Waar ben je naar op zoek?

Sanbio

Brabantse nuchterheid als gemene deler

De samenwerking tussen Juist en Sanbio is in de afgelopen vier jaar steeds verder uitgebreid. Waar we in 2019 begonnen met het ontwikkelen van een Magento-webshop, staan er nu regelmatig strategische sessies op de planning. Tijdens een gezellig picknicktafelgesprek sprak het Juist klantteam uitgebreid met Anke en Barry over de samenwerking - waarin Brabantse nuchterheid absoluut de gemene deler is.

Klantverhalen
Marketing
Techniek

“We hebben bewust gekozen voor een lokale partij. Niet alleen om de afstand maar ook vanwege de denkwijze.
Het gevoel is gewoon goed.”, aldus Barry Leenders – CCO bij Sanbio.

Brabantse nuchterheid en persoonlijk contact

Het Udense Sanbio heeft een groot zorghart. Als distributeur én fabrikant van life science producten en diensten voor onderzoek en diagnostiek willen ze een waardevolle bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorg in het algemeen. Een heldere visie. Daarbij hoort ook een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website. Daar kwam Juist om de hoek kijken.

Anke Dekkers – Digital Marketing Specialist bij Sanbio: “Viereneenhalf jaar geleden was de marketing bij Sanbio vrij basic. Daarnaast was de website verouderd op het gebied van technische functionaliteiten en content – zo was het bijvoorbeeld niet mogelijk om online bestellingen te plaatsen. Er viel dus nog genoeg winst te behalen.”

Ze vertelt verder: ”We hebben toen met verschillende partijen gesproken over de ontwikkeling van een Magento-webshop. Met Juist hadden we een goed gesprek én jullie waren de perfecte match met het AFAS-systeem waarmee we werken – een systeem met heel veel producten en gegevens. Veel webbouwers konden die koppeling niet maken óf de werking ervan niet garanderen.”

Barry vult aan: “Ook omdat jullie een lokale partij zijn. Niet alleen om de afstand, maar ook vanwege de denkwijze. Het is een voordeel dat je snel naar elkaar kunt toerijden, maar ook de Brabantse nuchterheid en het persoonlijke contact maken het een prettige samenwerking.”

Dat deze ‘Brabantse nuchterheid’ zowel een kernwaarde is van Juist als van Sanbio bevestigt dat gevoel alleen maar.

Corporate website mét nieuwe stijl

In 2019 start de samenwerking en in het tweede kwartaal levert Juist de nieuwe corporate website op met als middelpunt: de zoekfunctie. Anke: “Onze vraag was een moderne, aantrekkelijke en vooral gebruiksvriendelijke website met een functionele webshop.” En is dat gelukt? “We hebben de website die we voor ogen hadden. Juist helpt ons nog steeds bij het up-to-date houden van de website zodat deze niet gaat verouderen. Zowel op het technische als het gebruiksvriendelijke gedeelte.”

De nieuwe website gaat hand in hand met een nieuwe huisstijl. Die is vastgelegd in het brandbook dat we ontwikkelden. Anke: “Juist heeft ervoor gezorgd dat wij een huisstijl hebben waar we echt achter staan. Het is een huisstijl die past. We zijn sinds 2019 onderdeel van een grote Europese groep, maar we blijven grotendeels onze eigen marketing voeren. De kracht van lokaal.”

Focus op gebruiksvriendelijkheid

Sinds 2 jaar is de samenwerking intensiever. Naast de maandelijkse support-uren van onze Magento-specialisten denken we ook op strategisch niveau actief mee. Barry: “We zijn gestart met een andere partij voor de strategie, maar uiteindelijk hebben we steeds meer bij Juist neergelegd. Eind vorig jaar hadden we een fijne meeting met Roy en Sander. Juist maakt ons tijdens zo’n strategische sessie bewust van gebruiksvriendelijkheid, en andersom leert Juist ook weer om onze klanten te begrijpen. Sander stelde ons een aantal vragen waarover wij nog nooit hadden nagedacht. Heel verhelderend.”

Anke: “Wat een eyeopener was die strategische sessie. Wat gaan we doen en hoe gaan we ons doel bereiken?”

Roy en Sander hebben het stuk gebruiksvriendelijkheid verder opgepakt en geholpen met UX (User Experience) en CRO (Conversion Rate Optimization). Sander: “Sanbio is een sterk merk waarvan de persona’s scherp in beeld zijn. We hebben gekeken op welke pagina’s de bezoeker landt en of dit aansluit bij de wensen en behoeftes van de bezoeker. En of het merk wel zichtbaar is zoals Sanbio dat graag ziet. We werkten funnels uit en bekeken optimalisatiemogelijkheden.” Het resultaat? Een betere gebruikservaring in combinatie met meer én betere conversies.

Het volgende niveau

Dat communicatie de zogenoemde sleutel tot succes is, blijkt uit de samenwerking met Sanbio. In het begin haperde het contact nog wel eens, maar sinds er structuur in de planning zit gaat het goed. Anke: “Sander is nu ongeveer twee jaar ons vaste aanspreekpunt en dat is erg fijn. We zeggen tegen Sander wat ‘het probleem’ is, Sander schakelt intern, en het wordt geregeld! Eens in de maand komen we fysiek bij elkaar en bijna dagelijks is er contact via de tool Monday. Even een berichtje en we weten wat er speelt.”

Waar de samenwerking begon bij website-ontwikkeling en technisch support, hebben we nu ook focus op strategie, gebruiksvriendelijkheid, SEO en SEA. Hoe kijken we terug, en vooruit? Barry: “Ons doel was om het zogenoemde ‘next level’ te behalen. We wilden meer lokaal opereren en meer houvast. Juist heeft daarbij geholpen.”

Anke: “Ik kan niet zeggen waar we over vijf jaar precies staan, maar we willen wel meer meegaan met trends. Wij zijn dan wel onderdeel van een grote Europese groep, maar we voeren grotendeels onze eigen marketing. Als je dan kijkt naar directe concurrenten, dan lopen we misschien wel voor op dat gebied. En dat willen we zo houden.”

Ons doel was om het zogenoemde ‘next level’ te behalen. We wilden meer lokaal opereren en meer houvast. Juist heeft daarbij geholpen.
Barry Leenders, – Sanbio

Meer weten?

Zoek je ook zo’n Eye opener als Sanbio heeft gekregen? Onder het genot van een (worsten)broodje legt Sander je uit wat we voor je kunnen doen!

Neem contact op met Sander

Sander Jonkers

Klantadviseur en Marketingstrateeg

"Samenwerken om een doel te halen, daar word ik blij van!"