Waar ben je naar op zoek?

08.02.2021
7 minuten
Marketing

Instagram: FAQ in DM’s

Juist Redactieteam

Instagram heeft een nieuwe feature voor business-accounts: de FAQ in DM’s. Instagram is volop aan het doorontwikkelen: in 2021 kunnen we onder andere keyword search, meer privacy én shopping via IGTV en Reels verwachten, en deze FAQ in DM’s is de eerste nieuwe functie.

De ‘frequently asked questions’-functionaliteit is erg handig voor bedrijven en influencers met een business-account. Hier kun je namelijk vragen die je vaak krijgt instellen als sjabloon. Wanneer iemand je een DM stuurt, krijgen zij eerst de veelgestelde vragen te zien die jij hebt ingesteld. Handig!

Wij hebben onderzocht waarom je FAQ’s moet inzetten én hoe je dat doet. Kan jij er direct mee aan de slag!

Waarom FAQ in DM’s instellen?

Wanneer je als bedrijf of influencer op Instagram zit, ontvang je regelmatig berichtjes van je doelgroep. Vaak kun je deze vragen in een paar categorieën samenvoegen. Denk aan vragen over openingstijden, kosten, beschikbaarheid of andere vragen die regelmatig terugkomen. Zo’n FAQ kan helpen om de communicatie met je (potentiële) klanten nog gemakkelijker te maken. En wel om deze redenen:

  • Je kunt op een laagdrempelige manier interactie met je doelgroep aangaan;
  • Je kunt sturen op welke vraag je doelgroep als eerste aan je stelt;
  • Je doelgroep krijgt direct de vraag te zien, zonder aanvullende info in te hoeven vullen;
  • Tijdsbesparing voor je (potentiële) klant. Zij hoeven zelf de vraag niet meer te typen, alleen nog maar aan te tikken.

Let op: je kan maar vier veelgestelde vragen instellen.

Hoe werkt de FAQ functie?

Lijkt zo’n FAQ je iets? Via onderstaande stappen stel jij ‘m voor jezelf of voor je organisatie in!

Stap 1 – Ga naar het profiel van je bedrijfsaccount of je eigen account;
Stap 2 – Klik rechtsboven op het hamburgermenu;
Stap 3 – Klik op ‘Instellingen’;
Stap 4 – Ga naar ‘Bedrijf’ (winkel-icoon);

Stap 5 – Klik op ‘Veelgestelde vragen’;
Stap 6 – Klik op ‘Instellen’;
Stap 7 – Voeg een vraag toe en klik op ‘Opslaan’;
Stap 8 – Zet ‘Vragen weergeven’ aan.

Snel reageren met opgeslagen antwoorden

Leuk zo’n FAQ, maar hoe kun je dan snel reageren? Nou, simpel: zorg dat je de antwoorden van je FAQ hebt opgeslagen bij ‘Opgeslagen antwoorden’. De optie opgeslagen antwoorden vind je in hetzelfde menu als het instellen van de veelgestelde vragen. Volg onderstaande stappen om opgeslagen antwoorden in te stellen.

Stap 1 – Ga naar het profiel van je bedrijfsaccount of je eigen account;
Stap 2 – Klik rechtsboven op het hamburgermenu;
Stap 3 – Klik op ‘Instellingen’;
Stap 4 – Ga naar ‘Bedrijf’ (winkel-icoon);
Stap 5 – Klik op ‘Opgeslagen antwoorden’;
Stap 6 – Klik op ‘Nieuw opgeslagen antwoord’;
Stap 7 – Voeg een sneltoets en chatbericht toe.

Vanaf nú kun je supersnel antwoord geven. Typ je sneltoetsantwoord in je DM’s en klik op het blauwe gesprekswolkje. Wanneer je hier op klikt, krijg je het lange antwoord te zien én kun je dit direct versturen. Door een combinatie van FAQ en opgeslagen antwoorden, kun jij efficiënt je DM’s beantwoorden.

Kom je er niet uit? Wil je ondersteuning met het bedenken van vier FAQ vragen? Of wil je jouw huidige FAQ of opgeslagen antwoorden optimaliseren? Neem contact met ons op!

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐