Trends komen en gaan, maar één ding blijft: je moet opvallen. In 2019 deden we dat met felle kleuren en asymmetrische vormen. In 2025 draait het nog steeds om aandacht trekken, maar wél op een slimmere manier. Want naast knallen met design, kijken we nu ook naar snelheid, toegankelijkheid en geloofwaardigheid. Dit zijn de webdesigntrends van nu.
Designtrends 2025
2025 heeft de focus op een andere plek liggen dan voorheen, namelijk:
- Gedurfde kleuren, maar wel toegankelijk
- Typografie die beweegt (maar niet teveel)
- Asymmetrie met techniek onder de motorkap
- Motion met betekenis
- Performance-first: snelheid = design
- Buiten de kaders, maar binnen de regels
- Custom beeldtaal – echt of AI?
- 3D, Ar en next-gen graphics
De designtrends van 2025 worden opnieuw gevormd door bredere ontwikkelingen. AI-gegenereerde beelden, korte video’s en augmented reality zijn inmiddels niet meer nieuw, maar vaste onderdelen van de online communicatie. Daarbovenop speelt ook de Europese toegankelijkheidswet (EAA) een rol: websites moeten niet alleen creatief, maar ook bruikbaar zijn voor iedereen. Minimalisme blijft een sterke basis, maar wordt in 2025 vaak gecombineerd met gedurfde kleuren, speelse typografie en subtiele animaties. Het resultaat? Eenvoud die toch expressief en onderscheidend voelt.
De designtrends van 2025 op een rijtje
1. Gedurfde kleuren, maar wel toegankelijk
Kleur mag nog steeds spetteren, maar het moet wél leesbaar zijn. Met de European Accessibility Act (EAA) die op 28 juni 2025 in is gegaan, zijn contrast en toegankelijkheid geen optionele luxe meer. Zorg dus dat je design niet alleen knalt, maar ook voor iedereen duidelijk is.


Bron: Behance & Graphic Mama
2. Typografie die beweegt (maar niet teveel)
Grote, vette letters blijven populair, maar in 2025 zien we steeds meer variabele fonts en subtiele letter-animaties. Zo breng je spanning in je design zonder dat je website traag wordt. Belangrijk: houd rekening met gebruikers die bewegende elementen willen beperken – design mag nooit ten koste gaan van leesbaarheid.


Jouw brand, jouw font
Heb je net als Nike genoeg gehad van Arial, Calibri, Helvetica en Comic Sans? En wil je een unieke typografie die helemaal past bij jouw bedrijf? Ontwikkel dan je eigen lettertype!
Met de tool Prototypo ontwikkel je gemakkelijk (inspiratie voor) je eigen lettertype. Kies een bestaand lettertype en vorm het eenvoudig naar je eigen stijl.
3. Asymmetrie met techniek onder de motorkap
De speelse layouts van 2019 zijn er nog steeds, maar technisch slimmer. Dankzij CSS container queries en :has() kun je veel flexibeler ontwerpen. Je site voelt dynamisch, maar blijft strak en goed bruikbaar op elk schermformaat.



4. Motion met betekenis
Animaties zijn er nog altijd, maar we zijn kieskeuriger geworden. Micro-interacties en overgangs-animaties via de View Transitions API zorgen voor een vloeiende ervaring. Geen overbodige franje meer, maar beweging die écht waarde toevoegt en je gebruiker begeleidt.

> Klik op de animaties voor interactie!

> Klik op de geanimeerde logo’s voor interactie!
5. Performance-first: snelheid = design
“Mobile first” is inmiddels standaard, maar in 2025 betekent dat vooral: snel en soepel. Google rekent je nu af op INP (Interaction to Next Paint), dat meet hoe snel je site reageert op interacties. Lang wachten op een klik? Dan verlies je bezoekers én ranking.
6. Buiten de kaders, maar binnen de regels
Denk buiten de kaders, denk out-of-the-box! Kies voor overlappende elementen en laat afbeeldingen buiten het bestaande ‘grid’ vallen. Hierdoor ontstaat er een veel dynamischere website.
Maar let op! Zorg dat de ervaring op mobiel goed zichtbaar blijft (want zoals gezegd: mobiel staat op één).
Daarnaast kun je ervoor kiezen om maar een deel van je afbeelding of design te laten zien. Door een deel van een afbeelding weg te laten vallen, houd je het spannend voor gebruikers en wek je hun nieuwsgierigheid op.
7. Custom beeldtaal – echt of AI?
Stockfoto’s zijn nog steeds passé. Bedrijven kiezen voor eigen fotografie en illustraties. AI-beeldgeneratie komt daar steeds vaker bij, maar alleen als je transparant bent. Combineer bijvoorbeeld echte fotografie met AI-varianten of -bewerkingen. Zo houd je je stijl uniek en bespaar je tijd, zonder dat je design “nep” aanvoelt.

8. 3D, AR en next-gen graphics
3D en AR groeien door, zeker voor productvisualisatie en branding. Dankzij WebGPU en betere browserondersteuning worden 3D-elementen sneller en lichter. Dat betekent meer ruimte voor interactieve productpreviews of speelse visuele effecten, zonder dat je website vastloopt

Augmented reality (AR)
Augmented reality wordt steeds vaker gebruikt in webdesign en appdesign. Veel online winkels proberen AR te integreren in hun websites. Zo kun je bijvoorbeeld met behulp van de IKEA-app een virtuele IKEA-kast in je woonkamer plaatsen. Zo weet je precies hoe groot je kast kan én mag zijn. In 2019 zal deze designtrend zich verder gaan uitbreiden. Houd deze trend dus goed in de gaten!

Een laatste tip: Mix & Match
Combineer verschillende stijlen met elkaar hierdoor krijg je een unieke stijl voor jouw identiteit.
Wat vind jij van de designtrends van 2025?
Laat het ons weten in een reactie! Of neem contact met ons op als je wilt weten welke elementen uit de designtrends van 2025 voor jou van toepassing zijn.