Wat is e-mailmarketing? In zes stappen relevant

22 januari 2021
Leestijd: 4 minuten

Veel klanten bereiken, relatief lage kosten en een goede meetbaarheid: zomaar een paar voordelen van e-mailmarketing. Klinkt dat als muziek in de oren en wil je daar ook mee aan de slag? Dan introduceren we je in dit blog, in zes stappen, de basis van e-mailmarketing!

E-mailmarketing is voor heel veel bedrijven en merken een interessant (en effectief) middel om hun doelgroep te bereiken. Maar wat houdt e-mailmarketing precies in? Wikipedia geeft ons een wel érg letterlijke betekenis:

“E-mailmarketing is een vorm van direct marketing die e-mail gebruikt om commerciële of fondsenwervende boodschappen naar een doelgroep te sturen.”

Nu wordt aan de betrouwbaarheid van Wikipedia wel vaker getwijfeld, dus wij zouden die definitie ietwat willen aanpassen. Gewoon. Omdat wij denken (én weten) dat deze nét iets beter past.

“E-mailmarketing is een vorm van direct (online) marketing waarbij e-mail gebruikt wordt om boodschappen te communiceren, doelgroepen tot actie aan te zetten en het gedrag hierop te analyseren.”

In deze blog leggen wij je stap-voor-stap uit wat e-mailmarketing is, hoe het werkt en wat de mogelijkheden zijn.

1. Strategie

Zonder strategie geen toekomst. Dat heb je ons waarschijnlijk wel vaker horen zeggen. En om even in herhaling te vallen; zonder (e-mailmarketing)strategie geen toekomst. Het ontbreken van vooraf opgestelde doelen kost veel tijd. En laten wij bij Juist nou nét niet van tijd verspillen houden.

“Zonder strategie, geen toekomst”

Een mail versturen zonder voorbedacht doel is not done. Klinkt eigenwijs. Is ook eigenwijs, maar wel waar. Voorkom onnodige tijdverspilling en bedenk waarom je begint. Wie is je doelgroep? Wat is je boodschap? En wat bereik je met het versturen van de e-mailcampagne?

2. Verschillende tools

Als MailChimp-partner is het vanzelfsprekend dat wij ‘fan’ zijn van MailChimp. MailChimp is immers een (gratis) all-in-one marketingplatform met mogelijkheden waar wij (én onze klanten) behoefte aan hebben. Met MailChimp verstuur je eenvoudig gepersonaliseerde mails op grote schaal. En til je e-mailmarketing naar een hoger level.

Natuurlijk hoeft MailChimp niet voor iedereen uitkomst te bieden. Iedere tool blijft uiteindelijk ‘gewoon’ een middel om de uitgestippelde strategie uit te voeren. Daarom helpen wij je met het vinden van een passende tool. Voor ieder budget. En ieder achterliggend doel. Benieuwd welke mogelijkheden er zijn?

Meer weten over Mailchimp en haar mogelijkheden? Check onze Mailchimp-pagina!

3. Hoe maak je een mailtemplate?

Stel je voor: je opent een e-mail. Wat valt je het eerste op? De vormgeving van die mail, waarschijnlijk. Groot kans dat die mail helemaal in lijn is met de huisstijl van het bedrijf dat je de mail stuurde. Daarmee oogt de mail professioneel, verzorgd en kwalitatief.

Met een mailtemplate kun je heel eenvoudig mails opmaken binnen dezelfde huisstijl. Zo zorg je voor een vast design in je mails, met alle mogelijkheden om het design per mail nog aan te passen.

Heet je nou niet Huib óf Jos, maar wil je wel zelf aan de slag met het maken van een template? Dan zijn hier wat tips:

  • Zorg voor een mobiel responsive template. Het gros van de ontvangers opent mails mobiel;
  • Voeg een duidelijke CTA (call to action) toe. Denk aan een button in opvallende kleur;
  • Gebruik áltijd een header, body én footer;
  • Houd altijd een afbeeldingsgrootte van 1200 x 800 pixels aan;
  • Zorg voor een logische tekstopbouw; hoe belangrijker de info, hoe hoger de tekst in de mail.

4. Mailadressen ordenen

Volgende stap: e-mailadressen ordenen. Het is moeilijk om eenzelfde boodschap te schrijven naar iedereen in een lijst. Iedereen is ten slotte anders. Voeg daarom tags toe en segmenteer. Segmentatie is niets anders dan het opdelen van jouw e-maillijst aan de hand van bepaalde kenmerken, interesses of voorkeuren. Denk hierbij aan locatie, beslissingsfase, vakgebied, leeftijd, taal of functie.


Zoek personen die overeenkomen met elkaar, bijvoorbeeld op dansstijl.

Hoe meer je jouw lijst segmenteert, hoe meer gepersonaliseerde mails je kunt versturen, op het juiste moment, naar de juiste mensen.

Voorbeeld! Pieter en Sanne zitten allebei in een ander segment. Mocht je ze nog niet kennen: Pieter is zojuist op je website geweest, stond op het punt om een aankoop te doen op je webshop en heeft zijn winkelwagentje verlaten. Sanne heeft een dikke 1.5 jaar geleden alweer haar laatste aankoop bij jou gedaan. Pieter en Sanne zitten dus allebei in een andere beslissingsfase, waardoor ze ook beiden een andere mail ontvangen. Klinkt logisch, al zeggen we het zelf.

Nu kun je Pieter een hele andere mail sturen dan Sanne. Pieter ontvangt een mail met reminder dat er een product in zijn winkelmandje staat. Sanne ontvangt een mail met een kortingscode, geldig bij haar eerstvolgende aankoop.

Segmenteren van de mailinglijst zorgt dus voor nét even dat stukje extra persoonlijkheid.

5. Personaliseren en versturen

Template; gemaakt. Segmenteren; klaar. Ontvangers van de mail; duidelijk. Tijd voor de laatste (én belangrijkste) stap: personaliseren. Bij mailings is het mogelijk om één-op-één communicatie, in een doelgroep van duizenden mensen tegelijk in te zetten. Leuk om te ontvangen natuurlijk. En nóg leuker: de openingspercentages omhoog zien schieten.

Een voorbeeld. Je checkt je mails en ziet onderstaande mail kersvers in je mailbox zitten.

De kans is groot dat je hierdoor aangesproken bent. Het is duidelijk dat-ie voor jou (Sophie) bedoeld is, aangezien je letterlijk wordt aangesproken. Als je dat weglaat oogt de mail al voordat je ‘m leest minder aantrekkelijk:

Weer een mail die beaamt dat vandaag dé dag is om je kledingkast te vullen. Vast en zeker naar iedereen gestuurd en juist het meest krachtige van de mail blijft uit: de persoonlijke touch.

Zoals je merkt is er een wezenlijk verschil tussen beide mails. Natuurlijk is alleen de naam in de titel niet de enige manier om e-mail te personaliseren. Personalisatie is ook mogelijk met:

  • Aanhef
  • Onderwerpsregel
  • E-mail content
  • CTA (call to action)

En dat geldt voor alle andere variabelen die je kunt bedenken (en achterhalen) van je doelgroep. Wil je opvallen door iemand aan te spreken met zijn of haar functietitel? Of misschien wil je zelfs bepaald aankoopgedrag benoemen? Mailingtools hebben veel mogelijkheden om mails te personaliseren, dus als je ’t kunt verzinnen, kun je ’t personaliseren. Mits je de data hebt…

6. Bovenstaande stappen herhalen!

Meten is weten. En dat geldt natuurlijk ook voor e-mailmarketing. Nadat alle mails zijn verstuurd, stopt het proces niet. Pak de resultaten erbij en bepaal of de mailing het doel heeft bereikt. Zie het als een onderbouwing voor de volgende mailing om nóg relevanter te zijn. En pak onderstaande vragen erbij voordat je weer aan de volgende mailing begint.

  • Wie heeft je e-mail geopend?
  • Op welke links in de e-mail is geklikt?
  • Hoeveel mensen hebben zich afgemeld?
  • Hoeveel mails zijn er geopend via mobiel?
  • Welke e-mailadressen waren een soft of hard bounce?

Blijf kritisch kijken naar de verstuurde de e-mailcampagnes. En ja, dat kan soms even schrikken zijn…

Kom je er niet uit? Heb je alles al klaarstaan en wil je aan de slag met automations of heb je juist behoefte aan een tweede paar ogen? Jessy kan je alles vertellen over e-mailmarketing!

Bel Jessy

0 Reacties

Geef een reactie