MailChimp heeft in mei 2019 het roer omgegooid. Uiteraard blijft het een programma waarmee je nieuwsbrieven kunt versturen, maar MailChimp zet nu de data centraal. Bovendien gaan de gratis accounts op de schop. De gevolgen van de veranderingen binnen MailChimp lees je in dit blog.
1. Aangepaste prijzen en pakketten
Voorheen was het simpel. Tot 2.000 actieve e-mailadressen kon je gebruik maken van een gratis account. De beperkingen die hierbij hoorden, waren nagenoeg te verwaarlozen voor iedere reguliere gebruiker. Het grootste nadeel was het logo van MailChimp onderaan je nieuwsbrief.
Nu is het anders. Tot 500 e-mailadressen kun je gebruik maken van een gratis account, maar hier zitten de unsubscribers en cleaned (bounced) e-mailadressen ook bij. Het kan zijn dat je je nieuwsbrief dus maar naar 400 actieve e-mailadressen kunt versturen. Per maand kun je 1.000 e-mails versturen, dit betekent dat je met een lijst van 500 contacten 2 maal per maand een mail kan versturen.
Daarnaast kun je nog maar één audience beheren in je gratis account. Voorheen kon je meerdere lijsten aanmaken; nu mag je nog maar één lijst gebruiken. Had je al meerdere lijsten? Dan heb je geluk: die zijn bewaard gebleven. Het onderstreept wel de gedachte die MailChimp al langer nastreeft: zoveel mogelijk je contacten beheren vanuit één lijst door gebruik te maken van groepen, segmenten en tags. Maar wanneer gebruik je wat?
- Groepen: op basis van interesses (mag zichtbaar zijn voor je subscribers). Vaak geven gebruikers zelf aan in welke groepen ze vallen (en dus welke mailings ze willen ontvangen)
- Segmenten: op basis van het gedrag van gebruikers in MailChimp (bijvoorbeeld: gebruikers die de laatste mail hebben geopend, of gebruikers die ouder zijn dan 40)
- Tags: labels die je zelf toekent aan gebruikers (meestal info die niet vanuit een inschrijfformulier wordt meegestuurd, bijvoorbeeld: ‘klant’ of ‘prospect’, of een functietitel)
Wanneer heb je meerdere lijsten nodig?
- Als je een nieuwsbrief verstuurt in een andere huisstijl. De sign up forms zijn namelijk op lijstniveau in te stellen.
- Als je een nieuwsbrief verstuurt die los staat van je reguliere mailingen. Als iemand zich afmeldt, doet hij dat voor een lijst.
Kan ik een gratis MailChimp-account blijven gebruiken?
Het simpele antwoord is: ja: ook met de aanpassingen van het prijsplan van MailChimp kun je je gratis account blijven gebruiken. Helemaal als je al de nodige lijsten hebt aangemaakt; die blijven immers behouden. Waar je wel op moet letten, is dat alle gebruikers in je actieve lijst ook echt je mail kunnen ontvangen. Als iemand zich heeft uitgeschreven of een mail op dat adres bouncet, blijft dat adres meetellen voor je maximale (gratis) aantal van 500 adressen.
Om toch van het maximale aantal van 500 ‘nuttige’ adressen te kunnen gebruiken, kun je gebruikers archiveren. Daarmee tellen ze niet meer mee voor je actieve lijst, maar blijven de gegevens bewaard in je account. Als er gegevens van deze gebruikers aangepast worden, worden ze automatisch weer actief gemaakt (en tellen ze weer mee voor de 500 gratis adressen).
Dus: archiveer je unsubscribers en gebouncete adressen om optimaal gebruik te maken van de 500 adressen in je lijst.
2. Van e-mailmarketing naar volledig marketing platform
De laatste tijd voegt MailChimp steeds meer functionaliteiten toe die los staan van het versturen van e-mails. Denk aan het maken van landingspagina’s en het versturen van kaarten per post.
Jouw klant staat voorop. Die kun je via verschillende kanalen via MailChimp bereiken. Dit kan dus ook via social media of advertenties in Google. Ons advies is om dit niet via MailChimp te laten verlopen. Je kunt beter kiezen voor een programma als Falcon voor het beheren van je berichten op social en Google Ads voor het beheren van je advertenties.
3. CRM-systeem
MailChimp claimt dat het programma als marketing CRM-systeem gebruikt kan worden. Dit is waar. Je kunt middels merge tags veel informatie over je klanten kwijt, zoals naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, interesses etc. Toch adviseren wij om dit niet te doen. Waarin blijft het dan achter t.o.v. andere CRM-systemen?
- Als je binnen je lijst op zoek bent naar een persoon, werkt de zoekfunctie enkel volledig met het e-mailadres. Zoek je op andere data, dan geeft de zoekfunctie niet 100% sluitende resultaten;
- Je kunt geen dynamische formulieren opmaken;
- Salesautomatisering ontbreekt;
- Geen facturatiemogelijkheden;
- Je kunt geen documentatie koppelen aan contacten.
Ben je benieuwd wat Juist voor jouw organisatie kan betekenen of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op, dan kunnen we samen de mogelijkheden bespreken.