SEO-tip: echte rankings van zoekwoorden vinden

door
15 augustus 2014
Leestijd: 3 minuten

google camera

Benieuwd op welke positie je website, bedrijfsnaam of je eigen naam ‘rankt’ in zoekmachines als Google? In het verleden waren de zoekresultaten op vrijwel iedere PC hetzelfde, enkel de ingestelde taal van je browser en evt. locatie bepaalden of een verschil zichtbaar was in de zoekresultaten. Tegenwoordig neemt Google veel meer factoren mee bij de ‘personalisatie‘ van de zoekresultaten, waardoor het niet eenvoudig meer te zeggen is of je op een bepaald zoekwoord op positie 1, 2, 3 of pagina 2 te vinden bent.

In deze blog vind je een opsomming van de factoren waar Google rekening mee houdt bij  personalisatie én ontvang je tips om zonder personalisatie te zoeken binnen Google om minder gekleurde resultaten voorgeschoteld te krijgen. 

Waar houdt Google rekening mee bij de personalisatie van zoekresultaten?

Alle informatie die Google verzameld is erop gericht om de beleving en ervaring voor jou als gebruiker te verbeteren. Grofweg zijn de factoren waar Google rekening mee houdt onder te verdelen in 3 categorieën:

1. Sociale connecties

  • Google kijkt naar met wie je verbonden bent op sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Google+ en met wie je veelvuldig contact onderhoudt.

2. Locatie

  • Google baseert je locatie op basis van je IP-adres
  • Deze locatie kun je instellen door bij een zoekopdracht op ‘zoekhulpmiddelen’ te klikken. Vervolgens zie je als laatste item een plaats staan, deze kun je indien gewenst veranderen.

google plaats instellen

  • Switchen van taal/land kan het meest eenvoudig door achter de Google versie /ncr te typen. Als voorbeeld, als je naar www.google.de/ncr gaat kun je onder de zoekbalk selecteren dat je de Duitse variant van Google wil gebruiken. 

3. Gedrag

Op basis van historisch gedrag kan Google voorspellen welke zoekresultaten het beste bij je passen. Daarbij houden ze rekening met:

  • Zoekopdrachten uit het verleden
  • Klikgedrag in het verleden (welke websites heb je via Google bezocht)
  • Browse- en klikgedrag binnen de zoekresultaten én op bezochte websites (bouncepercentage)
  • Favorieten / bladwijzers / bookmarks
  • Etc.

 

Tip #1: surf in incognito of privé modus

Door je browser in incognito of privé modus te schakelen worden veel cookies met daarin opgeslagen data genegeerd bij het bepalen van de zoekresultaten. In vrijwel alle browsers kun je een nieuw incognito venster openen met de volgende sneltoets:

  • Windows: CTRL+SHIFT+N
  • Apple: CMD+SHIFT+N

 

Tip #2: zorg voor schone URL’s

Zorg bij iedere zoekopdracht dat Google geen eerder ingevoerde zoekopdrachten meeneemt in de adresbalk. In onderstaand voorbeeld zie je dat de ‘tweede zoekopdracht’ achteraan in de adresbalk te zien is, de eerder ingevoerde zoekopdracht ‘eerste zoekopdracht’ blijft nog staan in de adresbalk.

opgeslagen zoekopdrachten google

Om deze URL’s te resetten zijn er 2 opties:

1. Open voor iedere zoekopdracht een nieuw venster en sluit het vorige venster.

2. Ga naar www.google.nl/ncr. De afkorting ‘ncr’ staat voor ‘no country restriction’ en daarmee reset je als het ware de versie van Google die je gebruikt in plaats van dat Google je redirect op basis van je IP adres.

 

Tip #3: gebruik professionele software

Wil je grote aantallen zoekwoorden checken op rankings? Dan zul je tools of professionele software moeten gebruiken. Google Webmastertools geeft tot op bepaalde hoogte inzicht in zoekwoordposities (rankings), software zoals Advanced Web Ranking en de Rank Tracker van Moz.com kunnen je hierbij goed op weg helpen.

Het voordeel van deze tools is dat ze met grote getalen rankings kunnen checken, inclusief posities van concurrenten. Doe je dit gedurende een langere periode kun je soms op basis van de fluctuaties interessante inzichten ontlenen: is een concurrent bijvoorbeeld actief aan de slag met SEO of missen ze de spreekwoordelijke boot?

 

Tip #4: vergeet rankings: focus op kwalitatief verkeer en goede content

Doordat iedereen gepersonaliseerde zoekresultaten voorgeschoteld krijgt is het periodiek checken rankings in Google steeds minder van belang. Een hoge positie blijft interessant al heb je hier steeds minder invloed op.

Uiteindelijk gaat het niet om ‘bovenaan’ in Google te staan maar om kwalitatief verkeer uit zoekmachines naar je website of webshop te genereren. En dat begint bij een goed aanbod wat matcht met de vraag en behoeften van je doelgroep. Zorg dus voor unieke en kwalitatieve content die gedeeld wordt.

 

Tot slot, bekijk ook de video van Google over Personalized Search:

 

1 Reactie
  1. Marcel 17 maart 2015 Beantwoorden

    Goeie tips hoor, weer wat bijgeleerd.

Geef een reactie