Waar ben je naar op zoek?

13.05.2019
7 minuten
Marketing
Techniek

4 voorbeelden van gamification in de praktijk

Juist Redactieteam

In een wereld vol prikkels en afleidingen wordt het steeds moeilijker om de aandacht van je doelgroep vast te houden. Waar we in 2015 nog spraken over 1.500 promotie-uitingen per dag, ligt dat aantal tegenwoordig vele malen hoger: sommige onderzoeken schatten dit zelfs op meer dan 5.000. Om toch op te vallen én mensen betrokken te houden, kun je gebruikmaken van gamification. Hierbij worden spelelementen toegepast in een omgeving die eigenlijk niets met games te maken heeft. Denk aan apps of websites. Door spelonderdelen slim in te zetten, blijft de gebruiker gemotiveerd en langer geïnteresseerd. Deze vier voorbeelden laten zien hoe gamification in 2025 in de praktijk wordt ingezet.

1. Lezen leuker voor kinderen

Het Amerikaanse platform Overdrive, een digitale bibliotheek dat e-books en audioboeken beschikbaar maakt voor kinderen, heeft een app gelanceerd die gebruik maakt van gamification. De app Sora maakt gebruik van spelelementen om kinderen aan het lezen te krijgen. De oprichter Steve Posash legt uit in een artikel op Futurism dat ze hebben gekeken naar wat het populaire spel Fortnite zo verslavend maakt. Deze ‘verslavende’ onderdelen hebben ze gebruikt bij het ontwikkelen van hun app. Ze proberen kinderen te stimuleren meer te lezen door bepaalde beloningen in te zetten, van badges en ‘levels’ wanneer je een hoofdstuk of boek hebt afgerond tot muziek en de mogelijkheid om zelf te kiezen hoe het boek afloopt. Een mooie toepassing van gamification!

2. Veiliger rijden met een app

Een app gemaakt door CM Telematics moet ervoor zorgen dat het rijgedrag van de gebruiker verbetert. De app DriveWell registreert op basis van locatiegegevens hoe vaak iemand remt, onnodig gas geeft en zijn telefoon oppakt tijdens het rijden. Na de autorit krijgt de chauffeur een score met een maximum van 100, die gedeeld kan worden met vrienden. Uit onderzoek in Zuid-Afrika kwam naar voren dat 30% van de app-gebruikers veiliger ging rijden. Na dit succes zijn soortgelijke apps ook in Nederland geïntroduceerd. Hier wordt het systeem bijvoorbeeld toegepast door autoverzekeringen. Bij ANWB, Fairzekering en Voorop kun je op basis van je rijgedrag korting krijgen op je polis. Je rijstijl wordt beter én je betaalt minder. Win-win dus!

3. Spelen voor het milieu

De Franse app Energic gebruikt gamification om het milieu een handje te helpen. Het bedrijf probeert scholen en bedrijven groener te maken. Ze stimuleren bedrijven via spellen en challenges om minder gas, water en elektriciteit te gebruiken. Met deze spellen kunnen ze punten verdienen. Bedrijven of scholen met de meeste punten kunnen prijzen verdienen zoals een boomplantset of een tafelvoetbal van gerecycled materiaal. De start-up heeft onlangs 500 miljoen euro opgehaald, zodat ze de app volgend jaar internationaal kunnen uitrollen. Tot nu toe zijn dankzij deze applicatie al meer dan honderd bedrijven actiever bezig met het milieu!

4. Website op slot

Een website die pas beschikbaar is nadat de bezoeker een test heeft ingevuld van 100 vragen? Dat klinkt vreemd. Het Chinese videostreaming platform Bilibili gebruikt deze strategie. Op het platform zijn Japanse animevideo’s en video’s van gamers te vinden. Voordat je toegang krijgt tot de community, waar je de mogelijkheid hebt om reacties achter te laten en video’s te bekijken, moet je eerst 100 vragen beantwoorden. Deze vragen gaan over verschillende onderwerpen, zoals de Chinese geschiedenis, het internet en de regels van het platform. Het zorgt voor exclusiviteit; een unieke club waar mensen graag bij willen horen. Het blijkt een succesvolle strategie, want het platform heeft maandelijks meer dan 90 miljoen gebruikers.

Door gamification in te zetten worden gebruikers gestimuleerd om actief deel te nemen aan een platform. Bij Juist denken we graag met je mee om spelelementen toe te voegen aan jouw marketing. Bij ’t Zusje hebben we bijvoorbeeld een vorm van gamification toegevoegd aan de Zusje App. Wanneer je naar ’t Zusje komt, check je in via de app en kun je starten met bourgondisch genieten. Hoe langer jij je smartphone niet gebruikt, hoe meer punten je krijgt. Daarmee maak je elke maand kans op prijzen. Dit innovatieve concept werd beloond met de publieksprijs op de Horecava-beurs.

Ben je benieuwd wat Juist voor jouw organisatie kan betekenen of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met ons op, dan kunnen we samen de mogelijkheden bespreken. 

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐
Whatsapp ×