Voorkom dat je mailing in de spam filter belandt

door
14 juli 2011
Leestijd: 3 minuten

Als je de nodige ervaring hebt met het versturen van e-mailings dan heb je ongetwijfeld te maken gehad met spam filters. Je kunt immers niet met, maar ook niet zonder ze…

Overdag als marketeer wil je dat je mail bij iedereen correct wordt afgeleverd en ‘s-avonds als consument wens je alleen die mailings te ontvangen waar je je op hebt geabonneerd en die ook nog eens relevante content (acties, informatie, updates; al dan niet gepersonaliseerd) bieden waarin je  geïnteresseerd bent om door te klikken.

Maar waar letten SPAM filters op, hoe ‘hou je ze te vriend’ en waar moet je minimaal op letten? We zetten het voor je op een rijtje:

Waar staat SPAM eigenlijk voor?

nee-nee-sticker

Sending People Annoying Mail. Duidelijk. Toch? Een spam filter fungeert in principe hetzelfde als de bekende NEE-NEE sticker op je voordeur!

Waar moet ik op letten?

Marktcijfers wijzen uit dat ongeveer 10-20% van alle e-mails ‘zoek’ raken in cyberspace omwille van overijverige spam filters. Weet dus dat het een utopie is om alle spam filters te ‘ontwijken’. De enige manier om ze te vermijden is begrijpen hoe ze werken. Daar kun je een lang technisch en langdradig verhaal over schrijven maar dat brengt je niets verder. Aan de hand van een aantal voorbeelden proberen we dit duidelijk te maken.

Spam filters kijken in principe naar een lange lijst met criteria op basis waarvan ze beoordelen of je e-mail wel of niet als spam kan worden aangemerkt. Zo kijken ze bijvoorbeeld naar een overkill aan ontluikende teksten zoals “KLIK HIER!” of “GRATIS! KOOP NU!”. Ieder aspect wat ze opmerken geven ze een aantal punten en zodra dit aantal punten een bepaald aantal overstijgt beland je in de spambox! Dit aantal kan door de gebruiker, spamfilter of systeembeheerder worden gedefinieerd en houdt rekening met de aanwezige e-mailhistorie. Zorg er gewoon voor dat je boodschap niet te commercieel is ‘ingepakt’.

Veelgemaakte (beginners)fouten

Dit zijn de meest voorkomende fouten die (meestal door nieuwe) e-mail marketeers worden gemaakt welke acuut worden gefilterd:

  • Spam-achtige zinnen zoals “Unieke kans!” “Deze kans laat u toch niet lopen?”.
  • Overmatig gebruik van uitroeptekens !!!!!
  • Overmatig GEBRUIK VAN HOOFDLETTERS. DEZE KOMEN ERG SCHREEUWERIG OVER. Zeker in het onderwerp van een mailing.
  • Kleurgebruik, helderrode teksten om de aandacht te trekken.
  • Slordig gebruik van HTML (het kopieer- en plakwerk wat niet werkt als je geen verstand hebt van HTML en e-mailprogramma’s).
  • Zonder verstand van HTML gebruik je dan maar een grote afbeelding. Je mail ziet er dan wel goed uit maar bevat geen tekst. En spam filters kunnen geen afbeeldingen lezen… Je kunt dus wel raden dat ze hier niet dol op zijn.
  • Het woordje ‘test’ komt voor in het onderwerp van de mailing. Vaak gebruikt om concepten naar klanten te sturen ter goedkeuring.
  • Verzenden van een testmailing naar veel geadresseerden met hetzelfde e-mailadres van het bedrijf. De email firewall ziet dit als een aanval.

Hoe weet ik of mijn mail in de spam filter is belandt?

Hoe presteert de mailing ten opzichte van vorige mailings? Als het openingspercentage drastisch is gedaald dan heb je waarschijnlijk een probleem met de spamfilter. Een gemiddelde openingspercentage (afhankelijk van kwaliteit en actualiteit van je e-mailbestand) fluctueert tussen de 20-40%.

Een enorme toename van het aantal bounces van je mailing is een andere aanwijzing. Laat je systeembeheerder de SMTP data uitlezen; zij kunnen ongetwijfeld de reden achterhalen waarom de desbetreffende ontvangers je mailing hebben geweigerd.

Wat kan ik zelf doen?

Gebruik legitieme en erkende software: de slagkracht en snelheid van een systeem met duizenden gebruikers werkt niet alleen in je voordeel bij innovaties maar ook bij het continue aanpassen van de software op nieuwe spam richtlijnen.

Analyseer je eigen spam folder eens goed. Daar kun je namelijk veel van leren over hoe het NIET moet. Kijk naar het design, de content en opbouw van de HTML code.

Zorg voor een interessant onderwerp van je mailing: schrijf het op zo’n manier dat in één oogopslag duidelijk is wie de mail heeft verzonden en wat de inhoud van de mailing is en waarom ik ‘m direct wil openen. Als e-mail marketeer kun je een mailing verzenden met als onderwerp “Download gratis whitepaper!”. Een betere variant zou zijn “Whitepaper: verhoog de openrates van je nieuwsbrief!”.

Vermijd spamgevoeligde woorden zoals gratis, hypotheek, verzekering, beslis nu, casino, geld, klik hier, open direct enz. Dat krachttermen niet voor mogen komen is een open deur…

Zorg dat je bovenstaande beginnersfouten niet maakt!

Succes met je eerstvolgende mailing!

0 Reacties

Geef een reactie