Een ludieke marketingcampagne koppelen aan een actueel en serieus onderwerp, kan nog weleens moeilijk zijn. Wat ons betreft heeft het modemerk Paisly dit heel slim aangepakt. Wil jij weten hoe? Lees dan snel verder.
Genderneutraal
Het laatste jaar komt het begrip ‘genderneutraal’ steeds vaker voorbij op verschillende mediakanalen. Soms negatief, maar vaak ook positief. De discussies die zich daaruit vormden, zijn dan ook niet zonder resultaat voorbij gegaan. Zo ligt er voortaan gender neutrale kleding in de winkels, kun je naar een genderneutraal toilet en word je op het station voortaan aangesproken met ‘beste reizigers’ in plaats van ‘dames en heren’. Hierdoor kwam ook de genderloonkloof weer ter sprake, en niet alleen in Nederland.
Je FEM is een daalder waard
Volgens het Duitse Federale Bureau voor de Statistiek verdient een man in Duitsland gemiddeld 21 procent meer dan een vrouw voor dezelfde werkzaamheden. Gelukkig vinden niet alleen wij dit belachelijk. Het Duitse modemerk Paisly was hier ook niet van gediend en hebben hier op een ludieke en unieke wijze op ingespeeld. Het bedrijf heeft een nieuwe, zelf bedachte in-store valuta ontwikkeld, genaamd FEM. Deze valuta mag alleen gebruikt worden door vrouwen. Zo kunnen vrouwen wanneer ze gaan winkelen in een van de “flagshipstores” van Paisley in Hamburg hun euro’s omwisselen voor FEM’s. Eén FEM is 21 procent meer waard dan één euro om zo precies de kloof te kunnen overbruggen. Hierdoor kunnen vrouwen uiteindelijk 21 procent meer kopen van hun nieuwe geld dan mannen.
Powervrouwen
Maar Paisly heeft niet alleen de intentie om dit onderwerp te gebruiken voor een ontzettend toffe marketingactie. Ze hopen ook dat de campagne het verschil in salarissen tussen mannen en vrouwen benadrukt. Verder willen ze hiermee meer bewustzijn creëren over het feit dat dit onderwerp nog steeds aan de orde van de dag is. Zo zijn de FEM’s speciaal ontworpen om verschillende historische vrouwelijke figuren te benadrukken die hebben bijgedragen aan het vrijmaken van de weg voor toekomstige vrouwen. Zo bevatten de FEM’s afbeeldingen van Ada Lovelace, Rosa Luxemburg, Florence Nightingale, Amelia Earhart, Jane Austen en Marie Curie.
Wil jij ook op een creatieve manier je klanten benaderen door een unieke campagne uit te zetten? Maak dan gerust een afspraak, onze post-its voor het brainstormen liggen al klaar.