‘Social media is toch alleen interessant als mijn bedrijf zich op de consument richt?’ NEE! Wat voor type bedrijf je ook hebt, social media is altijd cruciaal in je marketingstrategie. Waarom? Heel simpel: ook de personen die beslissingen moeten maken bij een bedrijf (een DMU) hebben een account op een social kanaal.
Ook blijkt dat 76% van bedrijven in de b2b tech-industrie social media inzet om resultaten te behalen. Maar hoe kun je social media ook voor jouw business-to-business-onderneming succesvol inzetten?
In vijf stappen een social-mediastrategie
Hieronder zullen wij in vijf stappen beschrijven hoe je een succesvolle social-mediastrategie in een business-to-business-omgeving kun opstellen.
Stap 1: Bepaal je doelen
Voordat je aan de slag gaat moet je nadenken over wat je wil bereiken met je social-mediastrategie. Een voorbeeld hiervan is ‘meer bekendheid voor je bedrijf’. Je kunt ook kiezen voor wat meer harde meetbare doelen, zoals een beoogd aantal likes, shares en impressies om uiteindelijk de impact van je social media campagne te evalueren. Hoe meer ‘SMART’ je doel is geformuleerd, hoe beter je het effect van je acties kunt meten.
Enkele voorbeelden van SMART social-mediadoelen:
Zoals gezegd is het bij je doelen belangrijk dat deze SMART zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Door deze specifieke voorwaarden te stellen aan je doelen, maak je heel concreet wat je wil bereiken en waar je specifiek op moet inzetten om je doelen te bereiken.
Stap 2: Begrijp je doelgroep
Het ‘luisteren’ naar online gesprekken over je bedrijf op social media kan helpen om inzicht te krijgen in je doelgroep. Daardoor is je social media strategie niet alleen gebaseerd op je bedrijf, maar ook op je doelgroep.
Maar hoe kun je deze gesprekken over je doelgroep vinden? Hiervoor hebben wij enkele tips:
Inzicht in concurrentie: De doelgroep van je concurrentie is vergelijkbaar met jouw doelgroep. Als je hen in de gaten houdt kun je dus inzicht krijgen in hoe zij interactie hebben met hun klanten. Ook kun je zien met welke klachten zij te maken hebben. Vervolgens zou je op een virale klacht in kunnen spelen door de service van jouw bedrijf als professioneel en behulpzaam op social media neer te zetten.
Trefwoorden: Maak een lijst met trefwoorden rondom het bedrijf en kom erachter welke meer of minder verkeer genereren. Dit helpt je niet alleen om inzicht te krijgen in de interesses van je klanten, maar je komt er ook achter wat de motieven van de zoekopdrachten zijn.
Influencers: Deze personen zijn insiders van de industrie met veel kennis over nieuwe producten, innovaties en ontwikkelingen in je industrie.
Hashtags: Door hashtags te monitoren die gerelateerd zijn aan je bedrijf kun je ontdekken wat personen over je zeggen op social media.
Tools: De juiste tools kunnen handige hulpmiddelen zijn om bovenstaande factoren te monitoren. Er zijn diverse tools die bijhouden hoe er over je bedrijf of merk gecommuniceerd wordt over social media. Bij Juist gebruiken we bijvoorbeeld Falcon, waarmee we berichten op alle social kanalen kunnen plaatsen, engagement kunnen monitoren en kunnen afvangen wat er verder over onze klanten gezegd wordt. Zo kunnen we inspelen op zowel positieve als negatieve feedback, op leuke manieren inhaken en reputatiemanagement verzorgen.
Stap 3: Identificeer social media platformen
De volgende stap is beslissen welke social-mediakanalen juist zijn om in te zetten voor je bedrijf. Daarvoor is het vanzelfsprekend belangrijk te weten waar je doelgroep (en dus je klanten) zich bevinden. Als je focust op startups, is de kans groter dat de (vaak jonge) ondernemer op Instagram te vinden is, bijvoorbeeld.
Momenteel zijn er vier belangrijke platformen die interessant kunnen zijn:
LinkedIn is een professioneel platform dat gericht is op b2b-professionals. Maar liefst 93% van de b2b-marketeers ziet dit als het meest effectieve kanaal voor leadgeneratie. Dit platform is verantwoordelijk voor 64% van alle bezoeken van social-mediakanalen naar corporate websites.
De posts die personen hierop plaatsen gaan doorgaans over leiderschap, inzichten en bedrijfsupdates. Ook kan je via InMail (vergelijkbaar met Messenger) in contact komen met professionals. Bovendien draait LinkedIn om ‘linken’; een netwerk van professionals opbouwen. Daar horen je b2b-klanten natuurlijk ook bij.
Doordat er meer dan 1 miljard actieve gebruikers zijn op Instagram moet je onderscheidend zijn. Dit zou onder anderen kunnen door het plaatsen van visueel aantrekkelijke foto’s. Andere inspiratie voor berichten op Instagram zijn quotes, user generated content en de bedrijfscultuur.
Het blijkt dat 87% van alle b2b-marketeers Twitter gebruiken. In tegenstelling tot LinkedIn en Instagram functioneert het platform voor hen als customer service platform. Dit met het doel om interactie met klanten te creëren, vragen te beantwoorden en problemen te adresseren. Twitter is een laagdrempelig kanaal om interactie aan te gaan met een bedrijf of merk, waardoor je als bedrijf bijvoorbeeld wordt getagd in een openbaar bericht of een direct message ontvangt.
De beslissers in een bedrijf zitten gemiddeld 74% langer op Facebook dan een gemiddelde gebruiker. Dit maakt Facebook ideaal om als b2b-marketeers leads te genereren. De meeste b2b-marketeers gebruiken Facebook om het bedrijf te promoten, events bekend te maken en meer.
Stap 4: Ben constant
Dit is de sleutel tot succes op social media. Hiermee wordt bedoeld dat je een constante look & feel moet hebben zodat je bedrijf herkenbaar is. Ook is het belangrijk om regelmatig te posten zodat je mensen kunt bereiken zonder te adverteren.
Makkelijk, toch?
Toch is ‘constant zijn’ lastig voor veel marketeers. Zo blijkt dat 70% van de marketeers steken laat vallen bij het constant inzetten van een contentstrategie. Zo wordt gezegd dat marketeers falen omdat ze content niet constant genoeg aanbieden.
Het opbouwen van een loyaal publiek kost tijd. Door hen op structurele basis content aan te bieden die ze interessant vinden ben je zichtbaarder en is de kans groter dat er conversies uit komen. Daarbij is kwaliteit leidend; kwantiteit niet.
Stap 5: Maak een kalender
Een goede manier om ervoor te zorgen dat je constant bent op social media is door een kalender te maken. Zo zouden marketeers net zo veel tijd moeten besteden aan het promoten van de content, als het maken ervan. Een contentkalender maken is daarom essentieel en moet meerdere soorten content bevatten. Bijvoorbeeld een video, een e-book, een artikel en een foto.
Bovendien kun je rekening houden met de fase van de klantreis waarin de content aangeboden dient te worden. Maakt iemand voor het eerst kennis met je merk? Dan is voor die persoon waarschijnlijk andere content interessant dan voor iemand die al fan van je is. Dit kun je meenemen in het opstellen van een contentkalender.
Conclusie
Dus: hoe kun je een succesvolle b2b-strategie bepalen voor social media? Zorg dat je doelen SMART zijn geformuleerd. Weet waar je doelgroep zich bevindt, zowel qua kanalen als de fase van de klantreis. Stem je content daarop af en gebruik een contentkalender om je planning te structureren.
Heb jij toch moeite om tot een goede social-mediastrategie te komen? Of is het lastig om de vertaalslag naar goede content te maken? Maak gerust een afspraak en kom langs om samen de juiste keuzes te maken!