Waar ben je naar op zoek?

Royaal Buiten

“Een nieuw merk bouwen was heel spannend, maar wel een fantastische zet”

Wij vinden het fijn om te werken voor klanten waar we blij van worden. Royaal Buiten van Frank Roijakkers en Dominique van Eenbergen is zo’n klant. Daarom bezochten we hun showtuin met ons complete projectteam om eens te buurten over onze samenwerking. En dat deden we door hun exclusieve buitenverblijven te gebruiken zoals wij dat zouden doen: met ’n goeie BBQ, ’n goed biertje en ‘n goed gesprek.

Klantverhalen
Marketing
Merkstrategie

Frank is altijd al een handige jongen geweest. Maar ondernemer worden? Dat lag niet meteen voor de hand. Toch begon dat balletje langzaam te rollen toen hij als ’n echte ondernemer een behoefte signaleerde. 

“Mijn zus had een klein tuintje”, begint Frank. “Daarom vierden we verjaardagen van haar kinderen in de tuin bij ons pap. Samen met hem bouwde ik daar een schommel, zodat de kinderen dan lekker konden spelen. Een mooi ding. Dat vonden andere mensen ook. Daarom zei ik: ‘Kom pap, we maken ’n foto en zetten ‘m op Marktplaats. Misschien willen andere mensen ook zo’n schommel kopen.’ We kregen al snel een reactie van iemand die geïnteresseerd was. En omdat ik veel zelf kan maken dacht ik: daar moet meer uit te halen zijn.”

Frank liet een simpele website maken met een foto en een telefoonnummer, onder de noemer Douglas Style, naar de houtsoort waarmee hij het liefste werkt. Het eerste telefoontje volgde binnen een week. “Een dealer uit Vlissingen. Die had een klant die onze schommel wel wilde. Dus ik ging aan de slag en leverde een schommel”, vertelt Frank. “Dat was onze eerste klant. En vandaag de dag ook nog steeds onze beste klant.”

Lullen als brugman

Die eerste dealer zwengelde Franks ondernemersgeest verder aan. Hij zag het dealermodel helemaal zitten. “Ik kocht een overhemd, nog net geen stropdas, printte wat foto’s uit en ben gewoon bij dealers langsgegaan; een beetje jongensboekachtig. Ik had een goed product en een goed verdienmodel voor de dealers. En dus een goed verhaal. Binnen een mum van tijd hadden we er vijftien verkooppunten bij.” “Lullen, dat kan hij wel”, lacht Dominique: “zo heeft hij mij ook binnengehengeld.” 

Dominique en Frank waren al samen toen Douglas Style startte. In die tijd werkte Frank nog voor een baas, maar Dominique merkte al snel dat dat niet meer te combineren was. “Een avondje werken veranderde in de hele week én in het weekend. Op een zaterdagmiddag kwam Frank thuis om samen ’n eitje te eten. Daarna viel hij in slaap om pas de volgende dag wakker te worden”, vertelt ze. “Dat was voor ons het signaal om de zaak om te gooien. Die zondag hebben we een goed gesprek gehad en daarna nam Frank ontslag.” 

Prima timing. Een dag later werd hun zoon geboren. Die groeide bijna net zo hard als het bedrijf. “Met mijn ontslag won ik 40 uur, maar ik kwam er meteen ook weer 80 tekort”, zegt Frank. “We namen personeel aan en verhuisden binnen ’n paar maanden van het schuurtje in de achtertuin van ons pap naar een champignonschuur, en daarna naar nóg een grotere locatie. Toen was het tijd om ook serieus met marketing aan de slag te gaan.”

Via-via kwamen Frank en Dominique bij Juist terecht. Want naast de verkoop via dealers rook hij ook kansen voor de particuliere verkoop van hun speeltoestellen, schommels en picknicktafels. Douglas Style maakte plaats voor Outdoor Island. “Filip en Sander vroegen ons tijdens het eerste gesprek naar ons doel. ‘Iets meer omzet zou mooi zijn’, zeiden wij. Filip vond dat we onze omzet makkelijk konden verdubbelen binnen een jaar. ‘Hèndig lullen’, dachten we. Maar toen we samen aan de slag gingen was dat doel al binnen een half jaar gehaald. En na een jaar was de omzet verviervoudigd. We konden toen niet anders dan wéér verhuizen…”

Een royaal nieuw merk

Na een druk jaar vol verhuizingen brak de winterperiode aan. Een tijd waarin weinig schommels en buitenproducten gekocht worden. “Die dip wilden we kunnen opvangen. Maar hoe? We wilden natuurlijk ‘iets met hout’ doen. Toen zijn we overkappingen gaan maken.” Dat bleek een gouden greep. De buitenverblijven vlogen de deur uit. “Daardoor kregen we het gevoel dat daar meer uit te halen viel. Maar qua beoogde doelgroep paste dat niet meer onder Outdoor Island. Daarom hadden we behoefte aan een nieuw merk, waarmee we een hoger segment wilden aanspreken.” 

En dus mochten wij aan de slag met dat nieuwe merk. Dat was een spannende zet voor de ondernemers. En al helemaal voor Frank. “Ik wil me het liefst overal mee bemoeien, dus ik vond het best lastig om alles rond het nieuwe merk bij Juist neer te leggen.” “Mede dankzij Dominique is je dat toch gelukt”, zag marketingstrateeg Sander. “Die gaf het laatste zetje.”

Een zetje dat ze ook dúrfde te geven. “Als je gaat werken met een bureau doe je dat op basis van vertrouwen”, zegt Dominique. “En op een gegeven moment bewijzen jullie je, krijgen wij het vertrouwen in jullie keuzes en durven wij de touwtjes los te laten.” 

Dat vertrouwen betaalde zich uit. “We hebben een sterk merk neergezet en stralen over de hele linie meer kwaliteit uit. Het doel was een hogere gemiddelde orderwaarde te realiseren, maar dat de effecten zo positief waren hadden we niet verwacht”, vertelt Dominique. “Een hele spannende stap dus, maar wel een hele goeie.” “Daardoor moesten we als team ook meegroeien”, vult Frank aan. “Want wij wilden het hoge niveau van onze marketing en branding ook in ons werk laten terugkomen. Dat is best lastig, maar het is ons gelukt.”

Trots

Om dat nieuwe merk neer te zetten werkten veel collega’s van Juist aan het project mee, van merkstrategen tot ontwikkelaars, van projectmanagers tot vormgevers en marketeers. “Jullie zijn met veel mensen voor ons bezig inderdaad”, vertelt Frank. “Daarom is het fijn dat er één aanspreekpunt is dat ervoor zorgt dat je op het juiste moment met de juiste specialist aan tafel zit. Dat zorgt voor een vlotte, gestructureerde samenwerking. Als het moet trekt Sander me aan m’n jas – en dat heb ik ook nodig. Zo houden we elkaar scherp. Mooi om zo’n traject samen in te gaan.”

Dat vaste aanspreekpunt zag Frank en Dominique groeien en is daar zelf ook trots op. “Ik vind het mooi dat jullie bij ons binnenkwamen met de wens om ‘online iets te doen’ en we samen jaren later de verwachtingen overtreffen”, stelt Sander richting de ondernemers. “Dat je echt sámen iets neerzet. En dat is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar uiteindelijk werpt het zijn vruchten af. Dat maakt ons ook trots. Wij vinden het mooi om jullie verhaal te vertellen.” 

Dat verhaal kent voorlopig nog geen einde. “Maar we zijn goed op weg”, geeft Frank aan. “We hebben twee mooie bedrijven, een prachtige showtuin en eigen producten. In de toekomst willen we nog meer zelf gaan ontwikkelen, zoals eigen modellen kapschuren.” Het zelf willen doen blijft er toch in zitten, merkt ook projectmanager Rob op. “Klopt”, geeft Frank lachend toe. “Maar zo kunnen we wel de kwaliteit garanderen die bij het exclusieve karakter van Royaal Buiten past.”

Het volgende doel? “We hebben al enorme stappen gezet qua omzet, maar vertienvoudigen zou mooi zijn. Ook met Outdoor Island, waarmee we in België willen uitbreiden en de Duitse markt willen betreden. Samen komen we daar wel.”

Daarop proost het hele team. Tijd voor een hamburger. 

Royaal Buiten: van merksessie tot maatwerkwebsite

“Niet alleen van de samenwerking worden we blij, maar ook van het project Royaal Buiten zelf. We konden onze diensten inzetten zoals we dat het liefste doen. Door voor een goede, strategische basis te zorgen leg je een fundament om op voort te borduren met marketing, design en techniek. Dat dat zich letterlijk en figuurlijk uitbetaalt is waar we het voor doen.”

De touwtjes uit handen geven was erg spannend, maar heeft voor een nog beter resultaat gezorgd dan verwacht. Mooi om zo’n traject samen in te gaan.
Frank Roijakkers, – Royaal Buiten

Meer weten?

Wil jij een ook nieuw merk bouwen? Onder het genot van een (worsten)broodje legt Sander je uit wat we voor je kunnen doen!

Neem contact op met Sander Plan direct een afspraak

Sander Jonkers

Klantadviseur en Marketingstrateeg

"Samenwerken om een doel te halen, daar word ik blij van!"