Pinterest adverteren

door
19 april 2019
Leestijd: 4 minuten

Tegenwoordig kan je met ruim 200 miljoen wereldwijde actieve gebruikers per maand niet meer om het sociale media platform Pinterest heen. Sinds 4 april is het ook mogelijk om in Nederland op het platform te adverteren. Reden genoeg dus om onze kennis te delen.

Pinterest in vergelijking met andere sociale media

Gebruikers zitten op elk social mediakanaal met een ander doel. Men zit op Facebook om met anderen in contact te komen, op Instagram om visuele inspiratie op te doen en op Twitter om op de hoogte te blijven van het nieuws. Ook de gebruikers van Pinterest hebben een doel op het platform: een plan voor in de toekomst voorbereiden:

Wat ga ik vanavond koken?

Hoe gaat mijn nieuwe badkamer eruit zien?

Hoe gaat mijn bruiloft eruit zien?

Daarom komen mensen vaak niet ‘vluchtig’ op het platform, maar met een écht doel. Dit verklaart ook waarom een gemiddeld bezoek aan Pinterest bijna een kwartier duurt.

Daarnaast is het ook een overlapping tussen sociale media en traditionele zoekopdrachten. Zo is het een visuele ontdekkingstool die zelfs als je jouw zoekopdracht niet kan verwoorden, je toch in staat stelt om je antwoorden te vinden.

De gebruikers van Pinterest zijn ook uniek te noemen. Zo is 81% op het platform vrouw en is de leeftijdscategorie 20-39 jaar het meest vertegenwoordigd.

Waarom is adverteren op Pinterest uniek?

Via Pinterest kan je jouw doelgroep al op een eerder moment bereiken dan op andere sociale media. Dit komt doordat de zoekopdrachten non-branded, zijn waardoor je gebruikers al vroeg kan beïnvloeden in hun aankoopproces. 

In grafiek weergegeven welke invloed Pinterest tijdens het aankoopproces kan hebben, in vergelijking met andere platformen. 

Wat voegt adverteren binnen Pinterest zelf toe?

Naast het hebben van een normaal Pinterest account voegt adverteren daadwerkelijk veel toe aan jouw succes op het platform. Zo was het voorheen nog niet mogelijk om personen gericht te bereiken op het platform. Dit komt omdat het platform wereldwijd is, waardoor bedrijven lastig hun specifieke doelgroep kunnen bereiken.

Maar nu het mogelijk is om te adverteren ben je in staat om de juiste doelgroep op de juiste plek op het juiste moment te bereiken.

Hoe kun je adverteren binnen Pinterest?

Binnen Pinterest is de opbouw van adverteren vergelijkbaar met platformen als Facebook, LinkedIn en Snapchat. Zo bestaat de structuur uit campagne → advertentiegroepen → pins (advertenties)

Campagne

Het begint met het kiezen van de juiste doelstelling. Hierdoor bepaal je direct hoe de campagnes worden geoptimaliseerd en afgerekend. De vier doelstellingen binnen Pinterest advertising zijn:

  • Naamsbekendheid (branding): op basis van CPM
  • Videoweergaven (branding): op basis van CPM
  • Verkeer: op basis van CPC
  • App installaties: op basis va CPI

Afhankelijk van je keuze wordt door Pinterest zelf het resultaat geoptimaliseerd voor de mensen die het meest geneigd zijn om bijvoorbeeld naar je website te gaan, of een app te installeren.

Advertentiegroepen

Onder de advertentiegroepen worden de meest bepalende keuzes gemaakt zoals budget, targeting, tijdsduur, plaatsingen en biedingen.

De targetingmogelijkheden binnen Pinterest zijn enorm uitgebreid. Zo kun je interessedoelgroepen aanmaken omdat Pinterest weet wat mensen interessant vinden, in welke levensfase zij zitten en wat hun smaak is.

Daarnaast kan je ook op zoekwoord targeten, vergelijkbaar met Google. Omdat mensen hier gericht zoeken naar inspiratie of specifieke producten kan je hen zo bereiken. Specifieke mogelijkheden hiervan:

  • Brede match: naast de geselecteerde woorden ook verkeerde spellingen, synoniemen, of andere gerelateerde termen, de volgorde van de zoekwoorden is hier niet van belang.
  • Bewoording match: vergelijkbaar met brede match, hier is de woordvolgorde alleen wel van belang.
  • Exact match: gepromote pins worden alleen getoond als de gebruiker exacte zoekwoord intypt binnen Pinterest.
  • Negatieve match: maakt het mogelijk om irrelevante zoekwoorden op een brede match uit te sluiten.

Daarnaast heb je ook nog uitgebreide targeting: dit is geschikt als je geen inzicht hebt in je doelgroep of geen tijd hebt om deze te selecteren. Hierbij doet Pinterest automatische targeting op basis van relevante zoekwoorden, gedreven door ‘Pinterest Taste Graph’.

Tot slot heb je nog de custom audience targeting, waarbij het mogelijk is om eigen klantendata in te zetten. Je kan bijvoorbeeld e-mailadressen, mobiele advertentie ID’s, websitebezoekers en de betrokkenheid van je doelgroep inzetten. Deze groep moet minimaal 100 gebruikers zijn. Ook kan je de eigen klantendata inzetten om vergelijkbare doelgroepen aan te maken.

Advertentiebiedingen werken net zoals bij Facebook en LinkedIn met minimale biedingen. Aan de hand van de gewenste actie (advertentieweergaven, app-downloads of websiteklikken) wordt er afgerekend. Daarom is het belangrijk dat je van tevoren goed nadenkt over wat een bepaalde actie waard is.

Pins (advertenties)

Als je de advertentiegroepen goed heb ingesteld kan je hierna de advertenties (Pins) opmaken. Hier heb je keuze uit vier verschillende vormen (afhankelijk van de doelstelling van de advertentie):

  • Promoted pins
  • Promoted video pins
  • Promoted carousels
  • Promoted App Pins

Cases

Met de Pinterest Ads Manager kan je de resultaten van de campagne meten en vervolgens jouw campagnes te optimaliseren. Verander je doelgroep, budget of pins om continu om de beste resultaten te behalen.

De eerste resultaten zullen wij hier straks delen!

Toegevoegde waarde Pinterest

Het is nu mogelijk om jouw specifieke doelgroep al in een eerdere fase van hun aankoopproces te bereiken dan op andere kanalen mogelijk is. Daardoor heeft het platform een unieke toegevoegde waarde die op andere platformen (nog) niet hebben.

Benieuwd hoe Pinterest voor jouw bedrijf interessant kan zijn? Kom in contact en we vertellen je graag meer.

0 Reacties

Geef een reactie