In onze vorige blog hebben we uitgelegd waarom het juist nú een goed moment is om te gaan bloggen. En bloggen kan dus heel interessant zijn voor je website of webshop. Maar waarover ga je precies bloggen? En met welk doel? Oftewel: hoe begin je met bloggen? In deze blog geven we je 7 tips!
1. Bepaal je schrijfdoel
Voordat je begint is het handig om na te denken over wat je wil bereiken met je tekst. Ga je mensen informeren? Of heb je juist een leuk blogje waarmee de lezer je bedrijf beter leert kennen? Door dit schrijfdoel helder te hebben zorg je voor een duidelijkere tekst.
Met je blog kun je de lezer informeren, overtuigen, activeren, betogen en opiniëren. Je zult begrijpen dat de insteek van een tekst helemaal anders is bij een blog waarin je je mening geeft dan bij een blog die vooral heldere informatie moet geven. Daarom helpt een duidelijk schrijfdoel je bij het opbouwen van je blog. In alle gevallen wil je dat de lezer iets gaat denken of doen.
Waarschijnlijk zullen jouw blogs vooral informerend en activerend van aard zijn, waardoor jouw mening zo min mogelijk terug te lezen moet zijn. Je wil immers dat de lezer er iets van opsteekt (zoals bij een blog waarin je je kennis deelt) of dat de lezer overgaat tot, bijvoorbeeld, een aankoop of een andere conversie: een formulier invullen, contact opnemen, een whitepaper downloaden…
Daarmee heb je meteen een idee over het thema van je blog. Immers: je gaat geen betogende content maken over dat de intelligente corona-lockdown een ‘samenzwering is van de nieuwe wereldorde’ als je een webshop hebt waar je lezers je producten kunnen kopen. Tenzij je in je webshop Nexit-shirts verkoopt.
2. Bepaal blogdoelen
Om later goed te kunnen bepalen of je blog nuttig, relevant, winstgevend of simpelweg ‘goed’ genoeg was, zul je daarover wat moeten afspreken. Met jezelf, met je collega’s of met je baas. Daarom kun je blogdoelen opstellen. Die helpen je om achteraf te kunnen bepalen of je werk de moeite waard is geweest.
Om dat te kunnen doen, kun je je doelen SMART formuleren. Dat helpt om heel concreet te krijgen wat je van dat doel verwacht. Je doel wordt daardoor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Daardoor kun je niet alleen concreet maken wat je wil bereiken met je blog, maar je kunt zo ook bepalen of je ermee door moet gaan of niet.
Stel je jezelf als beginnend bedrijf als doel om 1 miljoen lezers via Google te gaan behalen, dan voldoet dat doel in ieder geval niet aan de SMART-vereiste ‘realistisch’. Dat doel ga je nooit halen. Als je dat van tevoren weet heeft het weinig zin om die blog te gaan schrijven. Tegelijk weet je van een vager, maar realistischer doel niet of het gewenste effect is behaald. ‘Meer omzet’ is immers geen SMART-doel.
Een SMART-doel werkt daarom een stuk motiverender. Bijvoorbeeld:
‘Over drie maanden dient gemiddeld 5% van de lezers van alle blogs door te klikken naar de contactpagina.’
Groot kans dat je dit doel haalt. Misschien weet je ‘maar’ 2,5% van de lezers naar de contactpagina te trekken. Dan kun je in de volgende drie maanden proberen om actiever te sturen naar de contactpagina, bijvoorbeeld met een andere call to action of een toegevoegd contactformulier.
Blijven testen is altijd belangrijk. Ook met bloggen!
3. Bepaal het onderwerp en thema
Je eigen expertise is één van de belangrijkste inspiratiebronnen voor een blog. Jouw product of dienst lost waarschijnlijk één of meerdere problemen op van jouw klanten. Daar kun je een enorm aantal blogberichten over schrijven. Iedere blog zou een oplossing kunnen zijn voor een probleem. Zorg ervoor dat je helder hebt welke problemen en oplossingen dat precies zijn.
Bij Juist geven we bijvoorbeeld antwoord op allerlei marketingvraagstukken voor onze klanten. Daarom hebben we recent deze blogs geschreven:
- Nieuwe inzichten over digitale marketing tijdens de coronacrisis.
- Hoe word je gevonden op Instagram Search?
- Veranderingen binnen Mailchimp en wat betekent dit voor jou als klant?
De eerste drie spelen in op de actualiteit en de vierde is een soort inhaker; een algehele tip die juist nú interessant is.
In alle gevallen gaat het om problemen die opgelost worden; om vragen die gesteld worden. Marketing tijdens de coronacrisis. Niet gevonden worden op Instagram Search. Ingrijpende veranderingen in het mailprogramma dat je gebruikt. Een start maken met bloggen.
Welke problemen los jij op? Welke vragen beantwoord jij? Verzamel die oplossingen en antwoorden en koppel daar content aan.
4. Vraag het je klanten
Zodra je duidelijke doelen hebt en weet welke vragen je kunt beantwoorden, kun je onderwerpen gaan verzinnen voor je blog. Daarbij maak je een inschatting van welke content je klanten zouden willen lezen. Waarschijnlijk heb je daar best een goed beeld bij.
Maar de állerbeste manier om te bepalen welke vragen je klanten hebben, is door hen die vraag te stellen. Waarover willen ze lezen? Welke problemen willen ze oplossen? Welke vragen willen ze beantwoorden?
Die vragen kun je gewoon in een gesprek stellen, maar je kunt ook een enquête houden om heel concreet data te verzamelen. Die enquête kun je verspreiden via nieuwsbrieven, reguliere mails of social media, bijvoorbeeld. Dat kan ook een stuk laagdrempeliger: via Instagram Stories kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig vragen stellen, waar in de regel meer respons op komt dan een complete enquête.
Toch nog behoefte aan andere invalshoeken? Een heel simpel trucje voor inspiratie is om in Google trefwoorden te gebruiken waarvan je denkt dat je bezoeker daarop zoekt. Vervolgens laat Google een aantal combinaties zien die mensen vaak gebruiken:
5. Gebruik statistieken
Nog een manier om inspiratie op te doen: kijk naar welke blogs al goed hebben gescoord. In Google Analytics kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig zien welke blogs het meest gelezen zijn (maar dan moet je dus wel al een tijdje aan het bloggen zijn).
Stel bijvoorbeeld een periode in van de afgelopen zes maanden en kijk naar de blogs die de meeste paginaweergaves en de langste gemiddelde leestijd hebben. Dat zijn de blogs die het beste scoren. Of het ook je meest interessante blogs zijn voor jouzelf ligt aan jou: verwijst de blog door naar een contactpagina? Geef je onderaan je blog een gratis e-learning weg? Verwijs je door naar een vervolgblog?
Periode 1 oktober – 31 maart
In deze lijst zie je zowel tijdloze, informerende blogs (‘WhatsApp Business instellen‘) als iets meer op de actualiteit inspelende, amuserende blogs (‘21% btw? Weg ermee!‘) als inspirerende trendrapporten (‘5 inspirerende innovaties binnen de horeca‘), die allemaal verkeer binnen blijven halen via Google. Tegelijk zie je ook dat we deze blogs nog kunnen optimaliseren, want gemiddeld verlaten 9 van de 10 lezers het blog na het lezen. Dat kan beter!
In dit geval zijn de bezoekers bijna allemaal afkomstig van Google, maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome… eh, je blog leiden. Je kunt je blogs ook verspreiden via mailings en social media, bijvoorbeeld. Ook die statistieken zijn inzichtelijk te maken, maar die zijn meer tijdgebonden. Weinig lezers zullen doorklikken vanuit een mailing of een social post die een half jaar oud is.
Daarom kun je deze statistieken het beste bij het kanaal zelf bekijken. MailChimp biedt bijvoorbeeld goede inzichten in de mate waarin lezers doorklikken. Facebook en Instagram maken ook eenvoudig inzichtelijk welke posts de meeste mensen bereiken.
Door al die statistieken te combineren zullen waarschijnlijk de beste of meest interessante blogs bovendrijven. Interessante data, waar je weer op verschillende manieren op kunt inspelen:
- Heb je een succesvol lijstje tips, zoals ‘5 inspirerende innovaties binnen de horeca’? Dan kun je daar een deel 2 van maken;
- Update oudere blogposts. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden: als je al ooit een blog hebt geschreven over een bepaald onderwerp, maar deze vanwege nieuwe ontwikkelingen minder actueel is, kun je de blog gewoon updaten. Google waardeert relevantie en actualiteit, dus doe je hiermee meteen goede zaken voor je vindbaarheid op Google. Wij hebben bijvoorbeeld afgelopen januari de blog 21% btw? Weg ermee! bijgewerkt, waarmee we direct betere posities scoorden (nummer 2, achter de actiepagina van MediaMarkt zelf);
- Heb je een serie blogs die grofweg over hetzelfde onderwerp gaan? Maak dan een algemeen artikel over dat onderwerp. Met korte samenvattingen van iedere blog (en duidelijke links naar die blogs) maak je zo één groot must-read artikel waarin je alle vragen beantwoordt.
6. Gebruik zoekwoorden
Er zijn verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je blog gelezen wordt. Gevónden kunnen worden is er één van. Dan moeten zoekmachines als Google je wel kúnnen vinden.
Daarvoor is het belangrijk om in te spelen op zoekgedrag. Naar welke zoektermen zoekt jouw doelgroep? Welke vragen willen zij beantwoord zien?
Met een zoekwoordenonderzoek krijg je inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep, maar je weet daarmee ook op welke zoektermen de meeste concurrentie is. Daarmee zul je misschien geen relevante posities halen in Google. Met alleen het zoekwoord ‘whatsapp’ zouden wij bijvoorbeeld niet snel op pagina 1 kunnen komen.
Daarom kun je je vaak beter richten op woorden met minder concurrentie, de zogenaamde long tail zoekwoorden: ‘whatsapp business instellen’, bijvoorbeeld. Daar scoren we dan weer wél de nummer 1-positie mee (en zelfs een rich snippet):
Voorbeelden van long tail en short tail zoekwoorden:
- Short tail: marketingbureau
- Long tail: marketingbureau in Nijmegen
- Short tail: Laptop
- Long tail: Acer laptop grijs bestellen
- Short tail: voetbalschoenen
- Long tail: rode Puma voetbalschoenen kopen
7. Maak er een gewoonte van
Bloggen vereist wat discipline. Een blog schrijven kost immers tijd: je wil research doen, onderzoeken welke vragen je kunt beantwoorden, zoekwoorden onderzoeken, doelen opstellen, content analyseren, evalueren en opnieuw proberen. Zaken waar je als ondernemer vaak geen tijd voor hebt. Misschien dat dit daarom een mooi moment is om je database op te bouwen. Door te blijven bloggen leer je bovendien ook sneller bloggen, waardoor de tijdsinvestering in de toekomst weer een stuk kleiner wordt.
Wat kan helpen om (creatief) te blijven bloggen: blijf ook zelf veel (blogs) lezen! Het kan nooit kwaad om eens bij de concurrent te kijken. Misschien geeft dat inzichten voor jouw onderwerpen. Of misschien laat die concurrent wel grote kansen liggen, waar jij dan weer op in kunt spelen.
Extra denkkracht nodig?
Heb je behoefte aan creativiteit, meedenken of feedback op het gebied van (online) marketing? Juist nú zijn wij er om je te helpen. Daarom hebben we onze eigen Juist Denktank in het leven geroepen. Hier denken onze knappe koppen na over je marketinguitdaging of -vraag. We doen ons best om met een (briljant) advies te komen. Vraag hier hulp van onze Denktank aan!