Instagram is al een tijdje een wereldwijd populair social-mediakanaal. En niet alleen voor gebruikers die een paar konijnenoren als filter willen gebruiken; ook als marketingkanaal blijft Instagram interessant. Het grootste gedeelte van onze klanten weet dit kanaal inmiddels te vinden. En terecht! Instagram is een krachtig hulpmiddel voor het ontdekken van merken, berichten, hashtags en locaties. Persoonlijk gebruik ik Google daar bijvoorbeeld steeds minder voor.
Als ik op vakantie ga, nieuwe kleren koop of uit eten ga, zoek en vind ik altijd mijn aankopen via Instagram. Mijn telefoon staat vol met screenshots van producten, locaties en merken die ik op Insta heb gezien en zeker wil onthouden. Die vind ik allemaal via de zoekfunctie van Instagram. En vaak beslis ik zo ook wat ik koop, waar ik ga eten of waar ik op vakantie ga.
En ik ben niet de enige. Steeds meer leden gebruiken Instagram om inspiratie op te doen, al dan niet voor toekomstige aankopen. Als bedrijf is het dus belangrijk om je te verzekeren van een prominente plek in de zoekresultaten van Instagram. Om je hierbij te helpen deel ik tips over hoe je ontdekt kan worden op Instagram search.
Wat is Instagram search?
Instagram heeft een speciale ‘verkennen’-pagina. Op deze pagina staat content die je mogelijk relevant vindt of content die veel wordt bekeken door je vrienden. Bovenaan de pagina zit bovendien een zoekbalk die je kunt gebruiken om accounts en hashtags te vinden. En wat ook nog eens superhandig is: je krijgt altijd voorgestelde accounts voor je dagelijkse dosis inspiratie!
Hoe werkt Instagram search?
Net zoals een zoekmachine ‘scant’ Instagram alle profielen en berichten. Instagram bepaalt dan wanneer en waar profielen in de resultaten zichtbaar moeten zijn, en welke profielen dit precies zijn. De zoekresultaten die je ziet zijn gebaseerd op verschillende factoren, waaronder de mensen die je volgt, met wie je verbonden bent en welke foto’s en video’s je een like hebt gegeven.
Op basis van je gedrag op Instagram wordt voorspeld welke profielen je zou willen ontdekken. Zo werkt het Instagram-algoritme achter de schermen hard om te bepalen welke resultaten het meest relevant zijn voor jou. Kortom: een enorm krachtig hulpmiddel om jouw doelgroep te bereiken.
Wil jij jouw volgers laten groeien en Instagram in je voordeel gebruiken? Dan is het belangrijk om je Instagram-profiel als je nieuwe homepagina te zien. Net zoals je een website zou optimaliseren met SEO en trefwoorden moet je er ook aan denken om hetzelfde te doen voor je Instagram-profiel.
Maar hoe doe je dat dan?
Tip 1: Optimaliseer je naamveld met trefwoorden
Je start met het optimaliseren van je Instagram-naam. Waarschijnlijk heb je hier dezelfde naam staan als in je account, of je persoonlijke naam. Dit kan slim zijn als mensen letterlijk op zoek zijn naar jou.
Zijn de meesten personen op Instagram niet letterlijk op zoek naar jou? Dan kan je het veld ‘Naam’ in je Instagram-bio volledig aanpassen naar wens. Door belangrijke zoekwoorden in je naam op te nemen vergroot je je kansen om in de topresultaten naar boven te komen als iemand de zoekwoorden intypt.
Let op: je ‘Naam’ hoeft niet te matchen met je Instagram-accountnaam!
Tip 2: Optimaliseer je bio met # en zoekwoorden
Net zoals bij je website is het belangrijk dat je bio op Instagram wordt geoptimaliseerd met zoekwoorden voor je merk en bedrijf. Als je klikbare hashtags aan je bio toevoegt is de kans groter dat je in de zoekresultaten verschijnt, wanneer iemand naar een hashtag zoekt.
Tip 3: Hashtags en locaties toevoegen aan je berichten
Instagram hashtags zijn essentieel voor je berichten en Stories. Berichten met hashtags worden beter bekeken en vaker getoond op de ‘verkennen’ pagina. Daarnaast komen ze op speciale #pagina’s die mensen ook weer kunnen volgen. Het is dus slim om van tevoren een hashtagonderzoek te doen.
Als je een locatie toevoegt heb je een hogere kans om te verschijnen in de zoekresultaten voor die locatie. Gebruik je een tool om je berichten in te plannen? Dan is de kans groot dat deze functie niet in de tool beschikbaar is. Later kun je alsnog een locatie toevoegen via Instagram zelf.
Tip 4: Volg en heb interactie met aanvullende merken
Instagram ziet en weet alles. Ze weten wat en wie je leuk vindt en met wie je het meeste contact hebt. Ze weten dit ook van je volgers. Vanwege deze schat aan informatie kan Instagram voorspellen wat voor soort profielen Instagram-gebruikers mogelijk leuk vinden. Vervolgens zal Instagram deze profielen aanbevelen als suggesties. Het is dus slim om online interactie aan te gaan met merken die overlappende doelgroepen hebben met jouw merk. Superbelangrijk: vergeet vooral niet om interactie met je eigen klanten en doelgroep aan te gaan!
Benieuwd naar wat Instagram jou wil aanbevelen? Om deze resultaten te zien tik je op de zoekbalk op de Instagram-verkennen-pagina. Hier verschijnt een lijst met accounts die mogelijk interessant zijn op basis van jouw gedrag en voorkeuren. Zit er iets tussen wat je leuk vindt?
Tip 5: Voeg alternatieve teksten toe aan je Instagram-afbeeldingen
Sinds kort heeft Instagram een nieuwe functie om de app gebruiksvriendelijker te maken voor slechtzienden. Je kan namelijk alternatieve tekst toevoegen aan je afbeeldingen om te beschrijven wat er op de foto staat.
Op deze wijze kunnen slechtzienden ‘horen’ hoe jouw beeld eruitziet. Naast de gebruiksvriendelijkheid is dat ook goed voor je vindbaarheid. Zo kan Instagram namelijk beter bepalen wat er op de foto staat en welke volgers dat interessant vinden.
Tenslotte beloont Instagram ook de accounts die gebruikmaken van nieuwe features. Just saying!
De verkenningsreis
Onze tips leiden je als het goed is naar jouw ‘verkenning’ op Instagram. Dus: combineer al je SEO-kennis met de kennis van social media en bereik de top van de zoekresultaten! Benieuwd of Instagram wel het juiste kanaal voor jouw bedrijf of merk is om je doelgroep te bereiken? Plan dan gerust een afspraak in! Wij denken graag met je mee of jij überhaupt wel op Instagram ontdekt wilt worden, of toch liever op Facebook, of LinkedIn, of…