We weten inmiddels wel dat er wat voor je is veranderd sinds het virus serieuze invloed kreeg op de samenleving. Maar weet je ook al wat jij zelf kunt (of zelfs moet) veranderen in je online marketing? Met deze 5 online marketingtips kom jij de coronatijd door!
1. Communicatie
Corona veroorzaakt wereldwijd onzekerheid. Niet alleen voor bedrijven, maar ook voor je doelgroep. Ben je bereikbaar? Gaan je normale werkzaamheden gewoon door? Is er iets veranderd in leveringstijden of in het productaanbod? Ben je überhaupt geopend? Dat is informatie waar je doelgroep juist nu nieuwsgierig naar is, afhankelijk van de branche waarin je actief bent.
Geef daarom duidelijk aan of je openingstijden gewijzigd zijn. Maar laat ook van je horen als voor jou alles ‘gewoon’ doorgaat. Dat kun je op verschillende plekken en op diverse manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan een aparte coronapagina als dat relevant is, of een FAQ-pagina waar je de meestgestelde vragen verzamelt. Zo zorg je niet alleen voor complete informatieverstrekking, maar neem je ook onzekerheden weg. Een vraag als ‘Kan ik gewoon veilig naar jullie winkel komen?’ moet je altijd beantwoorden in deze situatie, maar is extra belangrijk als het antwoord daarop volmondig ‘ja’ is.
Deze kanalen en middelen moet je niet vergeten mee te nemen in je coronacommunicatie:
- Website
- Google Mijn Bedrijf
- Social media
- Mails
- Offline mailings
- Advertenties
En verandert er iets ten opzichte van je eerdere berichtgeving? Dan communiceer je dat ook weer via alle relevante kanalen.
2. Adverteren of niet?
Zoals we eerder schreven in het blog digitale marketing tijdens de coronacrisis was de eerste reactie van veel bedrijven: alle advertenties onderbreken. Toch is het slim per campagne goed na te lopen of dat wel zo verstandig is.
Advertentiekosten dalen, de vraag naar producten en diensten verandert en mensen zijn nu veel meer online. De behoeftes van mensen veranderen, dus kun je daar op een passende manier op inspelen. Houd daarbij ook rekening met je langetermijnvisie: nu ‘onzichtbaar’ worden maakt het misschien lastig(er) om weer op te krabbelen als de crisis achter de rug is.
Inspelen op behoeftes is dus verstandig, maar misbruik de situatie niet. Op Facebook adverteren bedrijven bijvoorbeeld met zogenaamde wondermiddeltjes die corona helpen voorkomen. Los van de regels over het aanprijzen van ‘medicijnen’ is het niet aan te raden om de angst voor besmetting te gebruiken voor je eigen gewin. Dat is best een grijs gebied, want (goedgekeurde) beschermende kleding die voor normale prijzen te krijgen is, kan gevoelsmatig prima.
Ook campagnes die je wél zou willen laten doorgaan moet je even tegen het licht houden. Albert Heijn deed er bijvoorbeeld verstandig aan hun jaarlijkse knaagdierencampagne te pauzeren. De kreet ‘Hamsterééééén!’ is immers niet zo passend in een tijd waarin boodschappen inslaan juist afgeraden wordt.
Hetzelfde geldt voor beelden of woorden die in andere tijden gewoon gepast zouden zijn. Gebruik je beelden van groepen mensen? Dan is de kans groot dat daar reacties op komen over de regel van anderhalve meter afstand. Termen als ‘ga erop uit’ staan ook haaks op de huidige RIVM-adviezen. Kijk dus ook goed naar de content en probeer die actueel te maken en te houden.
3. Adverteer op je merknaam
Er zijn voldoende redenen om betaald te adverteren op je eigen merknaam: je voorkomt dat concurrenten ermee aan de haal gaan (want dat gebeurt best vaak), je kunt de advertentie beter inrichten dan je organische zoekresultaat en het is vrij goedkoop.
Maar juist in deze tijd blijf je met (bijvoorbeeld) Google Ads altijd zichtbaar. Als je doelgroep specifiek naar jou op zoek gaat krijgen ze helemaal bovenaan de pagina altijd jouw op maat gemaakte advertentie te zien. Als je dat combineert met actuele informatie, zoals de eventuele veranderingen rondom corona, zorg je ervoor dat je doelgroep meteen goed geïnformeerd is.
En waar branded adverteren sowieso al voordeliger is, geldt dat nu des te meer: sommige advertenties zijn tot wel vier keer goedkoper dan normaal. Een relatief kleine investering om onder de aandacht te blijven, dus.
4. Grijp kansen aan
De veranderingen in de behoefte van je klanten zorgen voor kansen. Grijp die met beide handen aan. Met veel gesloten openbare voorzieningen, het advies om thuis te werken en zoveel mogelijk thuis te blijven, brengen de meeste mensen hun dag ook écht thuis door. En hier liggen kansen voor jou als bedrijf. Want niet alleen het aantal zoekopdrachten via Google neemt toe; ook het social-mediagebruik en het bedrag dat mensen online uitgeven stijgt.
Voor sommige branches ligt het grijpen van die kansen voor de hand. Heb je bijvoorbeeld een restaurant? Dan ben je waarschijnlijk al bezig met bezorg- of afhaalmogelijkheden. Er is onder consumenten behoorlijk wat bereidheid om ondernemers te ondersteunen, en vooral in de horeca zien we dat mensen dat ook doen.
Maar ook als je in een andere branche actief bent kun je extra aandacht schenken aan je (online) zichtbaarheid. Mensen gaan massaal de tuin in, lopen bouwmarkten plat en bestellen veel bij webshops. Je advertentiebudget verhogen kan dan voor veel meer extra omzet zorgen dan normaal. En ook hier geldt: de advertentiekosten liggen over het algemeen lager, dus kan het geen kwaad om eens een maand te testen met éxtra budget.
5. Investeer in content
Sommige ondernemers hebben het nu extra druk. Anderen hádden een volle agenda, maar vervelen zich nu. En hoewel de omstandigheden minder prettig zijn, biedt dat ook weer kansen. Want juist nú kun je dan tijd investeren in zaken die je normaal laat liggen.
Contentcreatie, bijvoorbeeld.
Nu mensen meer online aanwezig zijn doe je er goed aan te laten zien dat jij er óók bent. Niet alleen door je informatie up-to-date te houden en te adverteren, maar ook door content aan te bieden. Misschien had je al allerlei onderwerpen, lijstjes, tips en andere vormen van content bedacht die je kunt delen via blogs, social media, mailings en andere kanalen. Vrijgekomen tijd kun je daar prima aan besteden, waarmee je ook werkt aan je (organische) online vindbaarheid.
Bovendien kun je nu flink vooruit werken. Veel blogs en tips zijn tijdloos. Door nu aan de slag te gaan met content kun je een behoorlijk archief opbouwen, waar je nog maanden, misschien zelfs jaren mee vooruit kunt.
En, ook niet onbelangrijk: ga de interactie aan. Als je doelgroep je benadert, zorg dan dat je reageert. Of dat nu een reactie is op een social post, een mail of een recensie: interactie zorgt voor een sneeuwbaleffect voor je bereik. Los daarvan is het ook niet netjes om een (potentiële) klant te negeren, dus is interactie eigenlijk altijd een must.
Bloggen is één van de meest eenvoudige, deelbare contenvormen, die bovendien interessant zijn voor Google. Ons voorstel: begin daarmee. Benieuwd hoe? Bekijk dan onze serie blogtips!
Succes!
In welke branche je ook actief bent: je werkzaamheden zullen veranderd zijn. Of je het nu juist extreem druk hebt of alle activiteiten stil liggen: stil zítten is niet nodig. Hopelijk kun je met deze online marketingtips vooruit om de coronatijd door te komen.
En heb je hulp nodig? Dan weet je ons te vinden!
Succes!