We leven tegenwoordig in een wereld waar het moeilijk is om écht uit te blinken met je website. Veel websites lijken op elkaar, landingspagina’s worden door vrijwel iedereen hetzelfde ingericht en velen gebruiken de welbekende stockfoto’s om teksten van beeld te voorzien. En dan moeten die pagina’s natuurlijk ook nog scoren in zoekmachines, waardoor volop wordt ingezet op SEO. SEO-teksten hebben daardoor vaak dezelfde vaste opbouw, waardoor er nóg minder ruimte is voor creativiteit. Tel daarbij op dat die teksten meestal compleet volgestopt zijn met het zoekwoord waarop gescoord moet worden en je weet: de gemiddelde SEO-tekst is zo saai en gekunsteld dat ’n robot hem had kunnen schrijven.
Maar… een SEO-tekst hóeft niet saai te zijn.
Het is lastig om helemaal uniek te zijn, maar er zijn genoeg dingen die je kunt doen om tóch een beetje anders te zijn. Hieronder deel ik 7 tips hoe je wél kunt uitblinken met jouw SEO-teksten!
Tip 1. Denk vanuit de bezoeker
Ja, logisch, zou je denken. Toch lees je vaak SEO-teksten die meer voor het algoritme van Google lijken te zijn geschreven dan voor de bezoeker. Je pikt ze er zo uit: het zoekwoord keert in iedere zin terug, de tekst is onderaan de website weggestopt en alle woordcombinaties waarin het zoekwoord terugkomt zijn precies in diezelfde woordvolgorde geschreven. Teksten die een bezoeker duidelijk niet hóeft te lezen.
Terwijl jij je teksten natuurlijk wel degelijk voor de bezoeker van jouw website schrijft. Ga daarom na wat je doelgroep wil weten en met welke vragen zij zitten. Vraag je klanten wat ze willen weten, doe een zoekwoordenonderzoek of doe zelf eens wat inspiratie op via Google. Dat helpt je bij het zo goed mogelijk beantwoorden van de vragen van je bezoekers.
Met het schrijven van webteksten is het belangrijk dat de vraag van de bezoeker zo snel mogelijk is beantwoord, dus het belangrijkste zet je bovenaan. Als de bezoeker zijn of haar antwoord heeft gevonden, haken ze daarna snel af. Daarna is het dus de kunst om jouw bezoeker vast te houden. Dat doe je door ze te blijven prikkelen met jouw teksten. 🌵
Veel bedrijven denken vanuit hun eigen visie. Wat wil ik mijn bezoeker aanbieden? Welke producten passen bij dit zoekwoord? Belangrijk om dat dus even achterwege te laten. Werk vanuit de zoekintentie van de websitebezoeker. Zo houd je hen ook makkelijker vast. Als de bezoekersvraag is beantwoord, kun je aanvullende informatie aanbieden. Google beoordeelt voor de ranking van zoekwoordposities in hoeverre de pagina aansluit op de zoekintentie. Als je de bezoeker lang weet vast te houden – en dus blijkbaar wat interessants te melden hebt – zijn dat dus pluspunten!
Tip 2. Laat de regeltjes een beetje los
Bij een SEO-tekst zijn er genoeg criteria te benoemen waar Google je tekst op beoordeelt. Jij wil natuurlijk ook voor Google zo relevant mogelijk zijn. Maar let op bij dit punt: ga niet blindelings op de regels af. Je schrijft de tekst voor de bezoeker en niet voor Google. Als je je letterlijk aan alle regels gaat houden kan je tekst nogal hakkelig overkomen. Je wil je zoekwoord een bepaald aantal keren in te tekst laten terugkomen. Soms past het woord niet lekker in een zin. Wanneer je dat tegenkomt, moet je de zin laten voor hoe het is. Anders kan het lijken alsof je SEO-tekst door een robot is geschreven. Niet ideaal voor de bezoeker.
Vraag jij je überhaupt af wat SEO is? Dan verwijs ik je graag naar het artikel van onze chef-SEO. Hij legt je graag uit wat SEO voor jou kan betekenen.
Bezoek ons digitale SEO-restaurant!Tip 3. Vermijd ‘klik hier’
Niets is zo prikkelloos als ‘klik hier’, want eerlijk: zou jij zelf écht op deze link willen klikken? Met een beetje extra moeite bedenk je een activerende tekst voor de CTA waardoor de bezoeker wél op je link klikt. Zorg ervoor dat deze relevant is. Maak jouw bezoeker nieuwsgierig. Neem nou onderstaande voorbeelden. Op welke zou jij klikken?
Ook bij linkjes in teksten kun je hier op letten. Zorg dat de linkwoorden (ook wel ankertekst) overeenkomen met de titel van de achterliggende pagina. Op die manier weet de bezoeker vooraf precies waar de pagina over gaat én je vermijdt ‘klik hier’. Als ankerteksten hetzelfde zoekwoord bevatten als de achterliggende pagina, heeft het ook nog eens SEO-waarde. Éxtra punten scoren dus.
Ook CTA’s als ‘vraag hier vrijblijvend uw offerte aan’ kunnen een stuk creatiever. Teun vertelt je graag meer hierover in zijn blog over clichés.
Vermijd clichés, ontleed de duizendpootTip 4. Giet er je eigen sausje overheen
Een kenmerkende eigenschap aan jouw bedrijf is je tone-of-voice. Simpel gezegd is dat de manier waarop je communiceert. Wat is jouw schrijfstijl? Hoe ga je met klanten om? Spreek je klanten met ‘je’ aan of met ‘u’?
Dit is ook een manier om mee uit te blinken, mits jij je klanten anders aanspreekt dan concurrenten dat doen. Dat kun je bijvoorbeeld doen door humor te gebruiken in je teksten of woordspelingen te bedenken met jouw merknaam of dienst. Zolang het maar ‘eigen’ is voor jouw merk.
Qua schrijfstijl raad ik aan om zo veel mogelijk in een actieve vorm te schrijven. Op die manier blijft de tekst prettig om te lezen. Daarnaast kun je het beste lange zinnen afwisselen met korte. Zorg ervoor dat de bezoeker er zo makkelijk mogelijk doorheen leest en niet op woorden blijft hangen. Als je die tips toepast is je tekst begrijpelijk. En een begrijpelijke tekst is een stuk overtuigender! In datzelfde kader kun je jargon ook beter vergeten. Weg met die moeilijke vaktermen dus!
Nog geen eigen tone-of-voice? Wij helpen jou graag verder met het bouwen van een sterk merk. Lees hier wat een merkstrategie voor jouw bedrijf kan doen!
Versterk mijn merk!Tip 5. Het draait niet alleen om de tekst
Het draait ook om afbeeldingen! Sterker nog: afbeeldingen zijn de belangrijkste eyecatchers van jouw landingspagina. Kom dus niet met die suffe stockfoto’s. Het allerbeste: foto’s die dicht bij jouw bedrijf staan én waarmee je jouw identiteit uitstraalt. Je wil je bezoeker natuurlijk wel laten zien waar je allemaal voor staat, wat je doet en misschien zelfs wel gezicht(en) achter het bedrijf laten zien. En dat mag gerust ’n tikkeltje creatief. Neem bijvoorbeeld een kijkje op onze team-pagina. 😉
Tip 6. Maak het vet
Jouw tekst moet niet alleen figuurlijk vet worden, maar ook letterlijk! Met dikgedrukte woorden kunnen jouw bezoekers makkelijk en snel door de tekst navigeren. Zo vinden zij sneller een antwoord op hun vragen. Optimaal gebruiksvriendelijk dus. Daarnaast helpen dikgedrukte woorden Google met het bepalen waar de pagina over gaat. Je legt de nadruk op bepaalde woorden en dat ziet Google dus ook. Maar let op: het gebruik van dikgedrukte woorden moet je wel goed doseren. Als je het teveel doet, verliest het zijn waarde.
Hou je meer van kleur? Dan is het markeren van tekststukjes een ook mooie oplossing. Onderaan de streep heeft het eigenlijk hetzelfde effect, net als teksten in cursief zetten of zelfs doorstrepen.
Tip 7. De meeste tijd gaat naar..
De titel! Met een titel trek je de bezoeker over de streep. Je bezoeker moet na het lezen van de titel je tekst meteen willen verslinden. Of op zijn minst denken: ‘Hier kan ik misschien wel iets mee’. Denk goed na over jouw titel, dat is nooit verspilde tijd.
De titel moet de bezoeker aan het denken zetten. Dat kan door ze benieuwd te maken, door ze op het verkeerde been te zetten of door een soort ongemak te creëren waardoor zij wel meer informatie willen.
Heb je dit blog gelezen en denk je: ik wil ook prikkelende SEO-teksten? Ben je op zoek naar de juiste hulp? Kom dan gezellig een keertje langs! Wij helpen je graag verder.
Leuk! Ik kom langs