Op de conferentie Facebook Marketing Summit in Rotterdam werd onlangs bekend gemaakt dat WhatsApp in 2020 start met advertenties. WhatsApp is de populairste app in Nederland, tot nu toe zonder advertenties of kosten voor de gebruiker. In 2018 stond bij 11.9 miljoen Nederlanders WhatsApp op de telefoon, waarvan 76% dagelijks WhatsApp gebruikt om berichtjes te ontvangen en sturen. Nu, 4 jaar later maken 12,1 miljoen Nederlanders gebruik van WhatsApp. Van deze groep maken 9,3 miljoen dagelijks gebruik van de app. Van de groep tussen de 15 en 19 jaar gebruikt meer dan 90% de app dagelijks. Potentieel dus een interessant platform om te adverteren!
WhatsApp Business API
In september 2017 publiceerde WhatsApp een blog waarin het bedrijf bekendmaakte dat WhatsApp ook toegankelijk zou worden voor bedrijven. Sindsdien zijn de functies van Whatsapp Business vooral gericht op klantondersteuning. Bedrijven hebben de mogelijkheid om contact te leggen met hun klanten en hen content te sturen. Zowel kleine als grote bedrijven kunnen zich aansluiten bij WhatsApp Business, tegen een tarief gebaseerd op het gebruik en het aantal berichten dat wordt verzonden door het bedrijf.
Destijds was het expliciet niet de bedoeling om te kunnen adverteren via deze functie. Het ging voornamelijk om informatieverstrekking. Luchtvaartmaatschappijen konden zo bijvoorbeeld vluchtgegevens, wijzigingen en andere updates via een berichtje in WhatsApp versturen.
Een andere functie van de app was verificatie. Dankzij de app konden bedrijven zich ‘officieel’ laten verifiëren, waarmee ze het vertrouwen van klanten konden vergroten en herkenbaar waren als WhatsApp-account.
Nu is aangekondigd dat bedrijven ook direct naar hun WhatsApp Business account kunnen linken op Instagram en Facebook, waardoor bedrijven gemakkelijker in contact kunnen komen met potentiële klanten. Daarnaast worden de mogelijkheden om te communiceren met de klanten nog verder uitgebreid.
WhatsApp Status
In 2017 kondigde WhatsApp ook de functie Status aan. Een nieuwe functie waarin gebruikers tekst, foto’s en video’s kunnen delen die na 24 uur weer verdwijnen. Deze posts kunnen worden gezien door alle contacten die de gebruiker in WhatsApp heeft staan. Een functie die bijvoorbeeld ook in Facebook, Instagram en Snapchat is geïmplementeerd. Deze functie kan in een apart tabblad worden gevonden.
Status is dus vergelijkbaar met Stories van Instagram en Facebook. Ook de advertentiemogelijkheden komen overeen.
WhatsApp zal haar advertenties (vooralsnog) in Status tonen. Net zoals op Instagram zullen de advertenties tussen de verschillende posts te zien zijn. Via deze schermvullende advertenties kun je doorklikken naar het bedrijf, waarna je direct kunt chatten met het bedrijf.
Voor bedrijven die op Nederlandse gebruikers focussen lijkt adverteren op WhatsApp nog niet zo interessant. De Status-functie is inmiddels al een tijdje live, maar is (nog) niet zo populair als Stories van Instagram en (in mindere mate) Facebook. Ongetwijfeld zal WhatsApp in de nabije toekomst meer focus gaan leggen op Status om adverteren zo snel mogelijk wél aantrekkelijk te maken.
Toekomst voor WhatsApp-advertenties
Voor een lange tijd was het business model van WhatsApp nog onbekend, aangezien de app voor gebruikers gratis was. Nu wordt steeds duidelijker dat WhatsApp geld wil verdienen aan bedrijven. Dit alles is onlangs aangekondigd op de conferentie van Facebook die is gericht op marketeers. Wanneer adverteren via WhatsApp definitief gaat starten is nog niet bekend.
Vooralsnog lijkt het erop dat de advertenties beperkt worden tot de updates in het tabblad ‘Status’. Daarmee is adverteren via WhatsApp mijns inziens voorlopig niet heel erg interessant. Dat wordt het pas wanneer Status populairder wordt (en da’s lastig met de concurrentie van Instagram – overigens van dezelfde eigenaar; Mark Zuckerberg).
Blijft Status minder populair, dan is het niet ondenkbaar dat gezocht wordt naar een andere manier om geld te verdienen. Dat zouden advertenties kunnen zijn die tussen je reguliere chats verschijnen.
Persoonlijk zie ik het adverteren binnen WhatsApp nog niet zo zitten. Ik ben benieuwd of ze een manier van adverteren kunnen verzinnen die niet gaat irriteren en er uiteindelijk voor kan zorgen dat men overstapt naar een andere app. Het mogelijk maken om als bedrijf WhatsApp in te zetten vind ik daarentegen een grote vooruitgang. Dat dit een betaalde dienst wordt zorgt er hopelijk voor dat ze hiermee voldoende inkomsten genereren zodat advertenties tot het minimum worden beperkt.
Mocht je meer informatie willen hebben over hoe je WhatsApp Business in kan stellen of meer informatie wil hoe je het beste WhatsApp in kan zetten in jouw bedrijf? Neem dan contact op met Juist, wij gaan graag met je in gesprek over de mogelijkheden!