken we gebruik van SEO-tools als de zoekwoordplanner van Google en Ubersuggest. Mede dankzij deze tools kunnen we bepalen wat het zoekvolume van een zoekwoord of zoekwoordencombinatie is en hoe moeilijk het is om te scoren met dit zoekwoord of deze zoekwoordencombinatie in de zoekresultaten. Daarbij kunnen we hulp gebruiken van jou als expert in de branche. Jij hebt het beste een idee waar een potentiële bezoeker van jouw website naar op zoek is of waarop jij gevonden wil worden. Vervolgens gaan wij uitzoeken wat daar de resultaten van zijn of dat we beter alternatieven kunnen gebruiken.

SEO - Ubersuggest - restaurant Eindhoven

Top 10 suggesties uit Ubersuggest voor de zoekwoordencombinatie ‘restaurant eindhoven’

Aangezien we nog niet weten hoe jij scoort op de drie pijlers techniek, content en linkbuilding gaan we een test met zoekwoorden uitvoeren. Uit het zoekwoordenonderzoek pakken we één zoekwoord waarop je makkelijk verwacht te scoren en één moeilijk zoekwoord. Voor deze twee zoekwoorden gaan we SEO-pagina’s ontwikkelen. Dit zijn de zogeheten landingspagina’s, waarvoor we ons weer houden aan de SEO-richtlijnen voor het ontwikkelen van een effectieve landingspagina. Na ongeveer 2 weken bekijken we de resultaten. Hoe snel kunnen we stijgen of een positie verkrijgen in de zoekresultaten?

Deze test met zoekwoorden is het begin van de SEO-audit. We hebben dankzij deze twee landingspagina’s inzicht in de huidige staat van de website. Door onze SEO-audit uit te voeren krijgen we een beter beeld van de huidige stand van zaken en kunnen we aan de hand van deze informatie het beste advies voor de toekomst geven. De SEO-audit geldt dan als nulpunt. Met de SEO-audit wanen wij ons in de rol van recensent en beoordelen we jouw website zoals deze nu staat. De beoordeling, die we maken in de vorm van een rapportage, maken we uiteraard weer aan de hand van de drie pijlers voor zoekmachineoptimalisatie: techniek, content en populariteit.

Staat jouw SEO-restaurant als een huis, dan volgen geen actiepunten. Echter zullen we altijd kansen en mogelijkheden zien om jouw SEO-restaurant nog beter te maken. Zoals gezegd, SEO is een proces waarbij je altijd kunt uitbreiden en versterken. Vandaar dat er bijna altijd wel actiepunten volgen uit de SEO-audit. Door deze actiepunten uit te voeren gaan we jouw website sterker maken, met als doel: betere vindbaarheid in de organische zoekresultaten.

Tot slot laten we je niet aan je lot over. Zoekmachineoptimalisatie draait om analyseren, monitoren en verbeteren. We willen niet dat andere restaurants jou op den duur voorbijstreven. Daarom is het belangrijk in te spelen op trends en veranderingen in de markt, maar ook op het gebied van SEO. Dit doen we tijdens het maandelijkse SEO-beheer. Waar houden we ons onder andere mee bezig?

  • Monitoren in Google Search Console; posities zoekwoorden, crawlfouten, sitemap, indexeringsstatus.
  • Analyse in Google Analytics; bouncepercentages, branded/non-branded verkeer, verkeer t.o.v. verschillende periodes.
  • Monitoren huidige posities van belangrijke zoekwoorden en het ontdekken van kansen met het oog op de concurrentie.
  • Monitoren van het linkprofiel en deze spiegelen aan de concurrentie voor het verbeteren van het linkprofiel.

Om de drie maanden versturen we een uitgebreide SEO-rapportage waarin we de voortgang rapporteren, evenals de uitgevoerde acties en een actieplan van nieuwe mogelijke verbeteringen.

Scoren in de zoekmachines

De weg naar die nummer 1 posities in de zoekresultaten is nu aardig uitgestippeld. De hoogste tijd om jouw website vindbaar te gaan maken in de niet-betaalde zoekresultaten. Ben jij in staat om jouw SEO-restaurant naar de organische top te krijgen? Of heb jij er nog wel een beetje moeite mee, aangezien het om een SEO-restaurant gaat en niet zomaar een restaurant…? Juist helpt je graag voorop te lopen met zoekmachineoptimalisatie. Neem contact met ons om vrijblijvend te horen wat wij voor jou kunnen betekenen.

Wil je weten wat we bij Juist nog meer doen? Bekijk dan onze aanpak en diensten of laat je inspireren tijdens een van onze Juist Events.

Bon appétit!

0 Reacties

Geef een reactie