Goede mensen vinden is lastig. En als je ze dan eindelijk gevonden hebt, willen ze leuk werk, fijne collega’s, flexibiliteit, een beetje zingeving, ontwikkelmogelijkheden én een fatsoenlijk salaris. Terecht ook! Je bent het merendeel van je week op je werk, dus dan kun je het maar beter naar je zin hebben.
Wat mij als directeur blij maakt? Dat onze eigen marketingtechnieken daar keihard bij helpen. We doen gewoon wat we ook voor klanten doen die leads of omzet willen: goed nadenken over je doelgroep, content maken die raakt en alles meten. Daardoor werken Susan, Hilde, Spijk en Jori nu bij ons. Zonder recruiters of LinkedIn-spam. Toch moet je als werkgever steeds meer moeite doen om op te vallen. Of niet? Je kunt het slimmer aanpakken. Dat heet recruitment marketing.
Dus, ben jij ook klaar met cv’s verzamelen die nergens op slaan? Of met mensen die na één gesprek afhaken? Pak het dan anders aan. Net als wij. We doen het anders. Slimmer en gestructureerder. Dat doen we voor onszelf én voor onze klanten. Niet als een trucje, maar structureel.
Sterker nog: collega’s als Susan, Hilde, Spijk en Jori zitten hier nu dankzij die aanpak. En dit is hoe we dat aanpakken.
1. Stop met vacatures schrijven. Begin met snappen wie je zoekt
Als je eerste stap is: ‘we zetten even een vacature online’… dan begin je al verkeerd. Recruitment is marketing. En marketing begint bij je doelgroep. Dus: wie zoek je, waar zit die persoon, en waarom zou die bij jou moeten willen werken?
Eerst snappen wie je zoekt. Wat voor type mens in je organisatie past. Wat diegene belangrijk vindt. En wat je zelf eigenlijk te bieden hebt. Want anders eindig je met weer zo’n vacaturetekst over een ‘jonge, dynamische werkomgeving’ waar je ‘iedere dag vers fruit’ krijgt. Ja leuk, maar daar win je de wedstrijd niet mee.

2. Je eigen werkgeversmerk is geen bijzaak, het ís de campagne
Als je alleen zichtbaar bent als je iets van iemand wilt, dan ben je gewoon laat. Mensen willen eerst weten wat voor club je bent. Of het klikt. Daarom laten we bij Juist gewoon zien hoe het hier is. Niet gepolijst. Wel echt. Met chaos, collega’s, humor, projecten, gedoe, gezelligheid. Maar ook: serieus bezig zijn met je vak en je klanten.
En dan komt er vanzelf een moment dat iemand denkt: daar zou ik wel willen werken. Of niet. Ook goed.
3. Teksten en beelden die wél binnenkomen (en niet klinken als een standaard vacature)
Als je vacaturetekst begint met “Ben jij die gedreven…” dan ben je ze al kwijt. Niemand voelt zich aangesproken door tekst die overduidelijk voor ‘iedereen’ is geschreven. We maken dingen die passen bij Juist, de rol en de doelgroep. Daarom maken we onze podcast: kennis delen op een vrije manier, maar óók een beetje losjes. En we delen posts met onze expertise, maar ook dingen die laten zien hoe het hier is op de werkvloer. Zolang het maar opvalt, klopt met wie je bent, en iemand denkt: hé, dit is anders.
Moet ieder bedrijf dan op Juist lijken? Zeker niet. Dat voelt iedereen meteen. Wees gewoon eerlijk over wie je bent. Daar worden mensen nieuwsgierig van.
En ook niet onbelangrijk: vermijd clichés. Daarover schreef Teun eerder al dit blog.
4. Kandidaten zijn net klanten, zij maken óók een reis
Voor onze klanten starten we vaak met het in kaart brengen van de klantreis. We kijken dan naar de route die iemand aflegt: van eerste contact tot trouwe klant. Zo zie je precies op welke momenten je moet bijsturen met je marketing, dienstverlening of processen.
En datzelfde werkt ook voor toekomstige collega’s. Beschouw je kandidaten als klanten. Alleen heet het dan geen klantreis, maar een kandidaatreis. Daar bouwen we communicatie omheen: afgestemd op het moment, de mindset en de twijfels die iemand heeft in iedere fase van de kandidaatreis.
Iedere vraag, twijfel, probleem of behoefte is een kans om je doelgroep te laten zien dat je ‘m begrijpt. En ieder contactmoment dat je daaromheen creëert biedt een kans om in de kandidaatreis te stappen. Net als bij ieder marketingkanaal gebruiken we onder anderen de overtuigingsprincipes van Cialdini: sociaal bewijs, consistentie en commitment, schaarste, sympathie… Geen trucjes dus, ook geen hogere wiskunde, maar gewoon slim toepassen van wat werkt.
En ja: dat werkt ook écht.
5. Campagne live? Dan begint het pas
Voorbereiding getroffen? Medewerkersverhaal klaar? Vacature online? Opvolging van de vacature gefikst? Dan kan de campagne live! En dan meten we: wat werkt wel, wat niet. Dan krijg je inzicht en kun je aanpassen. En dat laten we ook zien. Vaak zorgen we in één keer al voor resultaat. En andere keren moet je bijsturen. Want er is geen magisch trucje waarmee je gegarandeerd je marketingdoelen behaalt. Ook niet voor werving… 😉
Maar: als je goed verantwoord van start gaat en data gebruikt om je campagnes te optimaliseren, kom je aardig dichtbij.
Waarom ik dit vertel?
Omdat we het kunnen. Omdat we het doen. En omdat ik als directeur niet meer anders wil. Typisch gevalletje ‘ik heb ‘m zelf ook’. Maar vooral: omdat we er gemotiveerde toppers zoals Susan, Hilde, Spijk en Jori mee binnenhalen. En omdat we op vacatures inmiddels zóveel goede reacties krijgen, dat we ze soms tijdelijk offline zetten. Gewoon omdat we de tijd moeten nemen om iedereen netjes te spreken. En ja, dat gun ik jou ook. Zonder recruiters en de dure fees die je een recruiter vaak betaalt. Op een manier die bij je past.
Zoals we deden voor bijvoorbeeld Walkro en Bouwbedrijf van der Heijden, met ook heel veel reacties op de vacatures. Bij iedere organisatie op hun eigen manier, maar allemaal met resultaat.
Benieuwd hoe dat eruit zou zien bij jouw organisatie?
Laat het ons weten. Maar wacht niet te lang – ons eigen wervingsteam heeft het al druk. 😉 Lees hieronder meer over hoe we recruitment marketing precies aanvliegen!
Ik wil meer lezen over recruitment marketing!