Waar ben je naar op zoek?

05.08.2024
7 minuten
Wij zijn Juist

Eindelijk zomer: tijd voor Black Friday!

Jori Goené

De zomer is ein-de-lijk in volle gang: het zonnetje schijnt, de temperaturen stijgen, en de meeste van jouw klanten zijn waarschijnlijk aan het genieten van hun welverdiende vakantie. Ondertussen zijn de omzetten misschien wat ingezakt en heb je eindelijk de tijd om adem te halen na een druk eerste halfjaar. Dit is het ideale moment om orde op zaken te stellen, administratieve achterstanden in te halen, en die interne projecten die al veel te lang zijn blijven liggen, op te pakken. En hoewel je misschien net vloekend uit de zwarte-zaterdagfile komt is dit een uitgelezen kans om alvast na te denken over zo’n andere zwarte dag: Black Friday! Ik heb een paar gouden tips voor je om het grootste verkoopweekend van het jaar tot een daverend succes te maken.

Brainstormsessie

Start met een brainstormsessie met je marketingteam. Bepaal de naam van je Black Friday-campagne en welke deals je aan jouw klanten wilt aanbieden. Maak vooraf duidelijk wat je tijdens deze sessie wilt bereiken en welke voorwaarden gelden voor verschillende klantgroepen. Hier is een voorbeeld om je op weg te helpen:

Campagnenaam: Mega Black Friday Deal Fiesta
Periode van de actie: 24 november – 27 november (inclusief Cyber Monday)
Omzetdoel: € 30.000,-
Budget: € 4.000,-
Acties: tot 50% korting op geselecteerde producten, 10% extra korting voor nieuwsbriefabonnees, gratis verzending bij bestellingen boven de € 50,-

Wil je écht uitpakken met Black Friday? Denk dan ook na over een creatief concept: een bepaald idee, een ‘haakje’ of een ander concept dat de aandacht van je bezoekers trekt. Sommige bedrijven doen bewust niets met Black Friday en brengen dat verhaal naar buiten. Da’s óók een Black Friday-campagne.

Black Friday landingspagina

Zorg voor een speciale plek op jouw website waar Black Friday centraal staat. Dit lijkt misschien een inkoppertje, maar in de praktijk zie ik vaak dat dit niet of te laat wordt gerealiseerd. Begin dus op tijd met het maken van een Black Friday landingspagina zodat al jouw promotie-uitingen hiernaar kunnen verwijzen. Dat kan ook een aparte Black Friday productcategorie zijn, bijvoorbeeld. Zolang je maar een plekje hebt waar je klanten op kunnen landen. Daar kun je al op tijd mee beginnen: een vroege start, of zelfs een mysterieuze teaser, geeft je klanten een sneak preview van de deals die eraan komen en wekt extra nieuwsgierigheid.

Checklist voor de Black Friday landingspagina:

  • Zorg dat de pagina bereikbaar is vanaf de homepage, bijvoorbeeld via een menu-item of footer
  • Gebruik banners op je site om aandacht te trekken
  • Vermeld duidelijk de actieperiode
  • Communiceer heldere actievoorwaarden

Optioneel:

  • Voeg een afteltimer toe
  • Bied bezoekers de mogelijkheid zich in te schrijven voor early access, of zelfs voor een beperkte voorraad superdeals voor de meest early birds
  • Verwerk het creatief concept in de landingspagina, van gamification-achtige adventkalenders tot andere interactieve content

Black Friday designs

Herkenbaarheid en herhaling zijn cruciaal in marketing, vooral in tekst en beeld. Maak een speciale Black Friday-variant op jouw huisstijl om extra op te vallen. Leg belangrijke zaken vast zoals promotieteksten en -boodschappen en kleurgebruik. Dit maakt het makkelijker om consistent te zijn op alle marketingkanalen zoals Google, Facebook, Instagram en TikTok. Overweeg ook om je topproducten een nieuwe thumbnail te geven die past bij het Black Friday-thema. Probeer zo alle contactmomenten met je doelgroep, die voor jou relevant zijn rond Black Friday, een Black Friday-sausje te geven. Van banners tot Story-afbeeldingen. En ga je helemaal los met een creatief Black Friday-concept? Dan is design éxtra belangrijk natuurlijk.

Maak je Black Friday-uitingen meteen in de volgende formaten, dan heb je de content voor de meeste kanalen in één klap klaar. Lekker efficiënt!

  • 728×90
  • 300×250
  • 160×600
  • 300×600
  • 1080×1080
  • 1080×1920

En dan kun je behoorlijk vooruit op bijvoorbeeld de volgende kanalen:

  • E-mailmarketing: nieuwsbrieven/automations
  • Facebook & Instagram: posts, advertenties, reels en/of events
  • TikTok: posts
  • Google Ads: advertenties (inclusief YouTube)

Campagnes inrichten, plannen en verdelen

Met alle voorbereidingen in gang gezet is het tijd om de campagnes klaar te zetten en te plannen wanneer deze moeten gaan lopen. Daar heb je in stap één al over nagedacht. Verdeel je budget goed over de verschillende kanalen en de periode vóór en tijdens Black Friday. Maak samen met je marketingteam een overzicht van deadlines en zorg dat alles op tijd afgerond is.

Daarvoor is het belangrijk dat iedereen weet wat-ie moet doen. Denk bijvoorbeeld aan het snel beantwoorden van chat- en e-mailvragen om meer sales te genereren. Zorg dat je magazijn klaar is voor de mogelijke overuren en maak duidelijke afspraken wie waarvoor verantwoordelijk is. Een goed geïnformeerd team zorgt voor een onvergetelijke Black Friday voor je klanten.

Voorbeeld: Van Gemert Ondermode

Voor webshops is Black Friday natuurlijk éxtra belangrijk. Daarom zetten we voor veel van onze e-commerceklanten ook vol in op Black Friday. Van Gemert Ondermode is zo’n klant. Hier zetten we precies dezelfde stappen, die in de basis vrij simpel zijn: bedenk een actie, werk marketinguitingen uit en pas die toe op relevante kanalen. Daaruit rollen bijvoorbeeld e-mailcampagnes, Google Ads en social-mediacampagnes. Zo weten we samen met Van Gemert Ondermode de omzet in de novembermaand steevast te verdubbelen. Meer hierover lees je in de case!

Black Friday bij Van Gemert Ondermode

Black Friday: veel succes!

Black Friday biedt een unieke kans om jouw marketingideeën werkelijkheid te laten worden. Begin op tijd en werk stapsgewijs toe naar concrete taken. Zo voorkom je dat je dingen vergeet. Zie je door de bomen het bos niet meer? Schakel hulp in en onderzoek samen de mogelijkheden.

En als je een keer wilt sparren over jouw ideeën, ik sta altijd voor je klaar! 😉

Bel Jori!

Meer weten?

Wil je graag meer informatie naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact op met Jori!

Neem contact op met Jori

Jori Goené

Klantadviseur

"Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg."